עודכן ב- 14:35 02/06/2011 בסיכום חודש ההרצה התברר: נשים מתלוננות על חוסר יעילות
מאת אילן ליאור האופניים הירוקים של עיריית תל אביב השתלבו בחודש האחרון בנוף העירוני, אך נראה כי הם קורצים רק לנתח מסוים מאוכלוסיית העיר - גברים צעירים. 78% מבעלי המנויים לפרויקט השכרת האופניים בתל אביב הם גברים. רק 22% הן נשים. כך מגלים נתונים שהגיעו לידי "הארץ", בדיוק חודש אחרי השקת פרויקט "תל אופן". עוד ניתן ללמוד כי שוכרי האופניים צעירים יחסית: כ-33% בני 20-30 וכ-30% בני 30-40. אחוז אחד מבעלי המנויים חצו את גיל 70. השימוש באופניים של עיריית תל אביב מותר אגב מגיל 15. עוד מתברר כי 90% משוכרי האופניים מתגוררים בתל אביב, לעומת 10% בלבד מיישובים אחרים. עד כה רכשו כ-2,000 איש מנוי לפרויקט השכרת האופניים. בשלב זה מתאפשרת רכישת מנוי שנתי בלבד, בעלות 240 שקלים לתושבי תל אביב ו-280 למי שאינם תושבי העיר. לקראת סוף החודש צפויות להיפתח האפשרויות לרכוש מנוי על בסיסי יומי או שבועי. ללא מנוי לא ניתן לשכור אופניים. ממוצע השכרות האופניים ליום הוא 1,060. מנויים אינם משלמים על חצי השעה הראשונה, אך שימוש באופניים לזמן רב יותר כרוך בתשלום. במרכז העיר פועלות נכון להיום 58 תחנות השכרה ובהן מוצבים כ-400 זוגות אופניים. בתוך כשבועיים צפויות להיפתח כל 75 התחנות שהוצבו באזור זה. מפעילי הפרויקט צופים כי עד חודש ספטמבר יכלול מערך ההשכרה 150 תחנות בכל רחבי העיר ו-1,500 זוגות אופניים. מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי תל אביב-יפו, שרון קרן, אינו מופתע מהנתונים על זהות המשתמשים. הוא מספר כי קיבל פניות רבות מנשים, שהתלוננו על היעדר כיסא לילדים על האופניים. "אני מנסה למצוא לזה פתרון פיזי", אומר קרן, אך מדגיש כי אינו יכול להבטיח דבר בשלב זה. "אמהות צעירות אמרו לנו: 'זה מושלם לקחת את הילדים לגן עם זה, אבל אי אפשר להרכיב אז אמשיך לנסוע עם האוטו'". קרן שואף לשנות את הסטטיסטיקה, גם באשר למקום מגוריהם של המשתמשים. הוא מעוניין לראות יותר אנשים שאינם תושבי תל אביב בין המנויים. "כשנפרוס בתחנות רכבת ובכניסות לערים זה יעלה", הוא מעריך, "וגם כשתהיה אפשרות לעשות מנויים יומיים". היעד שהציבו מפעילי הפרויקט הוא 25 אלף מנויים שנתיים ו-25 אלף מנויים יומיים ושבועיים בשנה. לדברי קרן, עמידה ביעדים האלה תהיה הצלחה גדולה. לאחר הפעלת כל התחנות במרכז תל אביב, תחל הפעלתן של תחנות בשכונות העיר. המטרה הראשונה תהיה פתיחתן של תחנות לכל אורך הטיילת ומשם ליפו - מחוף הצוק בצפון עד לשכונת עג'מי בדרום. ברשות לפיתוח כלכלי עוד לומדים את הרגלי הצריכה ואלה צפויים להשתנות ככל שיעלה מספר המנויים. "יש פה תהליך למידה. אתה לומד לאט לאט, אנחנו עוד לא במצב שיוט. יש לנו עוד לא מעט בעיות טכניות, הלקוחות לא כל כך מרגישים את זה. אני עוד קצת במתח. אבל מבחינת ההטמעה של זה בעיר זה מדהים. אנחנו מקבלים כל כך הרבה פרגון", אומר קרן. אתר האינטרנט של פרויקט "תל אופן" מספק מידע שוטף על פעילות התחנות, על מספר זוגות האופניים בכל אחת מהן ועל מספר מקומות העגינה הפנויים. גורמים פרטיים, שאינם קשורים לעירייה, פיתחו גם אפליקציות לטלפונים סלולריים, המעדכנות בכל רגע נתון על מצב המערך. גם ברשת החברתית פייסבוק כבר קמה לפרויקט קהילת אוהדים תוססת. כתבות קשורות: |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >