פורסם: 19 במרץ 2013, 13:30 על ידי: Sustainability Org
[
עודכן 19 במרץ 2013, 13:31
]
רקע
יוממות אופניים (Bicycle commuting) היא יוממות למקום העבודה, לימודים וכו' באמצעות אופניים.
אופניים הן האמצעי העיקרי לצרכי יוממות במדינות כמו הודו וסין, ומשמשות
בצורה נפוצה גם במדינות אירופאיות רבות, במיוחד בהולנד. בשנים האחרונות גדל
השימוש באופניים לצרכי יוממות במאות אחוזים גם בישראל. בעיר תל אביב
לדוגמה, יש כיום כ-12,000 יוממי אופניים.[1] הרקע לגידול בשימוש באופניים הוא על חשיבות הנושא בהקשר של אקולוגיה עירונית ועירוניות מתחדשת ושיפור בריאות הציבור על ידי תחבורה פעילה. בנוסף, יוממות אופניים, נובעת מתמריץ כלכלי חזק, שכן היא יכולה להקטין את ההוצאות על החזקת רכב פרטי שמסתכמות בכ-30,000 ש"ח בשנה בממוצע.
ליוממות האופניים יתרונות במספר תחומים:
- עלות נמוכה בהרבה מהחזקת רכב
- כושר ובריאות - זה כנראה אימון הכושר שהכי קל להתמיד בו (צריך להגיע לעבודה, אז באותו הזמן...)
- שמירה על הסביבה
- יתרונות חברתיים - כמו שיפור המרקם העירוני (פחות תאונות דרכים, רחובות נעימים יותר ובטוחים יותר לילדים וכו).
מרחק
שימוש באופניים בעיר
המרחק האידאלי לשימוש באופניים ליוממות באופניים רגילים הוא עד 5 ק"מ,
דבר שמסתכם בכחצי שעת נסיעה (מדלת לדלת). לטווח זה, על פי חוברת של משרד
התחבורה, ועל פי ניסויים בשטח, אופניים הם כלי התחבורה מהיר יותר יחסית
לתחבורה ציבורית או רכב פרטי.
יש רוכבים המבצעים רכיבות ארוכות יותר של כ -7 ק"מ ויותר, דבר
המחייב בדרך כלל גם שימוש במקלחת (ראו סעיף הגיינה אישית). למרחקים אלו
ולמרחקים גדולים יותר כדאי לשקול להשתמש באופניים חשמליים.
שימוש באופניים בין 2 ערים
למרחקים גדולים יותר, כמו נסיעות בין עירוניות מומלץ לשלב אופניים עם
תחבורה ציבורית. נכון לשנת 2011 מותר להעלות אופניים לאוטובוס בין עירוני,
על בסיס מקום בתא המטען. אין צורך בתשלום נוסף.
אפשרות נוספת היא להגיע לתחבורה ציבורית באופניים ולהשאיר אותם
בתחנה, להשתמש בתחבורה ציבורית עד לקרבת היעד ואז ללכת או להשתמש באמצעי
תחבורה אחר (קורקינט או אופניים אחרים) ביעד המרוחק. כך לדוגמה נוהגים
יוממי אופניים רבים הנוסעים מתל אביב והסביבה לאיזור התעשייה בהרצליה (על
ידי הגעה לדרך נמיר).
מציאת נתיב ליוממות
נחפש נתיב שהוא קודם כל בטוח, ורצוי שיהיה גם קל לרכיבה.
- רכיבה על שביל אופניים מומלצת בכל מקום בו יש כזה (זה גם החוק).
- כאשר אין שביל אופניים, החוק מחייב לרכב על הכביש. למען הבטיחות, עדיפים כבישים צדדיים, שבהם תנועת המכוניות דלילה.
- מחקר מראה שמפגשי השבילים עם הכבישים הם מסוכנים יותר מכבישים צדדיים; יש להזהר, להאט ואפילו לעצור ולהוליך את האופניים.
- אל תסעו על הכביש נגד התנועה. זה מגדיל את הסיכוי לתאונה פי 3.
- אם אתם נוסעים על המדרכה - היו מודעים לסכנות שהדבר גורר (ראו
בפרק בטיחות), השתדלו לסוע במדרכות רחבות ולהמנע ממדרכות שכוללות יציאות של
רכבים מחניות.
יש מספר דרכים למציאת מסלול טוב ולשפר מסלול קיים:
- חפשו מסלול הליכה בתוכנת מפות - למשל Google Maps (שמאפשרת גם
לשפץ מסלול על-ידי גרירת נקודות בו) או OSM (שכוללת גם שכבת שבילי אופניים -
OpenCycleMap)
- חפשו שבילי אופניים והתאימו את המסלול לשימוש בהם - מספר עיריות מציגות את מפות השבילים באתרים שלהן
- לדבר עם רוכבים אחרים באיזור ולשאול אותם על מסלולים שלהם (ומדוע הם מעדיפים אותם)
- העבירו את המסלול מכבישים ראשיים לכבישים צדדיים. נסו להמנע מצמתים גדולים.
