עיריית ת"א: מסלולי אופניים במקום מקומות חניה

נשלח 17 באפר׳ 2011, 5:06 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 21 בפבר׳ 2012, 23:41 ]

תושבי רחוב בלוך בעיר נאבקים בהחלטה לבטל 60 מקומות חניה. מנכ"ל העירייה: מדובר בחלק ממדיניות רחבה, מקומות החניה אינם שייכים לתושבים אלא לעיר

 
תושבי האזור שמובילים את המאבק. ראשון משמאל, דן חיימוביץ'. לידו, רוני אדליסט

תצלום: עופר וקנין

תושבי מרכז תל אביב רגילים לחפש חניה בשעות הערב, לעתים זמן רב. למתגוררים באזור רחוב בלוך המשימה לא קלה ובקרוב היא תהיה אפילו קשה יותר. העירייה מתכוונת לשפץ את הרחוב ולסלול בשני צדיו שבילי אופניים, על חשבון 60 מקומות חניה המסומנים בכחול לבן. המשמעות היא שלכל אורכו של הרחוב יהיו מקומות חניה רק מצד אחד, במקום בשניהם.

בשבועות האחרונים החלו בעלי המכוניות המתגוררים באזור להתארגן למאבק בעירייה והחלו לאסוף חתימות לעצומה נגד המהלך - עליה חתמו כבר מאות. בנוסף הוקמה קבוצה בפייסבוק. לטענתם, הניסיון להגביר את השימוש באופניים לא יכול לבוא על חשבון איכות החיים שלהם. "אנחנו תושבי העיר ואנחנו זכאים להחזיק רכב בלי לתרץ, בדיוק כמו ברמת אביב", אומר דן חיימוביץ', ממובילי מאבק התושבים. "מנסים להציג אותנו כמתנגדים לאופניים וכאנשים לא ירוקים", בשעה שזה
 
 
הדמיית מחשב של רחוב בלוך לאחר השינוי
הדמייה: עיריית תל אביב-יפו
אינו המצב. "נושא האופניים מאוד קרוב ללבי. אני משתמש באופניים, הבת שלי רוכבת על אופניים כל יום. אנחנו בעד אופניים".

חיימוביץ' מלין על רמת התחבורה הציבורית ואומר כי העירייה לא מציעה לתושבים חלופות ראויות לרכב הפרטי. "אנחנו משפחה של ארבע נפשות. יש לנו אופנוע, אופניים ומכונית אחת. נראה לי סביר לגמרי. רוצים שנשלם על חניה? תקזזו לנו את זה מהארנונה", הוא אומר. "אנחנו משלמים ארנונה בדיוק כמו כולם, אפילו יותר גבוהה מאשר בשאר העיר", מצטרף לדבריו רונן שמיר. "אומרים לנו ?מה אתם רוצים? בנינו לכם מגדלים, העלינו את ערך הדירות שלכם'. העלו את ערך הדירות, הרסו את ערך החיים".

"בעצם אומרים לנו ?אנחנו לא רוצים פה אנשים כמוכם. אנחנו נמרר לכם את החיים עד שתלכו מפה. אנחנו נבנה פה מגדלים לעשירים'", אומר חיימוביץ'. לדברי התושבים, התנהלות העירייה תפגע בעיקר במשפחות צעירות עם ילדים קטנים ובאנשים מבוגרים. "נולדתי פה, ילדתי פה, כנראה גם אמות פה", אומרת רוני אדליסט, גמלאית השותפה למאבק. "מה רוצים לעשות? לגרש אותי? אולי רוצים להעלות אותי בגיל 67 על אופניים?".

על מנת להימנע מביטול מקומות החניה מציעים התושבים לבחון את הפיכת רחוב בלוך לחד סטרי, סלילת שביל אופניים רק בצד אחד או סימון כל הרחובות הסובבים אותו כחניה המיועדת לתושבי האזור בלבד. התושבים פנו לחברי מועצת העיר, למינהלת הרובע ולגורמי מקצוע בעירייה בניסיון לשנות את הגזירה. רוב חברי המועצה לא השיבו לפנייתם. תמר זנדברג (מרצ) קיימה עם התושבים כמה פגישות אבל הם לא אהבו את מה שהיה לה לומר.

