סיכום שנת 2013 על אופניים - חשמל, ושוב חשמל

נשלח 4 בינו׳ 2014, 7:18 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 4 בינו׳ 2014, 7:18 ]
בשנה החולפת קנינו הרבה יותר אופניים, רכבנו הרבה יותר בשטח, ובעיקר נעזרנו במנוע חשמלי כדי להתנייד ממקום למקום. רוני נאק מסכם שנה על שניים, ומנסה לנבא כיצד תראה 2014
רוני נאק, מגזין שטח, 2/1/2014

אתם כנראה מודעים לכך. כמות רוכבי האופניים בישראל הולכת וגדלה - ולא רק על גגוני ובצמוד לעכוזן של מכוניות ליסינג. למרות שבניגוד לענף הרכב, בתחום האופניים אין מקור אמין המסוגל להעביר נתוני רכישה מדויקים, יבואני האופניים הגדולים, השולטים יחד על יותר משני שליש המכירות בענף, מדווחים על עליה מרשימה של לא פחות מ-10% בסך המכירות. זה יפה, ובעיקר מעודד.

וכל המשפחה קונה - אופניים היו להיט (צילום: יובל חן)
וכל המשפחה קונה - אופניים היו להיט (צילום: יובל חן)

עלייתם של החשמליים

אין שום ספק מי אחראי לצמיחה המרשימה ביותר בתחום האופניים ב-2013. ואם עד לפני מספר שנים איש לא חלם כי מנוע חשמלי יהפוך לאלמנט האטרקטיבי ביותר של הענף, הגיעה השנה החולפת והוכיחה כי כל מה שעם ישראל צריך כנראה, זו רק דחיפה קטנה, עזרה נטענת. לפי נתוני המכס ולשכת המסחר, במהלך השנה החולפת נמכרו בישראל כמעט 30 אלף זוגות אופניים חשמליים. רובם אגב לבני נוער, קבוצת גיל ש"גילתה" כי הרכיבה על אופניים יכולה להיות גם אטרקטיבית. 

עם תג-מחיר ממוצע של כ-4,500 שקלים לאופניים, זה אומר שוק של כ-130 מיליון שקלים בשנה. אגב, חלק הארי של המכירות בתחום זה שייך דווקא ליבואנים ויזמים קטנים, בזמן שהשחקנים הגדולים בענף בולטים בו פחות - בעיקר עקב בעיית החוקיות הקיימת בינתיים, וחבות משפטית אפשרית במקרה של תביעה. 

הסוללה - הדבר הגדול הבא (פז בר)
הסוללה - הדבר הגדול הבא (פז בר)
 

סביר להניח כי התחום האפור בו נמצאים האופניים החשמליים "ילבין" במהלך 2014, כאשר המדינה תנסה לאכוף טוב והדוק יותר את התחום הפרוץ. רבים לא מודעים כלל לרמה הבטיחותית הנמוכה של אופניים, ולסיכון הגדל עקב מהירותם הגבוהה יחסית. האופניים שהופכים באמצעות מצערת (לא חוקית וממילא מקצרת משמעותית את חיי הסוללה) לכלי מוטורי לכל דבר ועניין, יוצרים באופן טבעי בעיות שליטה אצל רוכבים צעירים, אשר לעיתים אף אינם בגיל המותר (מ-14 כזכור). 

כביש או שטח?

אם קניתם השנה אופניים חדשים (וגם משומשים), הסיכוי שאלה לא היו "אופני שטח", קטן במיוחד. יבואני האופניים הגדולים מדווחים על יחס בין אופני שטח לאופני כביש המגיע עד ל-80-20. אגב, חוסר העניין באופני כביש אינו מפתיע. הם יקרים יותר מאופני שטח (בין 3,000 ל-65 אלף שקלים), תשתית הכבישים והשבילים עבורם בעייתית, והסכנות שברכיבה עליהם בכביש מוכרות לכולם ואחראיות בין היתר גם לפגיעה בתדמיתם. אימון רכיבה? רק בקבוצה, לרוב עם רכב "חוסם" מאחור. רוכב בודד על הכביש? לא מאד אטרקטיבי. אגב, בארה"ב היחס בין שלוש הקטגוריות "הרים", "כביש", "עיר" - כמעט ושווה. 

רכבתם בשטח - בעיקר (פז בר)
רכבתם בשטח - בעיקר (פז בר)

בנוסף גילינו השנה כי רוכבי השטח מוכנים להוציא כסף, והרבה, על אבזרים ושיפורים, שלא להזכיר זוג אופניים שלם ומצויד. בולמים, חלקים קלים במיוחד, מושבים מתכווננים, אבל ברמת הציוד האישי הם חסכנים יותר. לעומתם, רוכבי הכביש בזבזנים גדולים. אולי בגלל שמתלכלכים פחות, אולי בגלל הלחץ הקבוצתי להיראות הכי טוב. כך או אחרת, הציוד היקר ביותר - מה דעתכם על נעלי רכיבה במחיר 1,000 שקלים, מחיר דומה לקסדה טובה - נרכש עבור רכיבת כביש. רוכבי השטח ירכבו עם ציוד בן שנה וחולצות רכיבה זולות? רוכב כביש לא יעז להיראות כך בציבור. 

ומה גודל הגלגל שלך?

זה נשמע כמעט מופרך, אבל אתם בהחלט יכולים לומר שלום לגלגלי "26. עד כדי כך, שאפשר להמר כי קטנים הסיכויים שיבואן גדול יעז להזמין סטוק אופניים עם חישוקים כל-כך מיושנים, אלא אם מדובר בדגמי רכיבת פארקים או דאון-היל. המידה "החמה" היום היא "27.5, או בלשון ה"מומחים": 650. מידה זו נולדה למעשה על-ידי מותגים שנכשלו עם שיווק דגמי "29 (להלן "הטרנד החם הקודם") ונאלצו על-כן למצא פתרונות אחרים כדי להישאר תחרותיים. 