- נסו להמנע מדרכים פקוקות. לרוב תרצו לעקוף את הפקק, והדבר עלול לסכן אתכם בגלל מכוניות שזזות מאט או מכוניות שבאות מהצד.
- בלילה - העדיפו מסלולים מוארים.
- נסו לגוון את המסלול שלכם כדי להכיר חלופות שונות. מסלולים עם
פחות עליות, מסלולים עם יותר צל, מסלולים בטוחים יותר, מסלולים עם "מקלטי
גשם" וכו'. נסו להבין את היתרונות והחסרונות של כל מסלול ולתאים אותם
לזמנים ולצרכים שונים.
- רכבו במסלול לנסיון ושפרו במידת הצורך
יש שלוש דרכים לוודא שבמסלול אין עליות קשות או או להמנע מהן, ולמצוא להן תחליפים:
- לרכב במסלולים שונים.
- לצייר מסלול ב-Google Earth (לא maps) ולהציג את מפת הגבהים שלו
- show elevation profile (אפשר אחר כך גם לערוך מסלול מוקלט ולראות "מה
היה הגובה אם")
- ניתן לרכב במסלולים שונים להקליט עם סמארטפון עם GPS, כדי לשמור רישום שיקל על ההשוואה בין החלופות.
ניתן לשלב במסלול גם רכבת, אוטובוס, טרמפ או מוניות. הדבר נוח במיוחד לבעלי אופניים מתקפלים.
דוגמאות למסלולים:
- רעננה - הרצליה פיתוח [1]
- הוד השרון - רעננה [2]
רכיבה בטוחה
"הוו הימני" אחת מצורות הפגיעה של מכונית באופניים בצומת עירוני. קיים מדריך מקיף בנושא רכיבה בטוחה בשם כיצד להימנע מפגיעת מכוניות מאת מייקל בלוג'יי . המדריך ממומלץ לכולם. גם לרוכבים מנוסים. כדאי לקרוא אותו שוב ושוב, עד שתדעו בעל-פה לדוגמה מהו "הוו הימני".
טיפים כלליים לבטיחות
כמה נקודות כלליות
- סכנה בצמתים הסכנה הגדולה ברכיבה בעיר היא מפני מפגשים עם מכוניות בצמתים. האטו לפני צמתים.
- לעולם אל תסעו נגד התנועה. זה מגדיל את הסיכון לתאונה פי 3 או יותר.
- רכבו בכבישים שקטים יחסית, לא בכבישים ראשיים. נסיעה
בכביש ראשי מסוכנת מאד. הולך רגל שנפגע ממכונית שנוסעת במהירות של-48 קמ"ש
הוא בעל סיכוי של 45% למות מהתאונה. במהירות של 64 קמ"ש הסיכוי למוות מטפס
ל- 85%. מתחת ל-30 קמ"ש הסיכוי למוות יורד לפחות מ-5% מהמקרים. עבור רוכבי
אופנים שיש להם מהירות עצמית הנתונים מעט פחות חמורים, אבל הבנתם את
התמונה. נסיעה בכבישים ראשיים גורמת גם לחשיפה לזיהום אוויר ולכן לסיכוי מוגבר להתקפי לב ולמחלות אחרות הכרוכות בכך.
- האירו את עצמכם כמה שיותר בעיקר לפנות ערב ובלילה. פנס אחורי, קדמי וכדאי גם ווסט צהוב זוהר. הרבה רוכבים אינם מקפידים על כך, אבל זו נקודה חשובה.
- זהירות מדלתות נפתחות של מכוניות חונות/עוצרות.
- לא כדאי לנסוע עם אוזניות. אוזניות מפריעות לכם לשמוע דברים שמתרחשים מסביב (כמו מכונית שבאה מרחוב צדדי).
- העדיפו מסלולים שבהם יש יותר רוכבי אופניים (כל עוד לא מדובר בכביש ראשי). הגדלת מספר הרוכבים מביאה לכך שנהגים מצפים יותר לרוכבים, ונזהרים יותר.
- לעולם אל תהיו שאננים. כשאתם רוכבים היו על הכביש, ולא בשיחת טלפון, במוזיקה או בעננים. באופן כללי כ-80% מהתאונות בכביש מיוחסות לחוסר תשומת לב.
- בצמתים גדולים ניתן לחצות כהולך רגל - פתרון טוב ובטוח לפניה שמאלה, למשל. החוק דורש להוליך את האופניים במצב כזה.
- קסדת אופניים
יכולה לסייע לבטיחות שלכם, בעיקר מפני פגיעות ראש בתאונות במהירות נמוכה
(אם אתם נתקלים בפח לדוגמה). עם זאת היא יכולה גם להפריע ועלולה ליצור
בטחון מופרז. קסדה לא תעזור לכם הרבה אם מכונית תפגע בכם (המדריך של
בלוג'יי יסייע בזה).
