בדיקות וחיזוקים לפני רכיבה

נשלח 11 באפר׳ 2012, 10:33 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 11 באפר׳ 2012, 10:34 ]

האופניים לא עברו טיפול כבר הרבה זמן ואתם רוצים לצאת לרכיבה? הנה כמה בדיקות וחיזוקים שאתם צריכים לעשות לפני שאתם יוצאים לדרך

תגיות: טיפול באופניים, טיולי אופניים, תחזוק האופניים
מערכת MBA, קליפורניה
10/04/2012
 
תכננתם לרכוב מחר עם החבר'ה. אולי מדובר ברכיבת מרתון ארוכה, אולי ברכיבת סינגלים אגרסיבית ואולי בטיפוס מעלה ארוך, מבחינתכם לא משנה מה אופי הרכיבה - אתם רוצים להיות שם. הבעיה? האופניים שלכם לא ראו מעמד עבודה כבר חודשים וברכיבה הם משמעים צליל ניסור.

אם תרכבו על האופניים האלה עם החברים, סביר להניח שתקלה מכנית כלשהי תשבית את האופניים שלכם ותמנע מבעדכם לסיים בזמן את הרכיבה. פעם הייתם מנקים את האופניים ומכיילים אותם אחרי כל רכיבה אבל הפעם פספסתם בגדול. יש לכם ערב שלם להכין אותם לחוויה שאחריה הם יאושפזו לטיפול. להלן דגשים שיאפשרו לכם להרוויח עוד רכיבה לפני הטיפול הגדול.
 
מכלי עבודה ועד לניקוי האופניים

1. כלי עבודה - מן הראוי שבכל מוסך ביתי יהיו כלי עבודה ואביזרים לטיפול בסיסי באופניים. אצל חברי המערכת תמצאו לעולם ממיס שומנים עדין, בקבוק אלכוהול אזופרופיל, מגבות נייר, מטלית, שמן שרשרת, שתי פנימיות נוספות, נוזל אטימה בפני תקרים, כבלי שליטה להילוכים ומובילים של כבלי הילוכים, סופיות כבלים ומובילים, ברגים במידות המתאימות לאופניים, ובייחוד בורגי הידוק גלגלי השיניים לזרועות ההנעה, אזיקונים וצמיג רזרבי נוסף. בדקו את הצמיגים המורכבים באופניים, ואם החלפתם בזוג חדש, שמרו תמיד את הטוב מבין זוג הצמיגים הישנים למקרה חירום שבו נקרע אחד מהצמיגים החדשים.

2. החלפת חלקים עיקריים בלילה שלפני הרכיבה עלולה לפגוע בביצועי האופניים בגלל חוסר תאימות. אל תחליפו לפני הרכיבה מסבי היגוי, משכך קדמי או אחורי, מסבים במתלים או זרועות הינע וגלגלי שיניים. אתם עלולים לפתוח קן של צרעות. השאירו טיפול בחלקים אלו ליום שאחרי הטיול. אל תתפתו להחליף חלקים ישנים שאי אפשר להשתמש בהם לאחר שחילצתם אותם ממקומם. אתם עלולים לגלות בערב שלפני הרכיבה שהחלקים החדשים שקניתם אינם מתאימים.



3. בניקוי האופניים אנו משתמשים על פי רוב במברשת, בקערת מים ובסבון ובצינור מים. הפעם האופניים רק מאובקים ולכן אנו מתיזים עליהם ממיס שומנים עדין ומנגבים אותם במטלית. זו ההזדמנות להתבונן בשלדה בחיפוש אחר סימני אזהרה.

אוויר, ברגים וחישורים

4. משככי האופניים מאבדים אוויר במשך הזמן. נפחו את תאי האוויר בערכים המתאימים. זכרו לרשום את הערכים כך שלא תצטרכו לנחש מהם בפעם הבאה.



5. אחרי שבדקנו את לחץ האוויר בצמיג בכף היד, בדקנו את ערכי הלחץ המדויקים במדיד וגילינו שאנו רוכבים בערכים גבוהים מדי. מומלץ להשתמש במדיד בבדיקה ולא להסתמך על תחושה בלבד.



6. בדקו את מתח החישורים. על פי רוב מתיחת חישור רפוי תביא לידי כך שהחישוק ייצא מאיזון.



7. הניחו עיפרון או הדקו אזיקון לתומכות האוכף ותנו לגלגל להסתובב. שימו לב לתנועת החישוק לצדדים. מדובר במכשיר לאיזון שמיניות מאולתר שיאפשר לכם לאזן את הגלגל עד כמה שאפשר לפני הרכיבה. זו גם הזדמנות לסרוק את החישוק ולאתר בו סדקים או מעיכות.



8. הדקו ברגים באופניים. מדובר בברגים שעל פי רוב לא תבחינו שהם עומדים להיפתח עד שברכיבה ינשור החלק שאליו הם מחוברים. עדיף לשאת עמכם עוד ברגים במידות המתאימות להידוק מתקן הבקבוק לשלדה, הבלמים לשלדה ורוטורי הבלמים לגלגל.


מימין: הדקו את בורגי ההידוק של גלגלי השיניים הקדמיים; הם נוטים להשתחרר ופוגעים בפעולה זו בהעברת ההילוכים; בדקו את הברגים לפחות פעמיים בעונה. משמאל: בורגי הידוק המתלים, בורגי הידוק המעביר האחורי ובורגי עיגון המשכך האחורי בשלדה חייבים להיות מהודקים; אם אחד מהם ישתחרר, הוא עלול להשבית את הרכיבה


בורגי הידוק רוטור הבלם מקובעים בדרך כלל במקומם בדבק הברגות, ולכן נדיר שהם משתחררים; עדיף בכל זאת לבדוק אותם - ברגים חופשיים ברוטורים ייחוו על ידי הרוכב כרכיבה על האופניים שבהם מסבי ההיגוי אינם מהודקים

דגשים נוספים

9. נקו את הרוטורים מלכלוך שהצטבר בהם במגבת נייר טבולה באלכוהול.



10. הציצו בחרך אשר בקליפרים ובדקו שהרפידות מקבילות לרוטורים. זו גם הזדמנות לבדוק שבורגי הידוק הקליפרים בשלדה מהודקים. אם כרית הרפידה בעובי של פחות מ-3 מילימטרים, סביר להניח שהרפידות יספיקו לכם לרכיבה אחת בלבד.



11. את בעיות העברת ההילוכים אפשר לפתור בדרך כלל בהחלפת עוגן (אוזן מתחלפת) המעביר האחורי וכבלי השליטה בחדשים; מקמו את המעביר האחורי בגלגל השיניים הגדול ובדקו שכלוב המעביר מקביל לגלגלי השיניים; אם המעביר ישר אך אינו מקביל לגלגלי השיניים, החליפו את עוגן המעביר בחדש.



לחצו על הדק מעביר ההילוכים האחורי ללא סיבוב הדוושות, כשהמעביר ממוקם בגלגל השיניים הגדול מאחור; לאחר שרפה מתח הכבל, הוציאו את קצוות מובילי הכבלים ממקומם ובדקו את מצבם



באופניים שלפניכם הכבלים והמובילים זקוקים להחלפה:



12. רכבו על האופניים בחניה. העבירו את מלוא טווח ההילוכים ובלמו בחוזקה. זה הזמן והמקום לגלות מראש בעיות שיכולות לצוץ ברכיבה אחר כך. עדיף שתגלו אותן לפני רכיבה בחניית הבית ולא למחרת באמצע שביל מאתגר.



13. למדו להאזין לשרשרת האופניים. אם היא נוקשת, שמנו אותה בערב שלפני הרכיבה. על כל חוליה טפטפו טיפת שמן ונגבו את העודפים בסמרטוט.



14. בקיץ מלאו את שקית המים כמעט עד מלואה והניחו אותה במקפיא. בבוקר הוסיפו לה מעט מים ותיהנו ממים קרים במשך כל הרכיבה.



15. בדקו בתיק הרכיבה שלא פג תוקפם של חטיפים (אלא אם כן אתם בעניין של קלקול קיבה), שיש לכם פנימית או שתיים למקרה חירום ושכלי התיקון שהשאלתם לחבר חזרו למקומם. שתהיה לכם רכיבה מוצלחת ונקייה מתקלות!


הכתבה המלאה התפרסמה במגזין Mountain Bike Action, אפריל 2012

לכתבה באתר ifeel

 
 
Comments