האוטוסטרדה שמפספסת את היעד

נשלח 13 ביולי 2015, 9:49 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 13 ביולי 2015, 9:51 ]
בניית אוטוסטרדת האופניים שהמדינה מתכננת כדי לדלל את הפקקים בתקופת עבודות הרכבת הקלה בתל אביב צפויה להסתיים מאוחר מדי
ליאור גוטמן ותומר הדר 13.07.15, 08:22

משרד התחבורה הודיע אתמול על הקמתה של "רשת אוטוסטרדות לאופניים ", באורך כולל של כ־150 ק”מ. על פי נתוני משרד התחבורה, השבילים, שיהיו ברוחב 3 מטרים ויכללו גשרי חציה מיוחדים, יוקמו בין היתר בתל אביב, ברמת גן, בפתח תקווה, בבני ברק, בגבעת שמואל, בכפר סבא, בהרצליה וברמלה.

המיזם נועד להוות פתרון משלים לעומסי התנועה שייווצרו בתקופת העבודות על הרכבת הקלה בתל אביב שיתחילו בתחילת אוגוסט, ואולם הוא אינו צפוי להסתיים לפני 2021, מועד סיום עומסי התנועה החריגים.

 

לפי נתוני משרד התחבורה, בניית התשתית לרכבת הקלה תיצור החרפה משמעותית בפקקי התנועה במטרופולין תל אביב על פני ארבע־חמש שנים.

מבדיקות שערך המשרד עלה שהורדה של 10 אלף מכוניות לשעה (כלומר הורדה של 10 אלף מכוניות מהכביש) תקזז את עומס התנועה שייווצר בעקבות עבודות הרכבת הקלה. הפתרונות שנמצאו הם הוספה של 14 רכבות מדי יום, שהן שוות ערך להורדת 4,000 כלי רכב, והקמת חניוני "חנה וסע" בכניסות לעיר עם שאטלים חינמים שיסיעו את בעלי המכוניות למרכזי הפעילות ‑ מיזם שיביא להורדה של 3,500־4,000 כלי רכב.

ומה לגבי 2,000 כלי הרכב הנותרים? במשרד התחבורה מאמינים שהקמת רשת האוטוסטרדות תיתן סוג של מענה לחלק מהאוכלוסייה.

התקציב של מיזם האוטוסטרדות לאופניים נאמד ב־250 מיליון שקל, ומועד משוער לתחילת עבודה הוא ינואר 2016. היכן יחלו העבודות? כל הקודם זוכה. במילים אחרות, משרד התחבורה יתמרץ ראשי ערים שיערימו פחות מכשולים בירוקרטיים או סטטוטוריים באישורי השבילים, ויעניק להם קדימות בלו"ז תחילת העבודות. מועד השלמת הפרויקט מוערך בארבע עד חמש שנים בחלק מהעיריות.

שני מכשולים עיקריים עלולים לעכב את המיזם: תקציביים ובירוקרטיים. ראשית, גיבוש התקציב הממשלתי טרם הושלם, ו־250 מיליון השקלים המתוכננים למיזם עשויים בקלות לשנות את ייעודם; שנית, עיריות ותושבים עשויים להערים קשיים ולתבוע שינויים במסלול המתוכנן.

מכאן שלא מן הנמנע שאוטוסטרדת השבילים תושלם רק באמצע העשור הבא.

לכתבה בכלכליסט

כתבות קשורות:
Comments