נקודות בטיחות לרוכבים על מדרכות
למי שרוכב על מדרכות (לא חוקי, אבל הרבה נוהגים כך, בגלל העדר שבילי אופניים):
- כשאתם רוכבים על המדרכה אתם עשוים לחשוב שאתם בטוחים לגמרי. אלא
שאתם עדיין יכולים להפגע ממכוניות במעבר חציה, ממכוניות שיוצאות מחניה,
מקירות, פחי אשפה, תחנות אוטובוס ושאר מכשולים על המדרכה, מרוכבי אופניים
אחרים (בדרך כלל כאלה שבאים מעבר לפינה) ולפגוע ולהפגע בהולכי רגל.
- סעו לאט
- חבשו קסדה שתגן אליכם מפני תאונה עצמית שלכם עם פחים, קירות וכו' במהירות נמוכה.
- אתם מגיעים למעבר חציה? האטו למהירות הליכה ברגל. התסכלו טוב
הצידה. נהג מכונית לא מצפה למצוא אתכם שם, ובמהירות דיווש אין לכם מספיק
זמן כדי להסתכל טוב על סכנות.
- לעולם אל תסעו על הכביש , נגד כיוון התנועה. גם לא ברחוב שקט. גם
לא למרחק קצר. רוכבים על המדרכה יורדים לפעמים לכביש נגד כיוון התנועה
במקומות שבהם המדרכה חסומה או צרה. עדיף לנסוע על המדרכה או ללכת עליה אם
אין ברירה. דרך להמנע מכך - תכננו מסלול אחר, גם אם הוא מעט ארוך יותר, שלא
כולל נסיעה נגד התנועה.
- לרכב לאט בכל מפגש עם שביל, יציאה מבית ובמיוחד יציאה מחניה -
נהגי המכוניות היוצאים מחניה מחפשים הולכי רגל איטיים, ולא רוכבי אוניים
מהירים. תזהרו אם אתם לא רוצים לפגוש דלת או פגוש של מכונית.
- יש להזהר במיוחד על הולכי הרגל - זה המקום שלהם, לא שלכם. היו אדיבים. נתקתעם מאחורי הולך רגל? חכו בסבלנות.
- הולך רגל עצבני? הוא צודק. הגידו לו שאתם לא רוצים לנסוע על המדרכה. תשמחו אם העייריה תכין שבילי אופניים.
- אתם נמצאים בירידה? זה הזמן להאט.
- יש לכם ביטוח נגד פגיעה בצד ג'? זה הזמן לעשות.
בטיחות ברכיבה בגשם
ראו בהמשך טיפים כלליים לרכיבה בגשם.
- יש להזהר במיוחד ולנסוע לאט כדי להמנע מהחלקה ומפגיעה של מכוניות שלא רואות אתכם.
- הזהרו מאוד מכל ברזל - מכסי ביוב וכו', שיכולים לגרום לכם להחליק.
תקינות האופניים
יש כמה דברים בסיסים שכדאי לדעת על תחזוקת אופניים, כדי לשמור על בטיחות, כדי להפוך את הנסיעה לנעימה וקלה
- כוונו את כבל הבלמים שלכם. המעצור צריך להתחיל את הבלימה
כמעט מיד. עם הזמן הכבל משתחרר מעט ויש למתוח אותו. כבל משוחרר יגרום לכך
שתפסידו זמן בבלימה ולכך שהבלימה שלכם תהיה חלשה יותר. אפשר למתוח את הכבל
על ידי בורג מיוחד בכידון, ולמתיחה רצינית יותר יש צורך במפתח אלן. וודאו
את מצב הבלמים לפחות פעם בחודשיים.
- כוונו את גובה אוכף האופניים. רוב הרוכבים נוהגים כאשר
האוכף נמוך מידי, וצריכם להגביה אותו. לרוכב מנוסה, אוכף בגובה מתאים הוא
פחות או יותר כך ששני עקבי הרגליים מגיעים לפדלים. לרוכב לא מנוסה כדי
להנמיך מעט את המושב כדי לצבור יותר בטחון ולהקל על עצירה והתחלת נסיעה.
מושב נמוך מידי גורם למאמץ גדול יותר, הגבהת המושב תקל על הדיווש באופן
משמעותי. מושב גבוה מדי עלול לגרום לכם לכאבים באיזור המפשעה.
- כדאי לשמור על לחץ אויר תקין בגלגלים (מצויין בדרך כלל על
הצמיג). צמיג לא מנופח יגרום לכם לנסוע לאט יותר וליותר מאמץ בדיווש, וגם
מתפנצ'ר יותר בקלות. אם חסר הרבה אוויר בצמיג הקדמי, אתם עלולים להתהפך
בזמן פניה חדה (הפניית הכידון משולה ללחיצה על הבלם הקדמי). רצוי לנפח את
הצמיגים פעם בחודשיים. תחנות דלק/פנצ'ריות בקרבת המסלול יכולות לעזור, או
משאבה. אפשר למלא אוויר גם בחנות אופניים (בדרך כלל בחינם), שם יש יתרונות
נוספים כמו אפשרות לקנות אביזר כלשהו או לבצע פעולות תחזוקה נוספות. כדאי
שתהיה לכם חנות אופניים קרובה מועדפת.
- פנצ'רים הם באסה. ניתן להמנע מהם כמעט לגמרי על ידי שימוש
באופני עיר שיש להם צמיגים רחבים. אופני כביש הם מהירים יותר אבל נוטים
להתפנצ'ר הרבה יותר. חומר נגד תקרים (פאסט) יכול למנוע או לצמצם את הסיכון
של פנצ'רים, אך הוא הופך את הגלגלים לכבדים יותר.
- תחזוקה תקופתית- בדיקת פנסים ומחזירי אור, בדיקת כבלים מעצורים, בדיקת שמן בשרשרת, תקינות מהלכים, חיזוק ברגים.
- לשים לב שהגלגלים מסתובבים בצורה ישרה. "שמיניות" יכולות
לפגוע משמעותית ביכולת הבלימה, וכן להאט אתכם. הן נוצרות בעיקר בגלל ירידה
ועליה על מדרכות גבוהות. עדיף לטפל בהן בחנות אופניים, אלא אם אתם מומחים
לעניין.
ביגוד ומזג אוויר
כללי
- באופן כללי כדאי להתאים את הביגוד למזג האוויר - לבוש קל בקיץ,
ולבוש חם בחורף. בחורף יש להכין כמה שכבות כדי שתוכלו להוריד לבוש אם חם
לכם. (ראו פרוט בהמשך)
- כדי למנוע ממכנס שמאל להתלכלך מהשרשרת, מומלץ להכניס את קצה
המכנס לתוך הגרביים, או לשים משהו שיחזיק אותם; גומייה היא פתרון זול ונוח
(אלא שהיה אובדת). חברת האופניים המתקפלים Dahon מספקים פתרון נוח [3], ואפשר אולי להשיג אפקט דומה עם סרגל-צמיד [4] - להשיג בחנויות לציוד לביה"ס.
עומס חום והזעה
במדינות חמות כמו ישראל נסיעה באופניים יכולה לגרום לעומס חום על הגוף
ולהזעה, במיוחד בעונות החמות. בימים חמים בודדים בשנה עומס חום עלול להוות
מגבלה רצינית. הדבר מקשה על שימוש באופניים לצרכי יוממות, במיוחד בנסיעה
לעבודה, שם יש נורמה חברתית או דרישה להופעה יצוגית, במיוחד בסוגי מקצועות
מסויימים כמו מוכרים, עורכי דין, אנשי עסקים וכו'.
כובע רחב שוליים יכול להועיל בימי הקיץ
מול בעיה זו יש לרוכבים מספר אפשרויות פעולה:
- נסיעה איטית יותר ומתונה, כך שהדופק לא עולה מעל מהירותו בשעת הליכה.
- נסיעה בשעות קרירות במיוחד - לדוגמה מוקדם בבוקר.
- בחירה של נתיבי נסיעה המצויים בצל.
- בחירת נתיבי נסיעה קרירים יותר. נסיעה באזור שבו יש בטון ואספלט רבים, וכן ליד מכוניות ומזגנים היא חמה יותר בגלל קיומו של אי חום עירוני
באזורים אלה. לעומת זאת אזור רווי עצים וצמחיה (כמו פארק) הינו קריר ב2-5
מעלות בגלל קירור מקומי על ידי הצמחיה. גם ליד מקווי מים כמו ימים או נהרות
הנסיעה קרירה יותר.
- בחירת לבוש קל יותר, כמו חולצה דקה או סנדלים. יש לפעמים אפשרות להחליף פריטי לבוש במשרד ללבוש רשמי יותר.
- מזגן אישי או בקבוק מים קרים.
- בימים חמים במיוחד - המנעות מנסיעה, רכיבה מוקדמת במיוחד, או שימוש באופניים חשמליים
- התקנת סככון או שימוש בשמשייה (הדבר עלול להוות סכנת בטיחות)
- בגדים מבד מנדף זיעה - מיועדים בד"כ לרכיבה או לריצה
- מקלחת או מקלחת מגבונים בעבודה עצמה או באיזור העבודה (לדוגמה במכון כושר ליד העבודה).
- רכיבה רק בדרך חזרה - מתאים בעיקר עם אופניים מתקפלים
הרשויות יכולות להקל על נושא זה באמצעות צעדי תכנון וחקיקה:
- עידוד או חיוב של התקנה ושימוש במקלחות ציבוריות במקומות העבודה.
