מה הם אומרים - מנהלים ועובדים מאוסטרליה

נשלח 29 בינו׳ 2010, 7:09 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 17 במרץ 2010, 14:19 ]
Hawker De Havilland
 

Hawker De Havilland היא חברת בת של בואינג, ודוגמא מצוינת לחברה ידידותית לרוכבי אופניים בין כל סניפי החברה.

 

תחום עיסוק: החברה עוסקת יצור חלקים למטוסים עם מחזור שנתי של 300 מיליון דולר.

מספר עובדים: לחברה שני אתרים באוסטרליה, באתר אחד עובדים 225 עובדים ובשני 1,300 עובדים.

 

"הנושא גיבש סביבו אנשים מכל רחבי החברה" ,אומר טוני קרולאן, מנכ"ל מחלקת עסקים בחברה ורוכב אופניים מושבע. הוא הוסיף כי החברה תמיד מנסה למצוא דרכים לשפר את בריאות העובדים והרעיון של רכיבה לעבודה היה רעיון נפלא שעלה מקרב העובדים עצמם ולא כהנחיה מהנהלת החברה. אלו שרוכבים לעבודה זוכים להכיר אנשים ממחלקות אחרות בחברה, אותם לא היו זוכים להכיר אלמלא רכבו יחד לעבודה."

 

"חברת בואינג רוצה לזכות בתו תקן ISO14001 אשר ישקף את מחוייבות החברה לשמירה על הסביבה. אחת הדרישות לקבלת תו התקן היא הפחתת הזיהום הנפלט מכלי הרכב של החברה. העובדים שמגיעים לעבודה באופניים במקום ברכב ממונע תורמים למאמץ לשמור על הסביבה כחלק ממדיניות החברה ולכן אנו שמחים לעודד את העובדים לרכב לעבודה. בנוסף, אנו מאמינים כי רכיבה על אופניים מעלה את רמת התפקוד של העובדים ועוזרת להם לשמור על הגזרה - כלומר, מצב בו כולם נהנים."

 

סימון ווטהד הוא מהנדס עיצוב בחברה אשר יזם בשנת 2003 את הקמתה של קבוצת רכיבה בחברה. הוא מספר כי הדבר היה חשוב לו ולכן הכין תוכנית עסקית פשוטה שדרשה השקעה קטנה על מנת לפתח בחברה קבוצת רכיבה. את התכנית העסקית הציג בפני מנהלי החברה הבכירים. התוכנית כללה תכנון פעילויות לעידוד הרכיבה, חוקים, עלויות והטבות לחברה מעידוד רכיבה לעבודה. קבוצת הרכיבה עיצבה חולצה משלה אותה יכולים העובדים לרכוש ובנוסף מופץ עלון דו-חודשי לעובדים בנושא רכיבת אופניים לעבודה.

 


מחלקת התחבורה, אנרגיה ותשתיות, דרום אוסטרליה

 

סוג הארגון: מחלקה ממשלתית.

מספר עובדים: כ-2,000 עובדים.

 

המחלקה בנתה מספר רב של מתקנים עבור רוכבי האופניים מקרב העובדים, כגון: חנייה מסודרת, חדרי הלבשה ממוזגים, מקלחות, תאי אחסון, חניית אופניים למבקרים. בעונת החורף המתקנים בתפוסה של 75% ובשאר העונות שיעור התפוסה גבוה יותר. אנדראה פירס העובדת במחלקה מספרת שהיא רוכבת לעבודה 3 ימים בשבוע וב-2 הימים הנוספים היא רצה מרחק של 7.5 ק"מ ובערב חוזרת באוטובוס.

 

גימה קירנף מספר כי המחלקה נמצאת בבניין בן 12 קומות ובכל קומה יש אדם אשר אחראי על נושא רכיבת האופניים, אליו יכולים העובדים לפנות על מנת לתת משוב להנהלת המחלקה לגבי הפעילויות והמתקנים.

 

ג'רמי צמפיון היה אחד מהעובדים הראשונים במחלקה אשר עודדו את נושא רכיבה על אופניים לעבודה מספר כי לפני 10 שנים היה מספר קטן מאוד של אנשים שרכבו לעבודה וכי התשתיות בבניין לא היו מספקות, אך כיום רוכבים לעבודה ביחד כ-30 עובדים בכל יום אשר מתאימים את סדר היום שלהם כך שיגיעו לעבודה בין 7 ל-10 בבוקר.

 


ARUP

 

תחום העיסוק: עיצוב והנדסה. מחזור שנתי של למעלה מ-100 מיליון דולר.

מספר עובדים: כ-1,300 עובדים הפזורים ב-8 אתרים שונים ברחבי אוסטרליה.

