רוכבי האופניים מצביעים בגלגלים: בשישי הקרוב יתקיים אירוע רכיבה עם מועמדים לכנסת ממפלגות שונות, הנועד לעודד אותם לפעול למען רוכבי האופניים. אתם מוזמנים להצטרף
מאת אחינועם וישנגרד, 2/1/2013
רוכבי אופניים בעיר מתמודדים עם לא מעט אתגרים. נתיבי אופניים בתוך הערים השונות אינם נפוצים מספיק, נהגי הרכב מתעלמים מנוכחותם על הכביש ואף מסכנים את חייהם ועוד. עמותת "ישראל בשביל אופניים", הפועלת לקידום תרבות אופניים בישראל, לעידוד הרכיבה ולהגברת בטיחות הרוכבים, מארגנת ביום שישי הקרוב (4.1.2013) בתל-אביב אירוע רכיבה מיוחד עם מועמדים לכנסת בשם "בוחרים באופניים".
באירוע ידוושו המועמדים עם הרוכבים ברחובות תל אביב, ויתחייבו לקדם אחרי הבחירות פיתוח תשתיות לרכיבה בטוחה בישובים ולאורך הכבישים הבין עירוניים.
"ההשקעה בהגברת בטיחות הרוכבים זניחה"
יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת ישראל בשביל אופניים מוסר כי "למרות הבנה הקיימת במשרדי הממשלה השונים כי יש לעודד רכיבה על אופניים על בסיס יומי, כחלק מאורח חיים בריא ולמען איכות החיים, איכות הסביבה והגברת הנגישות לכלל הציבור, ולמרות המחויבות לכאורה לפעול להגברת בטיחות הרוכבים, ההשקעה בנושא עדיין זניחה.
"ב-4 השנים האחרונות, נחסמו הצעות חוק שמטרתן הגברת בטיחות הרוכבים ולעידוד השימוש באופניים, למרות שבין יוזמיהן שרים וחברי כנסת מרכזיים מהקואליציה", אומר אביזוהר, "גם תקנות חניה לאופניים שאושרו ונחתמו על ידי שר הפנים לפני שנה, הוקפאו על ידו בניגוד לכללי מינהל תקין. התקציב המושקע בפיתוח תשתיות לרכיבה זניח. מדובר בפחות מ-1% תקציב משרד התחבורה והפוטנציאל אינו ממומש, למעט בעיר תל אביב, המשקיעה בפרויקט האופניים העירוני מתקציבה המוניציפאלי, כ-30 מליון ש"ח לשנה, ומגיעה לאחוז רכיבה ממוצע העומד בסטנדרטים אירופאים של למעלה מ-12%.
"כך בתל אביב, העיר המובילה בישראל בפיתוח תשתיות לרכיבה, קיימים כ-120 ק"מ של שבילי אופניים. בהרצליה, העיר שנמצאת במקום השני, ישנם כ-17 ק"מ של שבילי אופניים. בשאר הערים, המצב בכי רע. אם לא יהיה שינוי, גם הנינים שלנו לא יוכלו לרכוב בבטחה ללימודים ו/או לעבודה", אומר אביזוהר.
מה הרוכבים דורשים?
באירוע ידרשו רוכבי האופניים מהמועמדים השונים להתחייב לתמוך בשלושה נושאים עיקריים:
1. לתמוך בהצעת החוק לעידוד תחבורת האופניים, המסדירה סלילת שבילי אופניים בערים והתקנת מקומות חניה ומקלחות במקומות עבודה, ומייצרת מנגנון של תמריצים כלכליים לעידוד הרכיבה לעבודה. הצעת חוק זו עברה בקריאה ראשונה בשנת 2008 ברוב עצום, ולמרות זאת היא נחסמה שוב ושוב ב- 4 שנים האחרונות בועדת שרים לחקיקה.
2. לתמוך בהצעת החוק להגברת בטיחות הרוכבים, המחייבת נהגים בשמירת מרחק מינימאלי של 1.5 מ' מרוכבי אופניים ובמתן זכות קדימה לרוכב בעת פתיחת דלת מרכב חונה.
3. לתמוך בהקצאת 1% מתקציב משרד התחבורה לפרויקטים שנועדו לעודד את הרכיבה באופניים ולהגברת בטיחות הרוכבים.
מתי ואיפה
האירוע המרכזי יתקיים ביום שישי, 4.1.13, מהשעה 12:30 בכיכר רבין. האירוע יכלול הייד פארק קצר, ולקראת השעה 13:00 ייצאו הרוכבים והמועמדים לדיווש קצר לאורך הטיילת על שבילי אופניים ועל כבישים (בעיקר על שבילים). מי שירצה להמשיך לכיוון הנמל ופארק הירקון מוזמן לעשות זאת.
ניתן לשאול אופניים, בתאום מראש. "ישראל בשביל אופניים" מזמינה אתכם להזמין רוכבים נוספים על ידי חיבוב ושיתוף עמוד הפייסבוק של העמותה.
חשוב לציין: עמותת ישראל בשביל אופניים אינה תנועה פוליטית ומזמינה את כל המפלגות לקחת חלק באירוע. "אנחנו בטוחים שמי שיצטרף לרכיבה, ויחווה את חוויית הרכיבה העירונית כשיש תשתית לאופניים וכשאין, יעשה הרבה יותר למען הרוכבים יום אחרי הבחירות", אומר אביזוהר.
כתבות קשורות: