עלייה של 56% במספר הולכי הרגל שנפגעו מאופניים בתל אביב

נשלח 8 ביולי 2014, 13:21 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 8 ביולי 2014, 13:22 ]

יותר מ-1,600 הולכי רגל בתל אביב פונו לבית חולים ב-2013. השימוש באופניים חשמליים טרם הוסדר בחוק, ולמרות הוספת הנתיבים הסיכון להולכי הרגל גבוה

מאת צפריר רינת, 7/7/2014

מספר הולכי הרגל שנפגעו מרוכבי אופניים בתל אביב ב-2013 עלה ב-56% לעומת מספר הנפגעים ב-2012. נתוני בית החולים איכילוב הצביעו על עלייה תלולה במספר הפונים לחדר המיון בשל פגיעות אופניים, שעמד ב-2013 על 1,612 לעומת 1,028 בשנה שקדמה לה.

את הנתונים הציגה אתמול (ראשון) מיטל להבי, יו"ר ועדת ועדת תחבורה בינוי ותשתיות בעיריית תל אביב, בדיון הראשון של הוועדה שנערך בנוכחות ראש העיר רון חולדאי.

חולדאי נימק את הגידול במספר הולכי הרגל שנפגעו מאופניים, כולל אופניים חשמליים, בכך שהשימוש הנרחב בהם מקדים בהרבה את תשתית החקיקה וההסדרה בסוגיה. כתשעה אחוזים מהנסיעות בעיר הן כיום באמצעות אופניים. הסיכון הגובר להולכי רגל יחייב את עיריית תל אביב להרחיב את תשתית שבילי האופניים שיש הפרדה בינם לבין מדרכות או נתיבים להולכי רגל בשדרות, אבל זה יהיה ניתן לביצוע באופן חלקי ועדיין יהיו רחובות שבהם יהיו הולכי רגל נתונים לסכנה אם רוכבי האופניים ימשיכו לנסוע על המדרכות.

רוכב אופניים בתל אביב
רוכב אופניים בתל אביב. צילום: טלי מאייר

להבי ציינה כי עד עתה לא הוסדר מעמדם של האופניים החשמליים, כך שלא נקבע תקן או כללים הקובעים מי רשאי לרכוב עליהם ואיזו הכשרה עליו לעבור. מלבד זאת, כיום לא קיימת חובת ביטוח לרוכבים. בימים אלה אמורים משרד התחבורה והמשטרה להציג הצעה לחקיקה שתסדיר את מעמד האופניים והקורקינטים חשמליים.

בתל אביב יפו יש כיום שבילי אופניים באורך 120 קילומטרים, והעירייה מתכננת להוסיף בחמש השנים הקרובות עוד 36 קילומטרים. מערכת השכרת האופניים "תל אופן" אמורה להתרחב ולכלול תחנות בגבעתיים ובבני ברק. להבי הודתה שמתקבלות תלונות על אופן פעולת המערכת ועל רמת השירות שלה, אך טענה כי היא מצויה בשיפור מתמיד.

חולדאי התייחס לסוגיית התחבורה הציבורית והדגיש כי מצבה לא השתפר ב-15 השנים האחרונות ואף הידרדר. "אין נתיבים בלעדיים לתחבורה ציבורית אל תל אביב, והתוצאה היא שמספר כלי הרכב גדל והאוטובוסים רק נהיים אטיים עוד יותר", אמר, "אנחנו חייבים להגביר את הלחץ על השלטון המרכזי כך שניתן יהיה לנהל באופן מרכזי את התחבורה במטרופולין".

בעתיד הקרוב מתכוונת עיריית תל אביב יפו להקים גשר ראשון להולכי רגל ורוכבי אופניים על נתיבי איילון, בין ביצרון לשדרות יהודית. רעיון נוסף שהעירייה תנסה לקדם הוא סימון BIKE BOX שהוא אזור עצירה בלעדי לאופניים בצמתים, כדי לאפשר לאחר מכן לרוכבים לפנות באופן בטוח יותר.

לכתבה באתר הארץ
Comments