עקרונות לתכנון שבילי אופניים שיאפשרו להמיר נסיעה ברכב לרכיבה על אופניים

פורסם: 30 בינו׳ 2016, 12:45 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 30 בינו׳ 2016, 12:47 ]
מאת ערן שחורי, רכז פעילות 'רוכבים לעבודה' בעמותת 'ישראל בשביל אופניים'.

רשת שבילי אופניים תיבחן על ידי הרוכבים על פי הקריטריונים שלהלן, ומכאן שתכנון הרשת צריך להתייחס אליהם:

קשר הגיוני ורציף (Coherence) - שבילי האופניים צריכים להיות רצופים, ועליהם לקשר יעדים באופן הגיוני. לעולם אין ליצור מצב בו רוכב אופניים מגיע לנקודה כלשהי כשלפתע אינו יודע לאן להמשיך לרכוב.

ישירות (Directness) - התשתית צריכה לספק לרוכבי האופניים את הדרך הקצרה והמהירה ביותר ליעד, כאשר בתכנון נלקחות בחשבון עלויות זמן הרכיבה.

משיכה, אטרקטיביות (Attractiveness) - תשתית הרכיבה צריכה להיות מתוכננת במטרה שהרכיבה על אופניים תהיה נוחה, בטוחה, ומושכת (אטרקטיבית). התשתית צריכה להיות רחבה, איכותית, לכלול מתקנים שיסייעו לרוכבים לאורכה, להיות מוארת, ולעבור במקומות אטרקטיביים לרכיבה.

בטיחות תנועה (Travel Safety) - על התשתית להיות מתוכננת כך שהיא תהיה בטוחה לכל המשתמשים. באזורים עם תנועה ערה של רכבים, הרוכבים צריכים להיות מוגנים מפגיעה.

נוחות (Comfort) - התשתית עבור האופניים תתוכנן לרכיבה נינוחה, קרי הדרכים תהיינה חלקות (smooth), שטוחות, ועם מיעוט שיפועים.

חוויה (Experience) - האם הרכיבה גורמת לרוכב הנאה? האם היא מלחיצה אותו או גורמת לו להיות במתח?

השתלבות במרחב (Spatial Integration) - תשתית האופניים תשולב בהקשר המרחבי בו היא נמצאת (מרכז העיר, פרברים, אזורים הסטוריים, אזורי פיתוח מודרניים, פארקים, בין עירוני). התשתית תיקח בחשבון פיתוח עתידי.

ערך כלכלי חברתי (Social Economic value) - על הדרכים לקחת בחשבון אזורי יעד והתפתחות עתידית (מגורים, מסחרי, משרדים, תעשייתי).
 

 Related articles:
Comments