- צעדים להקטנת איי חום עירוניים כמו נטיעת עצים וצעדים נוספים.
- שתילת עצים לאורך שבילי אופניים להצללה ולמיזוג אוויר מקומי.
- הפרדת איזורים עם מכוניות משבילי אופניים. הדבר גורם לכך שאיזור הנסיעה קריר יותר בגלל הרחקת איי החום העירוניים.
- עידוד שינוי של נורמות חברתיות הקשורות בקוד לבוש במקום העבודה.
רכיבה בגשם
|
אין מזג אוויר לא מתאים לרכיבה, יש ביגוד לא מתאים
|
|
-- אמרה דנית
|
בימים גשומים יכולים רוכבי אופניים להרטב. מקורות הרטיבות הם הגשם עצמו,
מים ובוץ הניתזים מגלגלי האופניים, ומים הניזתים ממכוניות חולפות. מגבלה
נוספת היא כבישים מוצפים.
עם זאת בישראל כמות הגשמים נמוכה יחסית, ולרוב הגשמים אינם נמשכים
למשך זמן רב. למעשה דווקא ביום גשום שימוש באופניים הוא נוח מאד יחסית
לחלופות כמו רכב פרטי או לתחבורה ציבורית שנתקעים בפקקי תנועה ארוכים.
רכיבה נכונה וביגוד מתאים מאפשרים רכיבה יבשה ומהירה ביום גשום, בלי פקקים
ובלי איחורים של שעות.
מול חשיפה לגשם אפשר לנקוט במספר צעדים:
- להמתין עם היציאה לדרך, או לעצור בדרך עד שהגשם יפסק - ברוב הימים
הגשם נפסק או נחלש בצורה ניכרת לאחר מספר דקות. לרוב ניתן לחכות מתחת לבית
משותף על עמודים, סככה של חנות, וכו'. מי שרוצה יכול לעצור בבית קפה.
- אם תדעו מה כיוון הרוח, תוכלו לראות מאיפה באים ענני גשם, עוד
כמה זמן הגשם יתחיל, או ימשך ומתי הוא עתיד להפסק. למי שרוצה, יש אתרים
שמציגים מידע ברזולוציה הזו - ומנסיון פוגעים לא רע, למשל windfinder ומכ"ם הגשם של השירות המטאורולוגי
- לאחר גשם חזק, רצוי לחכות מספר דקות גם לאחר שהגשם פסק - שכן כמות המים הזורמת בצידי הכביש עדיין גבוהה.
- נסיעה איטית היא בטוחה יותר ונחוצה בימי גשם. מסייעת מפני התזה של מים מהגלגלים. אפשרות אחרת היא שימוש במגיני גלגלים.
- בימים גשומים במיוחד אפשר להביא בגדים יבשים להחלפה (במיוחד גרביים או נעליים).
- נסיעה על המדרכה אינה חוקית, אבל על המדרכה יש פחות מים יחסית למים על הכביש.
- קניית מעיל גשם קל ומכנסי גשם - אלו מונעים את הרטיבות לגבי רוב
הגוף, למעט אזור קצות הידיים, הראש והנעליים. בימים גשומים במיוחד אפשר
להצייד גם בשקיות לנעליים או במגפיים.
- נעלי עור נרטבות פחות מנעלי בד.
- כפפות יכולות לסייע נגד התקררות הידיים. במקרי קור קיצוניים (באיזורים כמו ירושלים) אפשר להעזר במסכת סקי כדי להגן על הפנים.
- לרוב חלקי ישראל הבעיה בימי גשם היא כיצד לא להתחמם יתר על המידה
מתחת למעיל. יש לאפשר אירוור ולהקפיד על נסיעה מתונה כדי לא להתחמם יתר על
המידה. כדי ללבוש רק חולצה קצרה מתחת למעיל, את הבגדים החמים כדאי לשים
בשקית אטומה עד תום הנסיעה. אפשר גם לקנות מעיל גשם נושם שישאיר אותכם
יבשים וללא חימום יתר.
הגשם גם גורם לראות לקוייה ולכן מקשה על הרכיבה, מגדיל את הסיכוי להחלקה
שלכם ושל רכב בולם ומגדיל את הסיכוי לתאונות עם רכבים ולתאונות אחרות.
- נסיעה איטית וזהירה יותר בימי גשם מפני החלקות ומכוניות.
- הצטיידות בפנסים, מחזירי אור למינהם (ראו רכיבה בלילה).
- זהירות מיוחדת בצמתים - הנהגים לא רואים אתכם ואינם מצפים לכם.
הגיינה אישית
הרבה אנשים נרתעים מיוממות עם אופניים בגלל הפחד "להגיע לעבודה מזיעים".
ישנם מספר פתרונות יעילים:
- קודם כל, מי שממש מודאג, יכול להתחיל לנסות להתחיל לרכב במזג אויר קריר יותר.
- במסלולים קצרים, רוב השנה אפשר פשוט לרכב לאט יותר ואנשים רבים יכולים כך כמעט לא להזיע בכלל.
- רכיבה בשעות הבוקר, באיזור מוצל עם עצים יכולה להקטין מאד בעיה של הזעה.
- מקלחת במקום העבודה (למי שיש) לוקחת 5 דקות, ואחרי רכיבה ומקלחת תהיו יותר רעננים מאשר אחרי חצי שעה של פקק.
- "מקלחת מגבונים" יכולה להוות פתרון, בטח שברכיבות קצרות או מזג
אויר מתאים. יש אפילו מוצרים המיועדים לכך, דוגמת rocket shower של 10nine8
[5]
ציוד
מומלץ להצטייד ב:
- פנס לבן מקדימה ופנסים אדומים מהבהבים אחורה לרכיבה בלילה. זהו ציוד חובה על פי חוק. זה גם ישפר מאד את הבטיחות שלכם.
- פעמון או צפצפה - זהו ציוד חובה על פי חוק. גם הוא יכול לשפר את הבטיחות שלכם.
- מראה - כזו המחוברת לכידון או לקסדה. יש המעדיפים מראה שמתחברת לקסדה, כי היא מספקת את שדה הראיה הגדול ביותר.
- ווסט צהוב זוהר - משפר מאד את הנראות שלכם בשעות בן הערביים, בלילה ובכלל. נוח יותר בחורף. בקיץ יש ווסטים צהובים נושמים.
- מים - בקיץ מומלץ למלא בערך שליש מהבקבוק ולהקפיא, ולהוסיף מים קרים לפני הרכיבה, כדי לשמור על קור המים לאורך כל הרכיבה.
- טלפון סלולרי וכסף למונית במידת הצורך. לא כדאי לדבר בטלפון תוך
כדי דיווש, זה מפריע גם בריכוז וגם בתפעול האופניים. וקשה מאוד לבלום עם
פלאפון ביד. מנסיון.
- מי שצריך לסחוב משקלים משמעותיים (לפטופ,...) או סתם לא מעוניין
להזיע בגב, יכול להצטייד בסבל על הגלגל הקדמי או האחורי, או כזה שמתחבר
למוט הכסא. באופניים, ככל שהמסה מרוכזת במקום נמוך יותר, כך היא שוקלת פחות
בגלל היבטים של מומנט. לכן רצוי לסחוב משאות על הסבל או כסא לילד ולא על
הגב.
מניעת גניבות אופניים
כיצד לנעול את האופניים
הדגמה
של קשירה נכונה במנעול חוליות. במקרה זה גם הגלגל הקדמי פורק ונקשר.
אפשרות אחרת היא לא לנעול את הגלגל הקדמי או לנעול אותו באמצעות שרשרת
אחרת, דקה יותר.
- רצוי לקנות מנעול חוליות (מפלדה מגלוונת) או מנעול U ולא מנעולי
שרשרת למינהם. היתרון של מנעולים אלה הוא שיש צורך במסור דיסק כדי לפרוץ
אותם. את המנעולים הדקים יותר ניתן לפרוץ על ידי קאטר בתוך מספר שניות.
- החסרון של מנעול חוליות הוא המשקל שלו (כ-2 ק"ג). ניתן להקל על
בעיה זו על ידי קנייה של שני מנעולים - מנעול אחד נשאר ליד העבודה ומנעול
אחד בבית.
- מנעול מסוג אחר הוא מנעול U. זהו מנעול קל יותר במשקל יחסית למנעול חוליות, אבל יש מקרים שבהם קשה יותר לנעול איתו את האופניים.
- חלק מהרשויות המקומיות דואגות למתקני קשירה לאופניים - כדאי
להשתמש במתקנים אלה שאמורים גם למנוע נפילה של האופניים, הפרעה לתנועה
וכו'.
- יש להקפיד לקשור את האופניים למתקן חניה מסודר או לגדר ברזל עבה.
- יש לקשור לפחות גלגל ואת השילדה. באופן כזה תקטינו את הסיכון שיגנבו לכם גלגלים.
- יש לקשור את האופניים במקום מואר וציבורי. קשירת האופניים במקום
נסתר אמנם תקטין את הסיכוי שגנב יבחין בהם , אבל גם תאפשר לו לפעול בלי
הפרעה ובלי חשש.
- כדאי לקשור את האופניים בקרבת שומר, או במקום מוסדר. מקומות
עבודה רבים דואגים למקום חניה מסודר לאופניים. תקנות חדשות משנת 2011
מחייבות בניינים חדשים בהקצאת מקומות חניה מסודרים לאופניים.
