27/6/2012
במסגרת פינת "מדד האופניים של יעל עבאדי" בתוכנית "יהיה בסדר" בגלי צה"ל בה מדורגות ערי ישראל לפי מידת ה"ידידותיות לרוכבי אופניים" נערך בתאריך 25.06.12 סיור ברמת השרון . במהלך הסיור רכבו פעילי "ישראל בשביל אופניים" עם הכתבת ברחבי העיר : רחוב סוקולוב ,שדרות ביאליק ,רחוב הנצח ,אוסישקין ,רחוב המלכים ,שבטי ישראל ,דרך הראשונים ,רחוב השרף ,שביל השדות המערבי ,שדרות ויצמן. התחקיר ששודר יומיים לאחר מכן (27.06.12) ,חשף תמונת מצב עגומה. עיקרי הממצאים לטענת העיריה ברמת השרון כ-3 ק"מ של שבילי אופניים רובם במערב העיר שייעודם בעיקר לפנאי. השבילים הישנים הקיימים בעיר וממקומים ברחובות הנצח , אוסישקין , המלכים ,השרף לוקים בבעיות רבות : סימון בעייתי ומכשולים רבים.
רחוב סוקולוב : הרחוב הראשי של העיר.ברחוב מדרכות צרות ותנועה סואנת.מכיוון שהחתך של הרחוב דומה לחתך של רחוב איבן גבירול בתל-אביב ,ישנה אפשרות לסלילת שבילים לפחות ברמה של הרחוב התל-אביבי. רחוב אוסישקין : מסומן נתיב אופניים ,אך השביל מלא במכשולים כגון שלטי פירסומת,עמודי חשמל ,הולכי רגל שנדחקים לשביל עקב פלישת חנויות למרחב המדרכה ועצים שניטעו בשנה האחרונה על השביל עצמו. לדברי הכתבת : "אומנם יש במערב העיר כמה שבילים יפים ונוחים ,אך באופן כללי אני חושבת שמדובר בעיר עם השבילים הכי מביכים שהיינו בה" . מה שבלט ברמת השרון ביחס לשאר הערים זה שאין הנגשה למדרכות - דהיינו : חיבורי המדרכה לכביש בירידה למעברי חצייה ,פוגע לא רק ברוכבי אופניים אלא גם בנכים ,קשישים ועגלות ילדים. הנושא של שבילי אופניים אינו זוכה לעדיפות במסגרת מדיניות העיריה : * אין התייחסות לנושא שבילי האופניים במסגרת פרוייקטי תשתית שמתבצעים בעיר . * שבילי האופניים האחרונים שניסללו בעיר נסללו בשדות ממערב ,הם אינם פונקציונליים ואפילו אינם מקושרים למרכז העיר. רמת השרון ממוקמת בין הרצליה ותל-אביב שהן הערים המובילות בישראל בתחום האופניים ובכך מהווה כמעין "חור" בתשתית הרכיבה המטרופולינית .במאמץ קטן יחסית אפשר ליצור רצף רכיבה של עשרות ק"מ כאשר רמת השרון בליבו. ציון כללי : 3 במדד האופניים. עיקרי תגובת ראש העיר מר איציק רוכברגר (התגובה המלאה כאמור ניתנת להאזנה) איציק רוכברגר : "מופתע נורא מהנתונים ומהצגת הדברים כאילו זה לא בסדר עדיפות ראשון שלי ... סליחה ,עד פה" "... אני קודם כל גאה בכל מה שאני עושה בתחום שבילי ההליכה ושבילי האופניים ... לפני כמה שנים עשו שבילי אופניים במסלולים שיעל עברה ,אני לא נגעתי בזה כרגע" והוסיף והדגיש שבראש סדר העדיפויות מבחינתו הוא החלפה של תשתיות יסוד כמו צנרת ביוב ותאורה : "התפיסה שלי מדברת שמה שהיה הוא שיהיה ואני לא אפתח עכשיו את כל הכבישים מחדש על מנת לסלול שבילים בתוך העיר.