רכבת ישראל: נכים OUT אופניים IN

נשלח 10 בדצמ׳ 2009, 0:14 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 10 בדצמ׳ 2009, 0:46 ]
מאת אבנר בטיסט, תאריך פרסום: 4/12/2009
 
רכבת ישראל מאפשרת מהיום העלאת אופניים לרכבת.מחווה מבורכת ורצויה. אלא שבמקום להוסיף קרון היא מסלקת את הנכים או לפחות מכבידה על אפשרות נסיעתם ברכבת וזאת יום אחד לאחר יום הנכה הבינלאומי!!!
 
העלאת אפניים לרכבת

היום, 4.12.09 יום לאחר יום הנכה הבינלאומי הוא "יום חדש" כנזכר ב"חלף עם הרוח". אז זהו, פירגנו לנכים 3 ימים (ב-1.12 יום הנכה בכנסת וב- 3.12 יום הנכה הבינלאומי) ונתנו להם להופיע וכעת חזרה למציאות שאינה מסבירה להם חיים כי היום פורסמה ידיעה משמחת לציבור רוכבי האופניים על האפשרות שתהיה מעתה לעלות עם אופניים לרכבת (מבצע מבורך). אך זאת לא בקרון מיוחד שיתווסף לשם כך כפי שהיה רצוי אלא בקרונות הנכים!!! הבעיה של הנכים ברכבת הוצגה ביום הנכה לפני שנתיים בכנסת ושודרה לכל האומה בטלויזיה ובמקרה – הייתי שם והשתתפתי. מעבר לבעיות שונות שלא ארחיב עליהם אציין שהוזכר שם שרק בארצנו "המתקדמת" בנושא זכויות נכים, נכה לא יכול לעלות באופן רשמי לרכבת אלא אם הודיע על כך 24 שעות מראש וגם אז זה חוקי שיצלצלו אליו חצי שעה קודם וימסרו לו שאינו יכול לעלות אליה כי אין מי שיעזור לו לעלות (על פי התקנות – מנהל תחנה בלבד, אם כי יתכן ומאז שינו זאת) וידועים מקרים של נכים שנסעו למשל מבאר שבע לאוניברסיטת ת"א ואולצו להמשיך עד לחיפה כי לא היה מנהל שיפעיל את מתקן הירידה מהקרון בת"א. 

 

מעת לעת הופיעו "נכים חצופים" שהעזו להופיע גם ללא הודעה מראש והימרו על מזלם ורצון טוב של מנהל תחנה כלשהו.

 

על פי המופיע בידיעה המשמחת על האפשרות להעלות אופניים כתוב בשני העיתונים שהוזכרו שהאופניים ימוקמו בקרונות הנכים על בסיס מקום פנוי בלבד. וכעת לשאלה: מה יהיה אם לפתע יופיעו 3 נכים המבקשים לעלות בתחנה בה יש מתקן להעלאתם ויש מנהל אלא שהקרון מלא באופניים? האם ידרשו מבעלי האופניים להורידם ולרדת שלא בתחנת היעד שלהם או שיאמרו לנכים מצטערים, אנחנו לא חייבים להעלותכם כי לא לקחנו אתכם בחשבון, אנא שובו ותזמינו נסיעה לעוד 25 שעות לפחות? נראה לי שלא תהיה ברירה וזה מה שיאלץ המנהל אפילו אם הוא בעל רצון טוב.

 

לאחרונה ניסה חבר נכה שלי לעלות לרכבת עם אשתו המשתמשת בקלנועית קטנה ונעצר ע"י מספר שומרים שהראו לו את אקדחיהם בטענה שעל פי חוק אין להעלות קלנועית גם אם היא משרתת נכה והצעתי לו לפעול לשינוי החוק ולא להתעמת אתם ולחזור בבושת פנים לביתו עם אשתו. נשאלת השאלה אם במקום ליזום עליה של אפניים לקרון הנכים לא ניתן היה לאפשר גם עליית קלנועית זעירה (שאינה גדולה או כבדה מכ"ג גדול – אם נוסע/ת עליו נכה בעל/ת תעודת נכה רשמית?

 

אני מאד בעד העלאת אופניים לרכבת למי שיכול ומוכן לאפשר לאנשים נסיעה איתם גם ברכבת, אך לדעתי היה מתאים יותר לחבר קרון מיוחד כזה ולא לקבוע את מיקום האופניים בקרון הנכים על בסיס מקום פנוי כי נראה לי שכך ימנע בפועל מנכים עם כסאות גלגלים לנסוע ברכבת ובטוחני שלא זו היתה הכוונה. הפתרון: הוספת קרון מיוחד או מקום תליה בקרונות רגילים (פחות טוב אך לפחות מצמיד את האופניים לבעליהם וזאת שוב על בסיס מקום פנוי). באירופה הפתרון לרוב ע"י שימוש בקרונות מרווחים יותר וגם אצלנו יכול להתאים אך סבורני שעד שהנהלת הרכבת תצטייד בקרונות כאלו יעבור זמן רב ועלות ההצטיידות תהווה תירוץ לא לאפשר כבר כעת עלייה של אופניים לרכבת.

 

קיים גם האלמנט של הבטיחות. ברור שהצבת כמה עשרות זוגות אופניים או אף פחות בקרון בו מצויים נכים בכסאות הגלגלים שלהם יכול להוות במקרה של התהפכות או עצירה פתאומית, מלכודת מוות, והנכים הישובים בכסאות גלגלים הם הנוחים פחות מכולם לחילוץ במצב כזה. הכנסת זוגות אופניים לקרון הנכים גם יתרום להרגשת הנכה שהוא מוסע בקרון של ציוד וזאת כאשר בקומה שמעליו, ישובים בכסאות נוחים הנוסעים הבריאים. הדבר דומה ל"חווייה" אותה עוברים נכים בבואם להשתמש בשירותי נכים המשמשים במקרים רבים גם כמחסן לציוד ניקוי או אחסון חפצים אחרים. עדיף ונאה יותר לאפשר גם לנוסעים בריאים לחלוק בקרון כזה גם בקומה התחתונה ולאפשר שילובו של הנכה בקהילה ולא הפרדתו ממנה.

 

אבנר בטיסט

Comments