זנדברג אומרת כי היא מבינה ללבם של התושבים ומסכימה עם טענותיהם על היעדר תחליף, אך לדבריה שינויים מסוג זה יועילו לעיר בטווח הארוך. "בעיני זה רגע היסטורי. זה ממש שינוי מדיניות של העירייה, מהעדפה של רכב פרטי בצורה מוחלטת להעדפה של אמצעי תחבורה אחרים. זו ספינה ענקית שמתחילה לשנות את מסלולה", היא אומרת. לאחר החג ייפגשו התושבים עם ראש מינהל בינוי ותשתיות בעירייה, ד"ר בני מאור. אך אם לשפוט לפי עמדת בכירי העירייה, אין להם סיכוי רב להציל את מקומות החניה.

מנכ"ל העירייה, מנחם לייבה, מבהיר כי התוכנית ברחוב בלוך היא חלק ממדיניות רחבה יותר. "כדי לקדם דברים בעולמנו צריך לחולל את השינוי. לכל דבר שאני ארצה לעשות יגידו ?רגע, מה יקרה מחר בבוקר?'. אי אפשר לנהל מדיניות של מחר בבוקר. המדיניות צריכה להסתכל רחוק ולהבין שבסופו של דבר כשאתה סולל שביל אתה מביא רוכבי אופניים". לדבריו, "השביל בבלוך הוא השביל הקלאסי, זה הדגם המקובל בכל העולם והוא עדיף על שביל הממוקם על המדרכה".

לייבה מדגיש כי מקומות החניה אינם שייכים לתושבים, אלא לעיר. "יש הסדר חניה יחסית זול בגן העיר, זה לא רחוק מבלוך, בהחלט אפשר להשתמש בזה. לא חושב שהשיקולים צריכים להיות רק שיקולים מקומיים. אי אפשר לנהל מערכת בגלל השיקולים של בעל העסק שלא נוח לו שיש נת"צ באבן גבירול, או מאיזה דייר שלא רוצה לשלם 250 שקל להיכנס לחניון לילה".

לדבריו, העירייה לא תצליח להגשים את יעדיה בלי ראייה מערכתית. "הראייה הנכונה זה לפתח את המערכת גם אם יהיו כאלה שבהסתכלות האישית שלהם חושבים שמצבם הורע. לא התחייבנו מעולם לספק חניה לכל אחד".

לייבה דוחה את טענות התושבים על כך שהעירייה מנסה לשכנע אותם לזנוח את הרכב הפרטי. "תושב תל אביב בהחלט יכול להחזיק גם רכב. זה בסדר, אין לנו בעיה עם זה", הוא אומר, אך מוסיף באותה נשימה: "אדם צריך לדעת שאם הוא מחזיק רכב הוא לא יכול לצפות שבעיר כמו תל אביב-יפו תהיה לו כאן חניה בכל מחיר". לדבריו, "אין כאן אידיאולוגיה לרדוף את בעל הרכב הפרטי, אבל בפירוש כן העדפת הרכב הציבורי ואמצעי תחבורה כמו אופניים. וזה יקרה בעוד מקומות. זו המדיניות", הוא קובע.

מנכ"ל העירייה מסביר כי השאיפה היא להוריד את כלי הרכב אל חניונים תת-קרקעיים. "בסופו של דבר מכניסים את הרכב מתחת לפני האדמה ומעל פני האדמה יש את הירוק, האופניים, הולך הרגל והנת"צ. ככה צריכה להיראות עיר. יהיו עוד חניונים תת-קרקעיים. במקום שנפתח חניה תת-קרקעית, לא תהיה חניה עילית".
 

כתבות קשורות:
Comments