Basic principles to convert short car trips to bike trips

נשלח 21 בנוב׳ 2012, 12:25 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 30 בינו׳ 2016, 12:43 ]
According to the Dutch Cycling Embassy (DCE), the way to convert these short car trips to bike trips rests on 5 basic principles:

1. Coherence—You should never be bicycling along a route and suddenly find you don't know where to go.

2. Directness—The route should be direct and directly serve destinations.

3. Attractiveness—Extra lighting, greenery, smooth roads and roominess make riding a bike much more enjoyable.

4. Safety—There should be ample space in the bike lane and protection by a barrier of some sort in high traffic areas.

5. Convenience—A good quality route that serves people directly. Sidewalks were not designed for bike travel and should not be considered the better alternative.


Cycle categories used to evaluate case study in cycle ways
Bicycle infrastructure - can good design encourage cycling?

1. Coherence - Continuity, logically connected destinations.

2. Directness - Infrastructure provides cyclists with shortest fastest routes while taking into account all costs of travel time.

3. Attractiveness - The cycle infrastructure is designed, furnished and illuminated with personal safety in mind to make cycling socially safe and attractive.

4. Traffic safety - Infrastructure design ensures the traffic safety of all users.

5. Comfort - The cycle infrustructure allows cycle traffic to circulate smoothly e.g flat, smooth pavement, minimum of inclines.

6. Spatial integration - Cycle infrastructure integration into spatial context (city center, suburbs, historic areas, modern development).

7. Experience - Is the ride Enjoyable? Stressfull?

8. Social Economic value - Routes take into account user facilities and developments (commercial, office, residential and industrial).


עקרונות לתכנון שבילי אופניים שיאפשרו להמיר נסיעה קצרה ברכב לרכיבה על אופניים
מאת ערן שחורי, רכז פעילות 'רוכבים לעבודה' בעמותת 'ישראל בשביל אופניים'.

רשת שבילי אופניים תיבחן על ידי הרוכבים על פי הקריטריונים שלהלן, ומכאן שתכנון הרשת צריך להתייחס אליהם:

קשר הגיוני ורציף (Coherence) - שבילי האופניים צריכים להיות רצופים, ועליהם לקשר יעדים באופן הגיוני. לעולם אין ליצור מצב בו רוכב אופניים מגיע לנקודה כלשהי כשלפתע אינו יודע לאן להמשיך לרכוב.

ישירות (Directness) - התשתית צריכה לספק לרוכבי האופניים את הדרך הקצרה והמהירה ביותר ליעד, כאשר בתכנון נלקחות בחשבון עלויות זמן הרכיבה.

משיכה, אטרקטיביות (Attractiveness) - תשתית הרכיבה צריכה להיות מתוכננת במטרה שהרכיבה על אופניים תהיה נוחה, בטוחה, ומושכת (אטרקטיבית). התשתית צריכה להיות רחבה, איכותית, לכלול מתקנים שיסייעו לרוכבים לאורכה, להיות מוארת, ולעבור במקומות אטרקטיביים לרכיבה.

בטיחות תנועה (Travel Safety) - על התשתית להיות מתוכננת כך שהיא תהיה בטוחה לכל המשתמשים. באזורים עם תנועה ערה של רכבים, הרוכבים צריכים להיות מוגנים מפגיעה.

נוחות (Comfort) - התשתית עבור האופניים תתוכנן לרכיבה נינוחה, קרי הדרכים תהיינה חלקות (smooth), שטוחות, ועם מיעוט שיפועים.

חוויה (Experience) - האם הרכיבה גורמת לרוכב הנאה? האם היא מלחיצה אותו או גורמת לו להיות במתח?

אינטגרציה מרחבית (Spatial Integration) - תשתית האופניים תשולב בהקשר המרחבי בו היא נמצאת (מרכז העיר, פרברים, אזורים הסטוריים, אזורי פיתוח מודרניים, פארקים, בין עירוני). התשתית תיקח בחשבון פיתוח עתידי.

ערך כלכלי חברתי (Social Economic value) - על הדרכים לקחת בחשבון אזורי יעד והתפתחות עתידית (מגורים, מסחרי, משרדים, תעשייתי).
 

Comments