נתיבי אופניים מהירים

נשלח 26 בספט׳ 2012, 13:13 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 26 בספט׳ 2012, 13:14 ]

מאת עודד רוט

התפיסה של כבישים מהירים מחלחלת לנתיבי האופניים. איגוד ערים לפיתוח רשת נתיבי אופניים בגוש דן עשוי לסייע לקידומה ביישובים המאוכלסים במרכז הארץ.

קופנהגן ידועה כעיר המחבבת ומעודדת תחבורת אופניים, כ - 35% מהנסועה בעיר נערכת באמצעות אופניים, וכחצי מהיוממים לעבודה ולבתי ספר עורכים את נסיעותיהם באמצעות אופניים. מנהיגותה של העיר בנושא עידוד האופניים אינה גורמת למנוחה על זרי דפנה, ופרנסיה העמלנים מחפשים כל העת דרכים ואמצעים לשיפור וחידוש תנאי הרכיבה, על מנת לגרום לרוכבים נוספים להצטרף לחוג הרחב של משתמשי האופניים. מועצת העירייה הציבה לעצמה יעד שאפתני לגרום לכך שעד שנת 2015 50% מהנסועה בעיר תיערך באמצעות אופניים.
אחת הדרכים להגדיל את מספר רוכבי האופניים בקופנהגן היא להגדיל את כמות היוממים הנעים בין הפרברים לעיר. סקרים גילו שיומם טיפוסי רוכב כ - 5 קילומטרים בכל כיוון, ומכאן שתמריצים להגדלת אורך הרכיבה הטיפוסי עשויים לקדם את השאיפה להגדיל את כמות הרוכבים. כדי להשיג יעד זה הגיעו מתכנני העיר והתנועה בקופנהגן למסקנה כי על מנת לשבור את המחסומים המקובלים לאורך הרכיבה ולמשוך יותר רוכבים לאוכפי האופניים, עליהם לכוון לקהל הרוכבים הפוטנציאליים הנדרשים לרכוב מרחקים בינוניים וארוכים יותר מחמשת הקילומטרים הטיפוסיים, ולהקל עליהם. מכיוון שחסם משמעותי לגבולות הסיבולת הפסיכולוגית המשפיעה על שימוש באמצעי תחבורה הוא משך זמן התנועה, ההנחה היא שקיצור זמן המסע על ידי יצירת תנאי רכיבה רצופים ומהירים ימשוך לרשתות האופניים רוכבים נוספים שינועו מרחקים ארוכים יותר בפרקי זמן נתונים. כמובן שלא כל הרוכבים ינצלו מידי יום את מלוא אורך הנתיבים המהירים, ורובם יעשו שימוש יעיל בחלקים מהם שיענו על צורכי תנועה נדרשים.
הלך המחשבה השואף להגדיל את מספר רוכבי האופניים למרחקים ארוכים מהמקובל הוביל לפיתוח אמצעי חדשני בולט - סלילת נתיבים מהירים לאופניים, בהשאלה מה-"אוטוסטראדות" של כלי הרכב המנועיים. הנתיבים המהירים לאופניים בקופנהגן הותוו בין הפרברים הקרובים והרחוקים של העיר לבין מרכז העיר, ואורך כל אחד מהנתיבים המהירים עשוי להגיע עד 20 קילומטרים. נתיבי האופניים המהירים יגדילו את הקישוריות והשימושיות של רשת הנתיבים הקיימת. באזור קופנהגן תוכננו לאחרונה 26 נתיבי אופניים מהירים חדשים, שחלקם נפתח לתנועה.
נתיב מהיר לאופניים אופיין כנתיב סלול, רציף, חלק, תקין ומישורי, ללא עקומות חדות. נתיב כזה דורש מעקב ותחזוקה כך שלא יתפתחו בו סדקים, מהמורות או בורות, ובקופנהגן נדרש בחורף לפנות מהנתיבים שלגים בימי קרה. כמות הצמתים בנתיבי האופניים המהירים מצומצמת, וחלק מאורכם כולל נתיבים כפולים, המאפשרים עקיפה נוחה או רכיבה מקבילה של שני רוכבים המבקשים לשוחח זה לצד זה תוך כדי רכיבה. בהתאם לתנאים, חלק מנתיבי האופניים המהירים מרוחקים מכבישים, והם חולפים לצד שדות חקלאיים או חצרות אחוריות. לאורך נתיבי האופניים המהירים הוצבו רמזורים המתוזמנים כ-"גל ירוק" למהירות רכיבה על אופניים. לאורך הנתיבים המהירים תאורה המותאמת לשעות החשיכה. בקופנהגן הוצבו במרחקים קצובים לאורך נתיבי האופניים המהירים משאבות לניפוח אוויר בצמיגים, פינות מנוחה והרפיה ואפילו פחי אשפה מוטים. ההנחה היא שנתיבי האופניים המהירים יצרו חלופה מהירה ונוחה לתנועה באמצעות כלי רכב פרטיים, רכבות או אוטובוסים.
מה שעשוי להפתיע את המציאות הישראלית היא העובדה שכדי לסלול את נתיבי האופניים המהירים באזור קופנהגן נדרש שיתוף פעולה של העיר המרכזית עם 21 רשויות מקומיות פרבריות, ושכל הרשויות הסכימו על מכנה משותף של נתיבי האופניים המהירים, על תכנון רצוף החוצה תחומי סמכויות שיפוט של הרשויות השונות, ועל תחזוקה חוצת גבולות. במבט ראשון קשה להשוות בין ההרמוניה הדנית לבין ההתנהגות הצורמת של צבר הרשויות המקומיות בגוש דן הישראלי, שבו קשה למצוא מדיניות קידום אופניים מתואמת, או קישוריות ורצף בין נתיבים החוצים תחומי שיפוט של רשויות מקומיות גובלות. הנחה זו אינה כורח המציאות. בערי גוש דן פועל משנת 1955 מפעל ביוב משותף שהוקם מכוח חוק איגוד ערים, המאגד 7 ערים בגוש דן שהקימו במשותף תאגיד ערים לביוב –"איגודן, איגוד ערים דן לתשתיות איכות הסביבה". מפעל זה כולל תשתיות, ניקוז, הולכה וסילוק של מי שפכים ומפעל משותף לטיהור שפכים – "מפעל השפד"ן". הדירקטוריון של "איגודן" מורכב מנציגי העיריות חברות האיגוד, ואלו מצליחים לקהל החלטות הרמוניות ולשתף פעולה. איגוד הערים מספק שירותים לא רק לערי גוש דן החברות בו, אלא גם לרשויות רחוקות, הכוללות, בין השאר, את מודיעין, מכבים, עמק לוד, כפר קאסם, ראשון לציון ונס ציונה. מפעל השפד"ן מטהר מידי שנה כ- 140 מיליון קוב מי שפכים בהצלחה. גם תפעול התברואה וסילוק האשפה בגוש דן פועל שנים רבות בהרמוניה במסגרת איגוד ערים אזור דן.
ההרמוניה הקיימת בערי גוש דן בפיתוח המשותף של שני מפעלים חשובים התורמים לאיכות הסביבה במסגרת איגודי הערים בתחום הביוב והתברואה מספקת מקום לאופטימיות גם בתחום תשתיות האופניים המשולבות בין הרשויות השונות. לעניין יכול לסייע מרכז השלטון המקומי ומפעל הפיס – שבין מטרותיו קידום הבריאות, החינוך והספורט. בהקשר של מפעל הפיס, ניתן לציין כי למימון מערכת נתיבי האופניים המהירים בקופנהגן שותף גוף האחראי על בתי החולים הציבוריים, אשר הצטרף בתרומה כספית לפיתוח נתיבי האופניים המהירים במסגרת המנדט שניתן לו להשקיע בבריאות הציבור.
פיתוח רשת נתיבי אופניים בגוש דן, הכוללת נתיבים מהירים בין הערים השונות המרכיבות את גוש דן, ישרת את כל תושבי הגוש, אשר יוכלו ליהנות ממנה. רשת כזו תסייע לפיזור שוויוני של פעילות כלכלית במרחב ולאזן בין מוקדי עומס רוויים לאזורים דלילים יותר. עיריית תל אביב יפו מקדימה את הרשויות האחרות בגוש דן בקידום ופיתוח נתיבי אופניים, אך בניית רשת כוללת תסייע לכל תושבי האזור לנוע בין העיר המרכזית לערי הלוויין.
* בצפון-מערב גוש דן ניתן לחבר בקלות בין רעננה והרצליה למרכז גוש דן. רכיבה בין ציר הטיילת של תל אביב לבין המעגנה של הרצליה וחופיה או אזור התעשייה של הרצליה דורשת כיום קטע של מעבר על שביל כורכר מאובק. חיבור ציר החוף על נתיב אופניים מהיר להרצליה, יכול להשלים את הקישור בין תל אביב לבין הרצליה, וממנה ליצור רצף לעבר רעננה ונתניה. תושבי מרכז גוש דן יוכלו לנוע לפארקים הציבוריים של הרצליה ורעננה, או לאזורי התעשייה שלהם, ותנועה הפוכה תיערך לכיוון העיר תל אביב.
* בצפון מזרח גוש דן ראוי לחבר את צירי האופניים הפונים מתל אביב לכיוון רמת השרון והרצליה, ומשם לרעננה וכפר סבא.
* ציר הירקון בתל אביב פונה עד מזרח העיר, ומכאן נקטע. קיים מסלול עפר מפותל לאורך הירקון המגיע עד פאתי הוד השרון, אך זהו נתיב המתאים לנופש, פנאי וספורט ולא נתיב מהיר ושימושי. נתיב מזרחי יכול לחבר את מזרח תל אביב ואת רמת גן ובני ברק לכיוון אזורי התעשייה והמסחר של פתח תקווה, הוד השרון וכפר סבא.
* נתיב טבעת לאופניים יכול לחבר את פארק הירקון עם הפארק הלאומי ברמת גן ועם פארק אריאל שרון. נתיב כזה כלול בתוכנית שבילי אופניים מקיפה שלא זכתה ליישום.
* בדרום מזרח גוש דן, נתיב אופניים מהיר יכול לחבר את היציאה הדרום מזרחית מתל אביב יפו לכיוון ירושלים, ולקשר בין יהוד, אור יהודה, אזור ופארק אריאל שרון לבין מרכז תל אביב.
* בין צפון תל אביב לדרומה עד יפו ניתן לנוע על נתיב אופניים מהיר לאורך החוף, אך נתיב זה נקטע בין יפו לבת-ים. השלמת הקישור בין הטיילת של תל אביב יפו לזו של בת-ים תעניק לרוכבים מתל אביב יפו אפשרות נוחה להגיע לחופיה המוגנים והנקיים של בת ים, ולהרחיק עד חולון וראשון לציון, ולהיפך.
ניתן למתוח בגוש דן רשת של נתיבי אופניים מהירים בהשקעות יחסיות נמוכות עם נראות ותועלת גבוהה לתחבורה, לכלכלת גוש דן, לסביבה, לבריאות, לפריון העבודה ולמצב רוח חיובי. רשויות מקומיות אינן יכולות לכוון את הרוח כך שתהיה בגבם של רוכבי האופניים, אך יכולות בהחלט לספק משבי רוח של תמיכה ציבורית בעידוד רכיבה על אופניים.
מקורות וחומר לעיון:
Commuters Pedal to Work on Their Very Own Superhighway, Sally McGran, 17/7/2012, Copenhagen Journal, Jan Garup, New York Times
Copenhagen introduces a cultural centre for cycling
In Bike-Friendly Copenhagen, Highways For Cyclists
אתר איגודן, איגוד ערים דן לתשתיות איכות הסביבה
איגוד ערים אזור דן לתברואה
 

כתבות קשורות:
Comments