בהקמה: "רשת אוטוסטרדות לאופניים בגוש דן"

נשלח 12 ביולי 2015, 13:25 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 12 ביולי 2015, 13:45 ]
משרד התחבורה חושף תכנית להקמת 10 שבילי אופניים ראשיים באורך כולל של 150 ק"מ ובעלות של כרבע מיליארד שקלים. שבילים ראשונים צפויים במהלך 2016
הלל פוסק, 12/7/2015

כבר בשנה הבאה: "אוטוסטרדות אופניים" חדשות שיחברו בין תל אביב וערי הלווין. משרד התחבורה מתכנן שבילי אופניים ברוחב 3 מטרים ברחבי גוש דן עם שילוט ברור ועמדות מנוחה ושתיה, אשר יחלו לפעול במהלך השנה הבאה. לדברי המשרד, בשבילים הרחבים ישולבו במידת הצורך גם גשרים שיאפשרו חציה בטוחה ומהירה של צירי תנועה מהירים וראשיים. עלות התכנית, הכוללת 150 ק"מ סלולים של 10 שבילי אופניים ראשיים, תעמוד על כרבע מיליארד שקלים. 


רשת שבילי האופניים החדשה - תשתלב ברשת הקיימת (לחצו על התמונה להגדלה)

 

עד עתה כוללת התכנית את הרשויות הבאות, בהן צפויים שבילי האופניים לעבור: תל אביב, רמת גן, חולון, בת ים, פתח תקווה, גבעת שמואל, גבעתיים, אזור, רמת השרון, ראשון לציון, רעננה, כפר סבא, הרצליה, רמלה ואור יהודה. במשרד התחבורה מצפים כי לאחר פרסום התכנית המפורטת יצטרפו לתכנית רשויות נוספות.

 

פירוט חלק מצירי האופניים המתוכננים:

  • כביש 2. ממחלף הסירה, דרך מחלף הרב-מכר העתידי וגלילות על דרך נמיר ועד לשאול המלך. לשביל יחוברו שבילים מקומיים מזינים מאוניברסיטת ת"א, ומאזור התעשייה של הרצליה. השביל יעבור בצד הדרך ועם כניסתו לת"א נבחנות כמה חלופות למעבר השביל בדרך נמיר.
  • כביש 541-בני אפרים. השביל מתחיל ברחוב אחוזה ברעננה, עובר על כביש 541 ורחוב ירושלים בהרצליה דרומה לרמת השרון (רחוב הנצח) בסמוך למתחם תע"ש, דרך גשר הטניס ועל בני אפרים דרך צומת הפיל לכיוון רחוב התערוכה בת"א. נבחנת גם חלופה לעבור דרך מחלף הכפר הירוק.
  • כביש 4. ממחלף רעננה דרך מתחם הדיור העתידי לאחר פינוי תע"ש, ובמקביל לכביש 4 דרומה לכיוון בר אילן.
  • אם המושבות-אבא הלל. השביל מתחיל באזור התעשייה סגולה, עובר בדרך עפר שתיסלל לטובת הפרויקט וממשיך במקביל לכביש אם המושבות מעל הגשר ודרך קניון אילון ואזור התעשייה של בני ברק. לאחר מכן השביל נכנס לפארק הירקון בצד של רמת גן וחוצה אותו לתוך מתחם הבורסה.
  • כביש מכבית (471)-אלוף שדה. השביל מתחיל במחלף שעריה ועובר בשטחים ציבוריים מעל החומה האקוסטית של כביש מכבית (לא בתוך הכביש). הכביש עובר דרך גבעת שמואל ומתחבר לאוניברסיטת בר-אילן ובגשר חדש מעל כביש 4 לתוך נחל כופר בשכונת רמת יהושוע ברמת גן, דרך רחוב אלוף שדה ויצחק שדה וכן דרך השלום לתוך המע"ר של ת"א מעל האיילון.
  • כביש 461-הטייסים. השביל מתחיל בצומת אוויה ומאפשר לתושבי אור יהודה ויהוד תנועה רציפה לכיוון מרכז המטרופולין. השביל ממשיך לאורך 461 בסמוך למתחם הדיור העתידי המתוכנן להבנות על אדמות בסיס תל השומר, מעבר למחלף מסובים ודרך רחוב הטייסים החוצה את רמת גן ותל אביב לכיוון המע"ר.
  • כביש 44-משה דיין. השביל מתחיל ברמלה ועובר בצמוד לכביש 44 דרך צריפין ומחלף השבעה לאזור התעשייה חולון ואזור ואז חוצה את אזור דרך פארק איילון לתוך תל-אביב. נבחנת גם חלופה להוסיף שביל מכיוון נס ציונה דרך מחלף הראשונים ומרכז העיר ראשון לציון דרך כביש 412 (רחוב הרצל) ועד לצומת בית-דגן שיתחבר לכביש 44.
  • חולון-הר ציון. השביל מתחיל באזור התעשייה של מערב ראשון לציון ועובר במקביל לתוואי הרכבת הקלה הירוק המתוכנן בחולון לכיוון צפון עד לכיכר קוגל ואז דרך צומת חולון ורחוב בן צבי למרכז תל אביב דרך רחוב הר ציון בו מתוכנן לעבור הקו הירוק של הרכבת הקלה.
  • איילון-שלבים. השביל מתחיל במערב ראשון לציון ועובר במקביל לכביש האיילון (לא על הכביש אלא מעליו) דרך שטחים ציבוריים בחולון ובבת-ים עד למחלף וולפסון ואז דרך רחוב שלבים המתחדש בואכה לב תל אביב

 

במשרד התחבורה מציינים כי כבר עתה נבחנים מספר שבילי אופניים נוספים:

  • מצומת רעננה מערבה דרך הבריגדה היהודית ומחלף הסירה להרצליה פיתוח
  • דרך הנופש העתידית המחברת בין מחלף מורשה דרך הכפר הירוק ועד לכביש 2
  • כביש 40 בין צומת סגולה למחלף שעריה
  • רחוב העצמאות בבת ים דרך שדרות ירושלים, הרב חיים הלר בתל-אביב-יפו מערבה מעל נתיבי האיילון לצומת חולון
  • מרכז ראשון לציון דרך רחוב זבוטינסקי למחלף ראשון מערבה על שדרות משה דיין (כביש 441) ועד לחוף הים
  • שביל החוף (בחלקו הארי קיים) שיחבר בין הרצליה פיתוח דרך קו החוף של תל-אביב ובת ים ועד מערב ראשון לציון

 

במשרד התחבורה אומרים כי שבילי אופניים ראשיים דוגמת אלה עליהם הכריז היום (א') השר ישראל כץ, הוקמו בשנים האחרונות גם בקופנהגן, אמסטרדם ולונדון. רשת ראשית זו צפויה להתחבר לשבילי אופניים קיימים ברחבי המרכז. עוד אומרים במשרד התחבורה כי נבחנת גם אפשרות לשילוב תחנות השכרת אופניים לאורך הרשת אשר יאפשרו לרוכבים לאסוף אופניים חשמליים מנקודה אחת ולהחזירם בנקודה אחרת. יש לציין כי במשרד התחבורה מאמינים כי הרשת צפויה לשמש בעיקר בעלי אופניים חשמליים, ומציגים נתונים לפיהם זמן הנסיעה בהן לעומת רכב פרטי יקטן בכ-50%.

 

מנתוני המשרד הנוגעים לפרויקט:

  • בשנתיים האחרונות נרשן גידול של מאות אחוזים בשימוש באופניים חשמליים
  • אשתקד (2014) יובאו לישראל 73 אלף זוגות אופניים חשמליים
  • כ-50% מכלל הנסיעות לעבודה בגוש דן נערכות למרחק שאינו עולה על שישה ק"מ

 

לדברי השר כץ, התכנית צפויה להקל על הגודש בכבישים הצפוי לגדול בשנים הקרובות בעקבות עבודות הקמת הרכבת הקלה. "רשת האוטוסטרדות תשרת אלפי רוכבי אופניים ביום, תצמצם את הגודש בדרכים ואת זיהום האוויר, ותשר את הבטיחות של הולכי הרגל והרוכבים", אמר השר כץ. לפי הערכות המשרד, לאחר שיושלם הפרויקט צפויות כ-10% מכלל הנסיעות בגוש דן להתבצע באמצעות אופניים.

 

כדאי להזכיר כי ממשלות ישראל עסקו בעבר בנושא הרחבת תשתיות אופניים במרכז. בין היתר, ב-2007 הבטיח שר התחבורה דאז, שאול מופז, כי יעביר מדי שנה כ-50 מיליון שקלים לרשויות המקומיות לצורך תכנון והקמה של שבילי אופניים בתחומן. במשרד התחבורה מאשרים כי מאז אכן מועבר תקציב של עשרות מליונים לרשויות המעבירות תכניות שכאלה, וכי משרד התחבורה משתתף בנוסף בהקמת השבילים. גם השר לאיכות הסביבה דאז, גלעד ארדן, הבטיח כי יפעל להעביר חקיקה בכנסת, שתיתן לראשי עיריות מימון של בין 50% ל-70% לפרויקטים של סלילת כבישים לאופניים.

לכתבה באתר ynet


משרד התחבורה מתכנן רשת אוטוסטרדות לאופניים בגוש דן

בשלב הראשון, יוקמו 10 אוטוסטרדות אופניים שיחברו את מרכזי הערים לאזורי התעסוקה באורך כולל של כ-150 ק"מ, והמטרה היא לסיים את סלילת השבילים ב-4 השנים הקרובות ■ עלות הפרויקט נאמדת ב-250 מיליון שקל

הדי כהן, 12/7/15

משרד התחבורה מקדם תוכנית להקמת רשת מטרופולינית של אוטוסטרדות לאופניים בגוש דן - כך הודיע היום (א') שר התחבורה ישראל כץ. האוטוסטרדות יחברו את מרכזי הערים לאזורי התעסוקה. בשלב הראשון, יוקמו 10 אוטוסטרדות אופניים, באורך כולל של כ-150 ק"מ, והמטרה היא לסיים את סלילת השבילים ב-4 השנים הקרובות. לפי הערכות המשרד, עלות הפרויקט נאמדת ב-250 מיליון שקל.

הערים שבהן יוקמו האוטוסטרדות הן תל אביב-יפו, רמת גן, חולון, בת ים, פתח תקוה, בני ברק, גבעת שמואל, גבעתיים, אזור, רמת השרון, ראשון לציון, רעננה, כפר סבא, הרצליה, רמלה ואור יהודה. התוכנית מקודמת באמצעות ועדת היגוי בינמשרדית ששותפים בה משרדי התחבורה, האוצר, הפנים והרשויות המקומיות שבתחומן ייסללו שבילי האופניים, וכן, נציגי נת"ע, נתיבי איילון ונתיבי ישראל, העתידות לבצע את הפרויקט.

שבילי האופניים המתוכננים יהיו ברוחב של 3 מטרים לפחות וישולבו בהם במידת הצורך גשרים שיאפשרו חצייה מהירה ובטוחה של כבישים מהירים. לאורך המסלולים יוצבו מתקני דרך נוספים, כגון עמדות מנוחה, ברזיות, מפות ושילוט מתאים.

במשרד התחבורה אומרים שבשנתיים האחרונות נרשם גידול חד של מאות אחוזים בשימוש באופניים חשמליים. ב-2013 יובאו לישראל כ-33 אלף זוגות אופניים חשמליים, וב-2014, הוכפל מספרם והגיע לכ-73 אלף זוגות. משרד התחבורה מעריך שעם יישום הרשת המטרופולינית, כ-10% מכלל הנסיעות היומיות בגוש דן יהיו באופניים. לפי נתוני המשרד עולה שכמחצית מהנסיעות למטרות עבודה המתבצעות בגוש דן הן למרחק של עד שישה קילומטרים, ואופניים הם אמצעי התחבורה המהיר ביותר למרחקים אלה. כך, למשל, במשרד מעריכים שנסיעה מגבעת שמואל לצומת "מעריב" בת"א תארך 25 דקות באופנים חשמליים, לעומת 50 דקות ברכב; ונסיעה מנווה עמל בהרצליה למתחם הבורסה בר"ג תימשך 40 דקות באופניים חשמליים, לעומת 55 דקות ברכב.

"רשת האוטוסטרדות תשרת אלפי רוכבי אופניים ביום ותשפר את הבטיחות של כל משתמשי הדרך, לרבות הולכי רגל", אמר כ"ץ, "התוכנית תקל בין היתר גם על הגודש בכבישים הצפוי בשנים הקרובות בכמה אזורים בגוש דן, בעקבות עבודות הרכבת הקלה".

בתגובה לשאלה האם בניית האוטוסטרדות לא תיצור כאוס נוסף על רקע בניית הרכבת הקלה, ענה המשרד כי "מסלול אוטוסרטרדות האופניים אינו עובר על תוואי הרכבת הקלה, ולכן גם אם תיווצר חפיפה היא תהיה קצרה".

לכתבה בגלובס

כתבות קשורות:

Comments