- בחלק ממקומות העבודה ניתן פשוט להכניס את האופניים למקום העבודה - למחסן, מקלט וכו'. עם אופניים מתקפלים זה מתקבל עוד יותר בהבנה.
- וודאו שקשרתם למשהו חזק ועמיד מספיק - לא לגדר שקל לחתוך אותה ולא לעמוד נמוך ממנו ניתן לשלוף את האופניים.
- וודאו שאתם לא מפריעים לתנועת הולכי הרגל או אופניים. אל תחנו על
שביל אופניים. אל תחנו במקום צר מידי שמפריע למעבר עגלות ילדים. וודאו
שהאופניים הקשורות לא נמצאות בסכנת נפילעה על המדרכה או אל הכביש. אתם
עלולים לסכן מישהו וגם האופניים שלכם יכולים להפגם.
הערות נוספות
- ניתן לסמן את האופניים ולרשום אותם במאגר של המשטרה. מי שלא רוצה
לטרוח לסמן - בכל אופניים יש מספר שלדה בצד התחתון של השלדה מתחת לציר
הפדלים. יש אנשים שהאופניים שלהם נגנבו ונמצאו בפשיטות משטרה על גנבי
אופניים.
- עבור רוב יוממי האופניים, שיש להם אופניים זולות (עד 1,400 ש"ח),
הפחד מפני גניבות הוא מוגזם. מבחינה כלכלית, גם אם יגנבו לכם אופניים כל
חודש, עדיין תחסכו 20,000 ש"ח בשנה יחסית למי שמחזיק במכונית. גם אם יש לכם
מכונית, יוממות אופניים תחסוך לכם 10,000 ש"ח לפחות בשנה בהשווה ליוממי
מכונית (בהנחה של גניבת אופניים בכל חודש!).
- תל אביבים מוזמנים להשתמש בפרויקט "תל-אופן" - השכרת אופניים במנוי שנתי. הרצליינים יכולים להשתדל ולקוות שהרצליה תתחבר לפרויקט זה.
- עמותת ישראל בשביל אופניים
פועלת מול הכנסת כדי להגביל את ייצוא האופניים הגנובים מישראל. מי שרוצה
ליצוא אופניים מישראל בכמות מסחרית ידרש להוכיח שיש לו בעלות על האופניים,
לעומת המצב היום בו ישראל מייצאת אופניים למדינות במזרח אירופה ובאפריקה,
רובן כנראה גנובים.
- לחץ ציבורי לא יזיק. רוב גניבות האופניים מתועלות למספר מצומצם
של חנויות המוכרות אופניים גנובים. אל תקנו אופניים גנובים והתקשרו למשטרה
כדי להתלונן.
סוגי אופניים
יש מספר דגמים בסיסיים של אופניים. לכל אחד מהם יתרונות וחסרונות:
- אופני שטח או אופני הרים- מתאימים למי שרוצה לרכב
בשבילי עפר ובשטח הפתוח. בעלות צמיגים רחבים ומתלים משוכללים. הצמיגים
הרחבים גורמים לאחיזת כביש טובה יותר ולכן גם להאטת האופניים. אופניי שטח
הם גם יקרים יותר יחסית לאופני עיר, בגלל ציוד משוכלל יותר.
- אופני כביש - בעלי צמיגים דקים ומתאימים לרכיבה על הכביש.
אלו אופניים לרוכבים שרוצים להגיע מהר. מתפנצ'רות בקלות יחסית לאופניים
האחרים. אם תנסו לעלות ולרדת איתם מדרכות תקבלו שמיניות בגלגל ופנצ'רים.
- אופני עיר - האופניים הנפוצים ביותר בקרב רוכבי היוממות.
משלבים את היתרונות של אופני כביש ושטח. מאפשרות לדווש על כבישים, מסלולים
אופניים, מדרכות, בוץ, חול, דשא, על משטח יבש או רטוב.
- אופני עיר אירופאים או אופני שימוש
פחות נפוצים בישראל, אך מאד נפוצים באירופה. אופני עיר בעלי כידון שפונה
לאחור ומאפשר רכיבה זקופה יותר, עם פחות מהלכים או ללא מהלכים, ומגן שרשרת.
אלו אופניים זולים, אמינים ומתוכננים לנסיעה בעיר, בעיקר בערים שטוחות.
דגם זה ודומיו הוא הנפוץ ביותר בעולם של אופניים היות והוא משמש לצרכי
יוממות גם בסין ובהודו.
- אופני נשים - אופניים כבדים, בעלות כידון בצורת V, ועם
"רמה" קדמית נמוכה, דומים לאופני עיר אירופאים. בדרך כלל איטיים יותר בגלל
משקלן, ובגלל צמיגים רחבים. הכידון מקל על רכיבה זקופה יותר, ומתאים יותר
גם למי שרוצה לא למתוח את היידים קדימה. אוכף האופניים רחב יותר בדרך כלל.
בדרך כלל יקרים יותר מאופני עיר.