 

החברה פיתחה תוכנית של "תחבורה ירוקה" בעזרת אגף התשתיות כחלק מיוזמת "Travel Smart". החברה החליטה לעודד את עובדיה להגיע לעבודה באמצעות תחבורה ציבורית, רכיבה על אופניים, או הליכה ברגל וזאת על ידי פיתוח מדיניות שכללה:

  1. מתן הלוואה לעובדים בסך של 2,000 דולר ללא ריבית, לטובת רכישת אופניים וציוד רכיבה.
  2. החברה ממנת מידי חודש ארוחת בוקר באחד מבתי הקפה באזור לעובדים שרוכבים לעבודה.
  3. מתקיימות הרצאות בנושאי בטיחות ברכיבת אופניים ודרכים להימנע מתאונות.
  4. הוקם אתר אינטרנט לטובת עובדי החברה בו מוצגות מפות עם מסלולי רכיבה מומלצים ועצות לרכישת ציוד רכיבה.
  5. הוקם צוות רוכבים וותיקים אשר מעודד ומלווה עובדים שמחליטים לרכוב לעבודה.
  6. הוקמו מתקני תשתיות עבור הרוכבים שכוללים: חניה מאובטחת, מקלחות, חדרי הלבשה, עמדת גיהוץ ויבוש בגדים.

בנוסף לכל אלו, החברה לא מספקת יותר למנהליה מקום חניה ללא תשלום. הוקמו מאגרי אופניים ציבוריים לעובדי החברה לשימוש במקום מוניות והדבר גרם לחיסכון של 50% בהוצאות החברה על תשלום למוניות.

 

בסניף סידני ניתן לראות עד כמה הפרוייקט זוכה להצלחה. מתוך 350 עובדים בסניף, 40-30 רוכבים מידי יום לעבודה. כ-95% מהעובדים עושים שימוש באמצעי תחבורה שאינם רכב פרטי.  

 

מייקל אדלר, מקדם נושא רכיבת אופניים בחברה, מספר כי אימוץ תוכנית "תחבורה ירוקה" עוזר לחברה להתחרות על משיכת עובדים מוכשרים. אנדרו ויסדום מוסיף כי העידוד ותמיכת ההנהלה ברכיבת אופניים שולחת מסר ברור אודות הערכים שהחברה מאמינה בהם.

 


חשיבות התשתיות לאופניים - City of Brisbane

 

ג'וד מונרו, מנכ"ל עיריית Brisbane: "שידרגנו את תשתיות האופניים שלנו. השיפורים שעשינו עודדו רוכבים נוספים להגיע לעבודה באופניים, כך שהשגנו את היעד מעבר למטרה המקורית שלנו, שהיתה הורדת מספר האנשים שמגיעים לעבודה במכונית ב-10%."

 


חשיבות עריכתו של סקר צרכים מקדים  - Woodside Energy

 

כאשר עברה חברת Woodside Energy למבנה יחיד בו רוכזו עובדים משמונה אתרים נפרדים, היא תיכננה להכין תשתית מתאימה עבור רוכבי האופניים. "הכוונה הראשונית היתה להכין מקומות חניה ל-100 אופניים" אומרת אנדי מיילס-טווידי מ"וודסייד אנרג'", "אבל לאחר שעשינו בדיקה רנדומלית של מספר העובדים שמגיעים עם אופניים, גילינו שאנחנו זקוקים ל-220 מתקני חניה."

 

מקור: אגודת רוכבי האופניים של מחוז ויקטוריה, אוסטרליה


what inspires others to ride to work?

 

Museum Victoria's MV bicycle Fleet

Creating a Bicycle User Group at Museum Victoria has had more positive effects than we ever imagined.

The MuseumBUG recently played a major role in gaining approval for a new MV Bicycle Fleet.
The Museum’s Climate Change Committee (a staff group working to make our organisation more environmentally sustainable) and the MuseumBUG has more work to do to get the fleet up and running but getting the go-ahead was the biggest hurdle.

The BUG’s involvement in the development of the bicycle fleet has also ensured that broader rider needs and issues, like bicycle security, shower and change facilities, are given a higher priority in the organisation’s strategic planning.

The fleet itself will reduce the use of cars and taxis between the museum’s four sites and will encourage more staff to cycle more often. It is estimated that staff will travel on the Museum bicycle fleet for 7,500 km pa, and so actively contribute to a reduction in the Museum’s carbon footprint by the equivalent of 2.7 tonnes of greenhouse gas emissions per annum. The launch of the Museum Bicycle Fleet is planned for mid-2010.

Initiatives like the Museum’s BUG and Bike Fleet continue to help foster our already healthy cycling culture by supporting employees who cycle and promoting this excellent mode of transport.

Upon commencing new employees are informed about the great cycling culture at Museum Victoria and are directed to the MuseumBUG information (internal net) to orientate and inform them about facilities and bicycling tips and news internally and externally.

At Museum Victoria we developed our collective BUG voice to better demonstrate where new or improved facilities are required and can now say our BUG is also helping to make cycling a natural part of how we operate.

Museum Victoria’s - Ride to Work Day 2009
http://museumvictoria.com.au/about/mv-news/2009/ride-to-work-day-2009/

Source: bicycle victoria


Imagine pulling a 60kg chariot on your ride to work

In it, is someof the most precious cargo you can imagine. Our ride comes with a pre-school and school drop off for our two children, aged 4 and 6. The bike trailer is a neat two-seater blue module, connecting to the rear axle of the bike. It has a roll bar, harnesses and pivots independently so if you fall off your bike, it won’t move.

This year, my ride to work at the Children’s Hospital at Westmead was pretty typical. I farewelled hubby on his 15km ride to work. In a crazy school-morning sort of rush, the kids and I bundle our bags into the ‘boot’. They proficiently strap on their helmets and harnesses and we’re off. En route, we follow a bike lane along the 2km trip. Most cars give us a wide berth. Pedestrians stop in their tracks, jaws dropped, or laugh and shriek, “how cute!”.

Pre-school is our first stop where parking is not a problem for us. Back in the trailer and I tow my son to the local primary school. This is where I lock-up the trailer for their Daddy pick up in the afternoon. When we first began this routine, all the kids at school used to cluster ‘round to see the amazing buggy. They loved it and quite a few wanted a ride.

I now make the 13km journey to my workplace. It’s taken me years to find the right route. Most of it is bike lane or separate path. But there are a few dodgy places like trying to get through Parramatta. Like many cycle commuters, each morning, I am confronted with the mystery of the disappearing bike path, which I am yet to solve.

On Ride to Work Day, our Children’s Hospital BUG put on a spectacular array of goods and services. There was free food, coffee, lucky dips, a workshop for novices, and the local Bike Barn cycle shop supplied a mechanic called, “Doctor Bike”. We stick pins on a map proudly displaying our journeys. One pin showed a 40km one from the Blue Mountains.

Every time I arrive at my workplace, it feels like an achievement. Even though the entire trip takes about an hour and a half, it’s worth it for the role modelling, exercise, and plain old fun!
My ride to work, written by Julie Leask - Children’s Hospital at Westmead, Sydney NSW award winner of Best Ride to Work Story 2008

SOURCE: bicycle victoria


Nick lost 15kg simply by riding to work!

Nick received a bike for Christmas in 2007 and has been riding regularly since January 2008. Having been an occasional runner for many years he took up riding as it was a lower impact sport and wanted to set himself a personal physical challenge to ride in the ‘Around the Bay in a day’.


Nick lives in Blackburn (Victoria) and rides into work in Melbourne CBD twice a week along the Eastern Freeway bike track which is a 26km, one hour, one way commute. If Nick were to catch the train into work it would take him the same amount of time, door to door.

Nick has been riding to work since January 2008 and during this time he hasn’t changed his diet at all but lost 15kg simply by riding twice a week. He notices that he arrives to work with more energy and also sleeps better on the days that he rides.

Within his workplace at Money Managers there is a cycle friendly culture with shower facilities and bike storage.

The only influencing factors that alter Nick’s decision to ride into work is the weather and if he has early morning meetings.

Nick’s wife has also taken up riding again and rides a hybrid. She drives part way into the city, drops the kids at school and then rides into work in the city.

Nicks’ advice to new riders is to:
• Plan your route
• Decide what kind of bike you will ride according to your route (e.g. some road bikes are better off kept on the road rather than on some of the bike tracks)
• Leave a change of clothes at work so you don’t have to carry as many things in with you.

Source: bicycle victoria


BHP Billiton
At BHP Billiton we appreciate the tremendous benefits that cycling brings to our organisation: reduced environmental impact and a healthier and more productive workforce. These all contribute to our business success. The new BHP Billiton headquarters in Melbourne has secure bicycle parking, lockers, showers, and changing facilities for our staff. For the cost of three car spaces we have provided for over 50 cyclists.
 
I ride to work regularly. Cycling to work is a great way of incorporating exercise into my daily routine. Cycling provides an outlet from the demands of the job and gives me time to think. It also beats sitting in traffic. For some employees the ride to work is 30 minutes quicker than driving or catching public transport. 
 
Chip Goodyear

Chief Executice Officer,
BHP Billiton
 
Source: bicycle victoria

בחזרה לתוכן העניינים של המדריך לארגון "ידידותי לאופניים"  
Comments