גודל החישוק ידבר (פז בר)
גודל החישוק ידבר (פז בר)

אבל בעוד שכניסת ה-29 לשוק הייתה איטית יחסית (בעיקר בשל עלות גבוהה יותר), חדירתם של חישוקי ה-"27.5 מהירה מאד, המחירים תחרותיים והמקדם האופנתי עושה את שלו - זו בפירוש הקטגוריה החמה ביותר בשוק. ואפרופו טרנד, האופניים שמרבית הרוכבים רצו השנה היו XC או קרוס-קאנטרי, כמובן שבעיקר 29 ועם מהלך מתלה בין 120 ל-140 מ"מ. 

מעמד הביניים שחוק

מעניין לגלות כי דווקא קבוצות המחיר הקיצוניות, היו היותר-פופולריות השנה. יבואני אופניים מדווחים על שיאי מכירות של אופניים במחיר העולה על 10,000 שקלים, וכמו תמיד היה (וממש לא בודד) מי ששילם גם 40 אלף ויותר. כדאי להזכיר גם את תחום ההתאמה האישית, בו הלקוח "בונה" אופניים לפי מידותיו ומפרט שקבע. מדובר אמנם במספרים נמוכים יחסית, אבל היבואנים הסדרתיים מדווחים על עליה. 

הקטגוריה השניה שרשמה התחזקות בולטת היא זו של אופניים חדשים זולים - במחיר של עד 3,000 שקלים. חלקם "אופני מדבקה", אך לא רק. מעמד הביניים? בתחום המחירים שבין 5,000 ל-10,000 שקלים נרשמה כמעט עצירה השנה, דווקא בטווח מחיר שנחשב בעבר לפופולרי במיוחד. 

וזה מביא אותנו לחנויות האופניים, אשר לא מביטות על השנה החולפת בערגה. חנויות הבוטיק הקטנות סבלו, אך כך גם חנויות שכונתיות "של פעם". אלו מוכרות פחות אופניים ואבזור חדש, ואפילו מנוע הכנסה בדמות תיקוני אופניים, הוריד הילוך. בעיקר עקב כניסת טכנולוגיות חדשות ומתלים מתקדמים. המשמעות היא ירידה חדה ברווחים, ואיום ממשי על עצם קיומן של חנויות כאלה. חדשות לאו דווקא טובות עבור הצרכן. 

חנויות - יהיה להן קשה לשרוד (צילום: מוטי קמחי)
חנויות - יהיה להן קשה לשרוד (צילום: מוטי קמחי)

לדברי גורם בשוק האופניים, הסיבה לנדידה מחנויות קטנות לגדולות יותר, נעוצה בעובדה כי הלקוחות מחפשים חווית קניה אישית ומקצועית, כזו שהם יכולים לקבל רק במקום גדול המעסיק מספר עובדים. "כשלקוח קונה אופניים ב-15 אלף שקל, הוא רוצה חווית קניה. חנות קטנה מתחת לבניין מגורים, פשוט לא יכולה לתת לו את זה", הוא אומר. 

"בנוסף, הלקוח רוצה להיות בטוח שהוא קונה ממקום שלא יעלם בעוד מספר חודשים, ולרכוש בחנות אליה יוכל להגיע גם בעוד שנה שנתיים כדי להחליף אופניים, לרכוש עוד ציוד או סתם לקשקש עם החברה". לדבריו, חנויות (גדולות) רבות הופכות למוקד משיכה עבור רוכבים באזור בו הן נמצאות - טרנד שילך ויגבר ב-2014. 

ומה צפוי עכשיו?

אם לא יהיה שינוי בחוק ו-או באכיפה של השימוש באופניים חשמליים, יהפכו אלה לפופולאריים עוד יותר. ואפשר לנבא מבלי להסתכן כי ב-2014 ימכרו יותר, הרבה יותר אופניים חשמליים מ-2013. כל זאת, יחד עם המשך צמיחה בענף, והגדלה נאה של צי האופניים הארצי. חנויות הרשת הגדולות רק יגדלו, וחנויות קטנות ולא ריווחיות יסגרו. מאלה, מי שירצה להמשיך ולמכור, יאלץ להתנהל באופן חכם ועדכני יותר. 

ושתהיה שנה טובה כמובן - על שניים (רמי גלבוע)
ושתהיה שנה טובה כמובן - על שניים (רמי גלבוע)

אחת הסיבות להערכות האופטימיות נעוצה בתכניות להוסיף עוד ועוד שבילי אופניים בערים - ולא רק בתל אביב שעשתה צעד גדול ומאד נאה בכיוון. הידעתם שניתן לרכוב היום מרעננה לאזור התעשייה של הרצלייה על שביל אופניים? ואם תחצו קטע עפר אחד בין הרצלייה לתל ברוך, תוכלו להמשיך על שביל אופניים ליפו ובת ים, או מזרחה לרמת החייל. בהחלט רשת נאה שאיש לא חלם עליה אך לפני מספר שנים. 

יש גם להניח כי המשך דשדוש התכניות לשיפור התחבורה הציבורית בתל אביב, פרויקט הרכבת הקלה שלא זז ובעיות השירות הרגילות ברכבת הכבדה, המשך השבתת התח"צ בסופי שבוע ועליה נוספת במחיר הדלק, יביאו להגדלת האטרקטיביות של האופניים ככלי תחבורה עירוני אולטימטיבי. עם סוללה נטענת כתמיכה לשרירי רגליים, אבל בכל זאת.

לכתבה באתר דהמרקר




Comments