כל בניין יחויב בחניה מיוחדת לאופניים

נשלח 22 במרץ 2011, 12:44 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 5 באפר׳ 2011, 0:28 ]

לפי התקנות החדשות שייכנסו לתוקף בעוד 3 חודשים, כל בניין ציבורי או בניין מגורים יחויב בבניית מקומות חניה לאופניים. רוכבי האופניים: "תרומה משמעותית לשיפור איכות החיים"

אביב לביא | 22/3/2011 12:09
תגיות: רכיבה על אופניים

חדשות טובות לרוכבי האופניים: החל מעוד כ-90 יום לא ניתן יהיה לקבל היתר בנייה לבניין מגורים בישראל, מבלי לכלול בתוכניות לפחות חניית אופניים אחת לכל דירה. זוהי רק דוגמה אחת מתוך שורה של סעיפים מפתיעים, הכלולים בתקנות חדשות לחוק התכנון והבנייה עליהן חתם בסוף השבוע שר הפנים אלי ישי. ההחלטה של ישי לחתום על התקנות הוגדרה אתמול על-ידי אנשי סביבה כצעד חשוב בקידום מהפכת האופניים בפרט והתחבורה הציבורית בכלל, שישראל אמורה לעבור בשנים הקרובות.

שביל אופניים. יהיה גם מקום חנייה
שביל אופניים. יהיה גם מקום חנייה צילום: רויטרס

מדובר בשורה של תקנות חדשות בתחום תקן החניה, שאושרו על-ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ונועדו להעדיף את התחבורה הציבורית והשימוש באופניים בערים על חשבון המכוניות הפרטיות. התקנות כוללות צמצום הדרגתי של תקני החניה לכלי רכב פרטיים באזורים שבהם יש מערכות הסעת המונים, עד כדי מחצית ממספר מקומות החניה הקיימים כיום. המשמעות: ההגעה ברכב פרטי למרכזי הערים תהיה כמעט בלתי אפשרית, והנהגים יתבקשו להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית.

אבל הצימוק שבתקנות, וגם המרכיב המידי יותר, מתבטא בהקצאת חניות לאופניים בכל מבנה חדש. התקנות החדשות מחייבות, כאמור, התקנת חניית אופניים אחת לכל דירה בבית מגורים; מעונות סטודנטים - חניית אופניים אחת לכל שני סטודנטים; בנייני משרדים - חניית אופניים לכל 150 מ"ר; מוסדות חינוך - חניית אופניים לכל 10 תלמידים; תחנות רכבת ותחנות אוטובוסים מרכזיות - חניות אופניים עבור 2 ממספר הנוסעים הצפוי בתחנה.

"תקן ראשון מסוגו"

התקנות עוצבו על בסיס תקנים דומים שמקובלים במערב ונוסחו במשותף עם משרד התחבורה ועם עמותת "ישראל בשביל אופניים". האחרונה מתחה במשך שנים ביקורת קשה על משרדי הממשלה השונים, וטענה כי הם עוינים את תחבורת האופניים ומוטים לטובת כלי הרכב הפרטיים.

מנהל העמותה יותם אביזוהר נשמע אתמול אחרת לגמרי: "זה תקן ראשון מסוגו בישראל. אנחנו מברכים את שר הפנים, את מינהל התכנון ואת משרד התחבורה על העבודה המקצועית שנעשתה בגיבושו, ובטוחים שתהיה לו תרומה משמעותית לשיפור איכות החיים ואיכות הסביבה של כולנו", אמר."העובדה שבכל מבנה יהיה מספר מספק של חניות אופניים, תסייע בהתמודדות עם אחד המכשולים הגדולים שמאיימים על התפתחות תחבורת האופניים - הגניבות".

התקנות החדשות מהוות בשורה טובה גם עבור רוכבי האופנועים. התקן קובע שבבנייני מגורים תוקם חניית אופנוע אחת לכל 5 דירות, במעונות סטודנטים אחת לכל 3 דירות, בתיאטרון חניית אופנוע לכל 10 מושבים, בבתי המלון אחת לכל 20 חדרים, באיצטדיונים אחת לכל 10 מושבים ואפילו בבתי ספר תיכוניים יותקנו שתי חניות אופנועים לכל כיתה.

מזג האוויר הנוח והתחבורה הציבורית הכושלת גורמים לכך שהשימוש באופנועים נפוץ בארץ, ובשל מחסור במקומות חניה-רבים מהרוכבים קושרים אותם על המדרכות ומפריעים להולכי הרגל. אחת ממטרות התקן היא הורדתם של האופנועים לחניות המסודרות, פינוי המדרכות והפיכת ההליכה ברגל לחוויה בטוחה ונעימה יותר. לדברי אביזוהר, "הסדרת חניות לאופנועים תשחרר את המדרכות לטובת הולכי הרגל, ביניהם נכים, קשישים והורים עם עגלות ילדים". השר ישי אמר אתמול למעריב כי "בעקבות התקנות תתאפשר חניה מסודרת לבעלי כלי רכב דו-גלגליים, באופן שלא יחסום מדרכות למעבר הולכי רגל ויאפשר שילוב בין רכיבה באופניים ונסיעה במערכת הסעת המונים. כמובן ששימוש גובר בתחבורה הציבורית ובאופניים ימנע זיהום אוויר ועומסי תנועה בערים".

לכתבה באתר nrg


עודכן ב- 12:07 23/03/2011

תל אביב: תקנות חדשות יצמצמו מקומות חניה לטובת תחבורה ציבורית ואופניים

ועדות התכנון יחייבו הקמת חניות לאופניים בתוך מבנים


שר הפנים אלי ישי חתם לפני כמה ימים על תקנות חניה חדשות המעניקות לראשונה עדיפות לרוכבי אופניים ומחייבות התקנת מקומות חניה מוגנים בעבורם בכל סוגי המבנים.

התקנות החדשות דורשות לצמצם את מספר מקומות החניה הסמוכים למרכזי הסעה המוניים (תחנות רכבת ואטובוס), בניסיון לעודד מעבר לשימוש בתחבורה ציבורית על פני כלי רכב פרטיים. הן גם קובעות לראשונה תקני חניה מרביים ובכך מגבילות את יכולת ועדות התכנון להוסיף מקומות חניה.

על פי התקנות, המתייחסות לתוכניות בנייה חדשות, יש להתקין בבנייני מגורים מקומות חניה לאופניים, אופנועים וכלי רכב של אנשים עם מוגבלויות. התקנות מציינות כמה מקומות חניה בתוך חדר מיוחד וסגור יש לייעד בכל סוג של מבנה.

כמו כן, נקבע שבבניין מגורים הכולל יותר משתי יחידות דיור, יהיה מקום חניה אחד לכל יחידת דיור, במעונות סטודנטים יהיה מקום חניה אחד לכל שני סטודנטים, במוסדות חינוך יהיה תקן אחד לכל עשרה תלמידים ואילו באזורי תעסוקה יוקצו תקנים לפי גודל השטח הבנוי. בכל המקרים מאפשרות התקנות למקם 10% עד 20% בלבד ממקומות החניה לאופניים מחוץ לבניין.

התקנות החדשות גורמות סיפוק רב לעמותות רוכבי האופניים. מנכ"ל עמותת "ישראל בשביל אופניים", יותם אביזוהר, אמר אתמול בתגובה: "תקני החניה יסייעו בהתמודדות עם אחד המכשולים הגדולים המאיימים על התפתחות הנסיעה באופניים - תופעת הגניבות. הסדרת מקומות חניה לכלי רכב דו-גלגליים תשחרר את המדרכות לטובת הולכי רגל ובהם נכים, קשישים ועגלות ילדים, ובכך תסייע לנגישותם".

המשמעות של התקנות החדשות עשויה להיות מרחיקת לכת גם בכל הנוגע לשימוש בכלי רכב. זאת מאחר שהתקנות קובעות שוועדות תכנון יקבעו תקני חנייה מרביים, בעוד שעד היום היה נהוג לקבוע תקן חניה מינימלי, ואז יכול היה מוסד תכנון להגדיל מאוחר יותר את מספר מקומות החניה גם מעל לתקן - ובכך לעודד שימוש ברכב פרטי.

עם זאת, נקבע בתקנות החדשות שיישומן יהיה הדרגתי ובהתאם להתקדמות בביצוע העבודות להקמת מערכות הסעת המונים. בין השאר, תותר הקמת כמה מקומות חניה עודפים באזורים שבהם מתוכנן קו הסעת המונים שטרם הוקם.

נקבע גם שוועדת תכנון תוכל לאשר תקני חניה רבים יותר, אבל רק לאחר שקיבלה לכך אישור מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה. קביעה חשובה נוספת היא, שעם הפעלת קו חדש של הסעת המונים יחויבו בעלי מקומות חניה עודפים להסב אותם לשימוש אחר.

לכתבה בהארץ

Comments