מה שאני רוצה לעשות וזה תפיסת עולם זה לעשות את שבילי האופניים שלנו עוקף רמת השרון מסביב דרך השדות ..." אביב לביא : "אז בעצם איציק רוכברגר ,אתה מאשר את כל הנאמר ... אתה אומר שלא יסללו שבילי אופניים בתוך העיר אז אנשים לא יוכלו להגיע לעבודה ולבית הספר וללימודים באופניים " איציק רוכברגר : הדגיש שהתשתיות שנוצרו לפני כהונתו נותרו כמו שהן (למרות שהוצרו פה ושם) : "לא נגעתי בהן ,הצרתי פה ושם אבל לא נגעתי בהן" יעל עבדי : "אנחנו לא מחפשים שבילים בשדות ,אנחנו מחפשים שבילים שיובילו למקומות העבודה ,שישמשו ביום-יום." אסף ליברמן : "כפי שאנחנו הבננו ,אתה מסכים איתנו שהמצב לא משהו ,ואתה אומר שבגלל שראש העיר הקודם השאיר לך את השבילים הקיימים ,אתה לא מתכוון ..." איציק רוכברגר : "לא ,לא ,לא ... שבילי האופניים שבזמנו נעשו ברמת השרון אינם מתאימים למציאות היום ..." והדגיש שוב שהשלב כרגע הוא שבילי אופניים במעטפת העיר והוסיף : "מאות אנשים נמצאים שמה במשך כל היום - הולכים ורוכבים ..." אסף ליברמן : "כן אבל אתה מסכים איתי שמדובר בעצם ברכיבה ספורטיבית ,רכיבת פנאי .." איציק רוכברגר : "חד משמעית ברמת השרון מבדיקות שאני עשיתי, הרכיבה היא לא שינוע ממקום למקום ... אלא רכיבה ספורטיבית ,רכיבה של כיף" אביב לביא : "הרכיבה היא לא שינוע ממקום למקום כי אין שבילים ..." איציק רוכברגר : "לא ,לא ,לא ! כי רמת השרון יש לה אופי מסויים : גם של חתך הסוציו-אקונומי של התושבים ,גם הישוב עצמו הוא עם עליות והרבה ... ולכן לא צריך לייצר שבילי אופניים לשינוע ..." אסף ליברמן : "יש חתך סוציו-אקונומי שבו לא רוכבים על אופניים ?" אביב לביא : "טוב ,מה אתה רומז שזה חתך סוציו-אקונומי שאף אחד לא מוכן לוותר על ה-4X4 שלו ולכן לא יהיו שבילי אופניים ?" איציק רוכברגר : "לא אמרתי את זה ... אני אמרתי דבר אחד : שבגלל החתך הסוציו-אקונומי של התושבים ,אנחנו מייצרים שבילי אופניים על המעטפת .." אסף ליברמן : "אתה לא ענית לשאלה שלי ... אתה לא מסביר את מה שאתה אומר ,אתה רק חוזר על אותו משפט עוד פעם ..." אביב לביא : "מה הקשר בין החתך הסוציו-אקונומי לעובדה שלא ניתן לינסוע באופניים ממקום למקום ? " איציק רוכברגר : "...סליחה אני אומר שלצורך ספורט כן " אביב לביא : "לא ,אבל לעבודה ללימודים ולסידורים בתוך העיר ,כמו בכל עיר וכמו בהרצליה ,אגב ..." אביב לביא : "אולי כי אין שבילים ? " איציק רוכברגר : "... לא כי אין שבילים : היו שבילים ,השבילים אינם טובים זה נכון ... ואני לא אפתח עכשיו את כל ה... כל רמת השרון כדי לעשות לכמה ,לכמה ... בודדים של אופניים שיעברו ממקום למקום עם כל הכבוד.תפיסת העולם שלי מדברת על לעשות שבילי אופניים במעטפת" אביב לביא : "אז אנחנו חלוקים בתפיסתינו ,אבל זה לגיטימי כמובן ..." איציק רוכברגר : "יכול להיות ... אבל בינתיים אני ראש העיריה ... ובמה שאנחנו נעשה בחודשים הקרובים בחיבורים לתל-אביב ולכיוון הרצליה ...אנחנו הולכים לעשות את זה גם ... אני רואה , ואני ראש העיריה ואני קובע את סדר היום ..." אסף ליברמן : "אנחנו שמחים שהגעת למעמד הזה ... קצת חבל לנו שאתה אומר פשוט בפירוש שלא יהיו שבילי אופניים שיעזרו לאנשים להגיע לעבודה או לבתי הספר ..." איציק רוכברגר : "כי אני בדקתי את הנושאים מעבר לפופוליזם שאתם מנסים להציג כאן עם איזה חבר מועצה שמעלה את הנושא עם כל הכבוד...יש צורך לעשות שבילי אופניים במעטפת וזה מה שיהיה ..." |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >