יותר מ 500 ק"מ חדשים של שבילי אופניים מתוכננים ברחבי הארץ • מה מציעות הערים השונות לרוכבים?
התייקרות הדלק הופכת את רכיבת האופניים לאטרקטיבית מתמיד, ובעיריות כבר הוכנה התשתית: יותר מ500- ק"מ חדשים של שבילי אופניים מתוכננים ברחבי הארץ, במטרה להחליף את המכוניות. אם ניקח בחשבון שעלות הביצוע של שביל אופניים היא 700 אלף שקל ל100- מטר, הרי שמדובר בהשקעה כוללת של מיליארדים. במקביל, בחנויות מדווחים על עלייה של מאות אחוזים ברכישת אופניים, קורקינטים ואופניים חשמליים, שיחליפו את המכוניות זוללות הדלק. איך נערכים למהפכת האופניים בערים השונות?
![]() תל-אביב עד היום נסללו בתל-אביב יותר מ110- ק"מ של שבילי אופניים, 45 ק"מ בוצעו על ידי חברת אחוזות החוף. התוכניות העירוניות לשנת 2012 כוללות המשך סלילת שבילי האופניים בדרך קיבוץ גלויות ורחוב בן צבי, ברחוב שינקין (כחלק משדרוג הרחוב) וכמו כן סביב אוניברסיטת תל-אביב. בקרוב יוקמו בתלאביב 50 תחנות להשכרת אופניים, בנוסף ל144- התחנות הקיימות. כיום מציעה העירייה 1,500 אופניים להשכרה וממוצע ההשכרות הוא 5,000 ביום. בקרוב יוצמדו לתחנות ההשכרה משאבות ידניות לניפוח אוויר בצמיגים ועמדות לקשירת אופניים.
חיפה
גם חיפה רוצה להפוך לעיר האופניים. העירייה מקדמת תכנון שביל אופניים מהעיר התחתית לאורך קו המים עד עתלית, באורך 15 ק"מ ובעלות של 10 מיליון שקל. באזור החוף השקט תוקם חנות אופניים ענקית בשטח של 2,000 מטר. "חיפה היא עיר בעייתית לרכיבה בגלל העליות והירידות," אומר ראש העיר, יונה יהב, "אך בקו החוף המישורי נשלים בשנתיים הקרובות את התשתיות המתקדמות בארץ לרכיבה." ירושלים
גם ירושלים בעייתית בעליותיה ומדרונותיה, אבל גם שם לא נכנעים. העירייה הכינה תוכנית למערכת שבילי אופניים שיחברו את השכונות (בית הכרם, הגבעה הצרפתית, גבעת התחמושת ועוד) אל תחנות הרכבת הקלה. מערך השבילים תוכנן בהתאם להנחיות משרד התחבורה והוא יופרד מהולכי הרגל וכלי הרכב.
הוד השרון
בהוד השרון ייסללו 50 ק"מ של שבילי אופניים, אחוז גבוה ביחס לכל עיר אחרת בישראל. בסוף התהליך תזכה העיר לרשת שבילי אופניים שמחברים את צירי התחבורה הראשיים לשתי תחנות הרכבת שבצפון, תחנת הרכבת שבדרום (סגולה) מוסדות החינוך ואזורי התעסוקה. ראש העיר, חי אדיב: "בכך אנחנו מממשים הלכה למעשה את התוכניות בנושא תחבורה, פיתוח תשתיות והפיכת הוד השרון לעיר ירוקה." רמת-גן ברחבי רמת-גן פוזרו עמדות לחניית אופניים, והעירייה נמצאת בהליך התקשרות עם החברה הזכיינית של עיריית תל-אביב להרחבת תחום השכרת האופניים גם לרמת-גן ובעיקר לאזור הבורסה, מרכז העיר וקניון איילון. רמת-גן החליטה להשתתף בתוכנית של משרד האוצר ומשרד התחבורה, שמטרתה להקטין את הנסיעה ברכב פרטי, ותקבל 220 מיליון שקל להקמת שבילי אופניים לאורך העיר ולרוחבה, כולל גשרים מעל כביש גהה, אלוף שדה ועוד.
רמת השרון
ברמת השרון נמצא בשלביו האחרונים פרויקט להכשרת שבילי הליכה ורכיבה על אופניים סביב השדות הירוקים במערב הישוב. העבודות נמצאות בימים אלו בעיצומן ויימשכו מספר שבועות, בעלות של 2 מיליון שקל.
נתניה
עיריית נתניה יזמה תכנית אב לשבילי אופניים בשרון, כאשר נתניה במרכזה. בתוך כך הקימה העירייה את פארק האופניים בחלק הצפוני של העיר. העירייה תיכננה גם מסלולי אופניים בין שמורות הטבע. שלב א' של הפרויקט, באגם החורף, באורך 2 ק"מ, כבר בוצע.
גבעתיים
גבעתיים תהיה העיר הראשונה שתציע להשכרה אופניים חשמליים. לדברי ראש העיר, ראובן בן שחר, עלות השימוש תהיה תחרותית לכל פרויקט השכרת אופניים דומה, ונמוכה משמעותית מהשכרה פרטית של אופניים חשמליים. עלות ההשכרה תהיה 15-10 שקל לשעה ו55-40- שקל ליום (תלוי בנקודת ההחזרה.( ברחבי גבעתיים ייפרשו כ20- אזורי הטענה עם כ65- עמודים לטעינה מהירה. על פי התוכנית, אפשר יהיה להשאיר את האופניים לאחר השימוש גם ברמת-גן ובתל-אביב. מתחמי ההטענה המרכזיים הצפויים בעיר הם בסמוך לרחבת העירייה, קניון גבעתיים, תיאטרון גבעתיים, מתחם כורזין ורחוב כצנלסון.
בני-ברק
עד היום, בשל מצוקת שטחים ציבוריים, לא הוקצו שטחים לשבילי אופניים. אולם בימים אלו מקדם ראש העיר, הרב יעקב אשר, תוכנית לפיתוח פארק בהיקף של 350 דונם, סמוך לפארק הירקון. בשלב הראשון ייסללו בסמוך לאפיק הירקון שבילים להולכי רגל ולרוכבי אופניים.
ראשון לציון
בראשון לציון מסתיימת בימים אלה סלילה של מסלול אופניים במערב העיר, מהתחנה המרכזית החדשה ועד לחוף הים. השביל עובר גם דרך תחנת הרכבת החדשה בשדרות משה דיין ואורכו 8 ק"מ. המסלול מתחבר לטיילת של בת-ים, ולאחר השלמה של כמה מאות מטרים מצד בת-ים, יהפוך למסלול העירוני הארוך ביותר בארץ (ראשון לציון, בת-ים, יפו, תל-אביב, הרצליה.( במקביל, מתוכנן מסלול אופניים נוסף במזרח העיר באורך 7.5 ק"מ. המסלול יתחיל בסמוך לשכונת צוריאל (כביש ,(18 ימשיך לרחובות חנה ומיכאל לוין, יגאל אלון, שדרות נים, הרצל, תש"ח, רמז ורוטשילד, ויתחבר למסלול המערבי שמתחיל בתחנה המרכזית החדשה וממשיך עד לחוף הים.
חבל אשכול
במועצה האזורית אשכול במערב הנגב הצפוני עומדים לרשות הרוכבים כ120- ק"מ של מסלולי אופניים מעגליים לרכיבת שטח. בחודשים הקרובים ייחנך מסלול רעים-צאלים לאורך נחל הבשור, ובתכנון מסלול נוסף באזור נחל אסף - מפסיפס בית כנסת מעון עד נחל הבשור. במשרדי המועצה נבנו מקלחות לשימוש העובדים המגיעים לעבודה ברכיבה או בריצה. כתבות קשורות: |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >