לרכוב על אופניים בניו-יורק? העיר עוד לא החליטה

נשלח 24 ביולי 2012, 0:21 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 24 ביולי 2012, 0:22 ]
הכרך הכי אופנתי בעולם מתקשה להחליט אם הוא בעד או נגד אופניים. בינתיים, הבלגאן חוגג בכבישים. אבי גנאור חצה את האוקיינוס ומביא רשמים
אבי גנאור, 23/7/2012

רק מעטים יודעים כי החודש אמורה הייתה ניו-יורק להצטרף לוושינגטון, דנוור ומיאמי, ולהפעיל מערך השכרת אופניים עירוני. נכון, ממש בדומה לתוכנית תל-אופן של תל-אביב. 7,000 זוגות אופניים יעמדו לרשות תושבי ותיירי העיר בשלב ראשון, ב-600 תחנות השכרה.

 

    אלא שברגע האחרון נדחתה הפעלת התוכנית בחודש לפחות, החלטה שגרמה לרבים מתושבי הכרך הענק לנשום לרווחה. הסיבה: רבים מתושבי העיר העצומה מבקרים בחריפות את התוכנית, בטענה כי מסלולי האופניים נוגסים יותר ויותר בשטח המחיה של נהגי המכוניות, ובעיקר הולכי הרגל. 
מתי אצלנו? רוכב מעמיס אופניים על אוטובוס ציבורי (צילום: אבי גנאור)
מתי אצלנו? רוכב מעמיס אופניים על אוטובוס ציבורי (צילום: אבי גנאור)

 

עד כמה זה מסוכן?

על-פי דיווחים בתקשורת האמריקאית, נושא האופניים מעורר לא מעט מחלוקת בין נהגים לרוכבים. והביקור האחרון בארה"ב הוכיח מדוע. שכן לצד אינספור מסלולי רכיבה עירוניים מעוררי קנאה, אוטובוסים עם מתקני נשיאה לאופניים, מתקני חניה ייעודיים והרבה מאוד רוכבים, אי אפשר היה להתעלם מרוכבים פרועים שנעים במהירות מסוכנת בין מכוניות, גם ברחובות העמוסים ביותר בניו-יורק. דרך רמזור אדום, נגד כיוון התנועה, ועם התאונות הבלתי נמנעות והדו"חות שמחלקים שוטרים לרוכבים שנתפסים.

 

היומון "USA Today" מדווח כי מאז הופעלה התוכנית בערים שונות, גדלה אוכלוסיית המשתמשים באופניים באותן ערים בשיעור ניכר. אלא שחלק ניכר מהם חדשים בתחום או תיירים. קחו למשל את ניו-יורק הגדולה, בה גדל מספר הרוכבים בעשור האחרון ב-400%, כך על-פי הממונה על התחבורה בעיר. מספר מקרי המוות שנגרמו כתוצאה מתאונות דרכים בהן היו מעורבים אופניים, צנח ב-40% באותה תקופה. 

(צילום: אבי גנאור)
(צילום: אבי גנאור)

 

לא מרוצים כלל

בוושינגטון לעומת זאת, המצב אינו מזהיר. האחראי על התחבורה בעיר טוען כי מאז הופעל פרויקט השכרת האופניים, הפכו הכבישים לזירת מלחמה בין נהגים, רוכבים והולכי רגל. "רוכבי אופניים מבקשים לרכוב בבטחה, הולכי הרגל רוצים לחצות בבטחה את הכביש. כל אחד מהם מתלונן על ההתנהגות חסרת האחריות של האחר", הוא אומר.

 

"הנהגים אינם מרוצים מהסטאטוס-קוו החדש על הכביש, ונוהגים להפחיד רוכבי אופניים בכוונה", אומר גרג בילינג, מאגוד רוכבי האופניים בוושינגטון. צריך לזכור כי בבירת ארה"ב, כמו גם בניו-יורק, חלק משבילי האופניים ממוקמים ממש במרכז מסלולי הנהיגה של המכוניות. אף אחד מהצדדים, כמעט מיותר להוסיף, אינו מרוצה מהסידור החדש. 

פרויקט השכרת אופניים בוושינגטון. הניו-יורקים לא משוכנעים (צילום: אבי גנאור)
פרויקט השכרת אופניים בוושינגטון. הניו-יורקים לא משוכנעים (צילום: אבי גנאור)

 

תוכנית השכרת האופניים בוושינגטון החלה בשנת 2010 עם 1,500 זוגות, ועד היום נרשמו לפי הדיווחים כ-2 מיליון השכרות. אבל היה לזה מחיר. ב-2009 נרשמו בעיר 312 מקרי מוות כתוצאה מתאונות אופניים, ב-2011 היה מספר ההרוגים כמעט כפול - 601 רוכבים.

 


כתבות קשורות:
 
Comments