- אופניים חשמליים - אופניים יקרים הרבה יותר, בעלי טווח ארוך יותר. מתאימים יותר למי שמתקשה לדווש או למי שרוצה להגדיל את הטווח שלו.
- אופניים מתקפלים - ראו בהמשך.
יתרונות וחסרונות של אופניים מתקפלים ליוממות
יתרונות:
- ניתן לרכב בכיוון אחד, ואת השני לעשות במונית/טרמפ/תחבורה ציבורית
- ניתן להשתמש בשילוב עם תחבורה ציבורית - למשל לרכב לתחנת רכבת, לקפל ולהעלות לרכבת, לפתוח אותן חזרה בתחנת היעד, ולרכב הלאה
- אופניים מתקפלים יכולים להשאר אתכם כמעט תמיד - ניתן להכניס אותם לחנויות ומשרדים - כך שקשה יותר לגנוב אותם
- כשהם מקופלים, הם גם דורשים שטח אחסון מינימלי - מספיק קטן אפילו כדי לשמור בבית ולא בחדר אופניים של בניין משותף.
חסרונות:
- המחיר של אופניים מתקפלים גבוה יותר יחסית לאופני עיר
- האופניים מתקפלים הם בעלי גלגלים קטנים יותר, דבר זה גורם לנסיעה
איטית יותר במיוחד בכבישים פחות חלקים ובמדרכות. הסיבה היא שגלגל קטן יותר
מאבד מהירות מהר יותר על משטח מחוספס.
- קושי לעלות ולרדת ממדרכות.
פעילות ציבורית
אחת הסיבות לגידול ביוממות אופניים היא הפעילות הציבורית של יחידים ושל
קבוצות לקידום הנושא. הגוף המרכזי הפועל לקידום יוממות אופניים בישראל הוא
עמותת ישראל בשביל האופניים.
העמותה החלה את דרכה בתור "תל אביב בשביל האופניים" ולאחר ההצלחה בקידום
הנושא בתל אביב, החלה לפעול גם בערים נוספות וכן ברמה הלאומית. עמותה נוספת
הפועלת בנושא היא עמותת מרחב - התנועה לעירוניות מתחדשת בישראל. עיקר הפעילות של "מרחב" מתמקד בקידום תכנון עירוני טוב יותר, כולל מעבר מתכנון מוטה רכב פרטי ופרבור למרקם עירוני בריא יותר שכולל גם רוכבי אופניים.
פעולות ציבוריות שיכולות לסייע ליוממות אופניים כוללות:
- הגדלת כמות הערים שיש בהן רשת שבילי אופניים והרחבה וחיבור השבילים בערים שכבר יש בהם שבילים.
- קידום של שדרות אופניים בישראל.
- הגדלת הבטיחות של רוכבי כביש.
- צעדים לחיבור של רשתות אופניים בין ערים שונות לדוגמה חיבור של שבילים בין ערים שונות בגוש דן.
- קידום אופניים חשמליים ככלי תחבורה ליוממות למרחקים גדולים יותר (בסין יש כיום מעל 100 מיליון יוממים המשתמשים באופניים חשמליים).
- עירוב שימושי קרקע ובנייה מרקמית - כך שמקומות העבודה, המסחר והבילוי יהיו קרובים יותר למגורים.
- שינוי המצב של הכרה ב"הוצאות רכב" בעבודה למצב של "הוצאות
תחבורה" כך שעובדים יקבלו תמריץ כספי להשאיר את הרכב בבית ולבוא לעבודה
באופניים.
- קידום המודעות של אזרחים, בעלי עסקים, ראשי רשויות, עיתונאים,
פקידים מקצועיים, חברי כנסת ושרים ליתרונות החברתיים, סביבתיים וכלכליים של
יוממות אופניים.
- מאבק נגד גניבות אופניים.
- קידום חינוך למען בטיחות הנסיעה באופניים.
- שיפור ההשכלה ליוממות אופניים בהקשרים שונים כמו בטיחות, נסיעה קלה יותר ועוד (לדוגמה מסמך זה).
רוב פעילות העמותות היא על ידי התנדבות של אזרחים - הן לשם פעילות
ציבורית, הן לשם תמיכה כספית, הן לשם פעילות בערים שונות והן בסיוע מקצועי
לעמותה. אם ברצונכם לשפר את תנאי הרכיבה שלכם, סיוע לעמותות האלה - על ידי
פעילות או בתמיכה כספית - יכול לסייע.
יש כמובן לאן להתקדם, במספר מדינות באירופה אנשים שרוכבים לעבודה על אופניים מקבלים כיום הטבות כלכליות [6].
ראו גם
הערות שוליים
- ^ סקר אופניים 2010, בקרב תושבי תל-אביב-יפו, עיריית תל אביב יפו, אוקטובר 2010
קישורים חיצוניים
מקור: אקו-ויקי |
|