מכורים לאופניים הירוקים של "תל אופן"? נוסעים לערים מרכזיות בחו"ל ורוצים להמשיך לדווש? כדאי שתדעו שמיזמי שיתוף אופניים זמינים ב-450 ערים בעולם ומזמינים אתכם לחסוך כסף, זמן וזיהום אוויר גם מעבר ליםמאת אורן מג'ר, 15/1/2013 פרויקט תל אופן בתל אביב הושק במאי 2010, ומאז רכש לו מעריצים רבים. למעלה מ-20,000 מנויים המבצעים כרבע מליון רכיבות מדי חודש בממוצע ישמחו בוודאי לדעת שהם לא צריכים להפסיק לדווש גם כאשר הם עולים על המטוס בדרך לחוץ לארץ. תוכניות שיתוף אופניים, שבהם ניתן לאסוף זוג אופניים בקרן הרחוב ולהחזיר בחלק אחר של העיר נמצאות בצמיחה מואצת. ב-2007 פעלו כ-60 תוכניות כאלו ברחבי העולם, ובשנת 2012 צמח המספר ל-450. חלק מהתכניות מופעלות על ידי חברות מסחריות בפיקוח או מימון עירוני, ואחרות מופעלות על ידי עמותות וארגוני צדקה. הניסיון הנצבר בערים על ידי המפעילות מאפשר להן להעתיק במהירות את השירות מעיר לעיר, להוזיל את עלויות התחזוקה ולהציע חוויה טובה ומתקדמת יותר. הנה כמה מהתוכניות הוותיקות ו/או המוצלחות שפועלות בערי העולם ואחת שתקום בקרוב. רכיבה נעימה. רון חולדאי בהשקת שירות תל אופן. צילום: תומר אפלבאום ברצלונה פרויקט שיתוף האופניים Bicing בברצלונה, יצא לדרך ב-2007 והיה לאחד מהראשונים באירופה. הוא כולל 6,000 זוגות אופניים ב-200 תחנות המפוזרות ברחבי העיר, מהם נהנים כיום 90,000 מנויים. מטרת הפרויקט היתה לספק כלי תחבורה יעיל שיחליף הליכה ברגל או שימוש בתחבורה ציבורית ולא להחליף את הרכבים הפרטיים. ואכן, הספרדים מסתפקים ב-15 דקות נסיעה ביום, שבמהלכן הם גומאים כשלושה קילומטר. שעות השיא של השימוש אגב מותאמים לאורח החיים התוסס המתחיל לא לפני 8:00, עובר בסייסטה של 14:00 וכלה ביציאה לארוחת ערב בחוץ ב-20:00. תעריף ההרשמה הוא 24 יורו, כאשר חצי שעת הרכיבה הראשונה הינה ללא תשלום. המימון לפרויקט הוא עירוני לאחר שהעירייה החליטה להימנע מפרסום המיזם ומשיתוף פעולה עם נותן חסות מסחרי, אולם שליש מעלויות התפעולה מכוסה על ידי דמי המנוי. תחנה להשכרת אופניים, בברצלונה. 15 דקות בממוצע. ברלין כבר ב-2002 פעל בברלין, חלוצת שירות שיתוף האופניים, פרויקט שכלל כ-2,000 זוגות אופניים. כיום, עושים שימוש במערכת ההשכרה המכונה Call a Bike, כ-40,000 מנויים (בגרמניה כולה יש למערכת כ-120,000 מנויים). בשונה משירותים דומים בעולם, האופניים אינן מחוברות לעמדות עגינה אלא ננעלות ומשוחררות באמצעות טלפון סלולרי וקוד בן 4 ספרות. בתום השימוש הרוכב נועל את האופניים בקרן רחוב ומודיע למערכת היכן הן נמצאות. עלות השירות היא 8 סנט לדקה ו-15 יורו לכל היום. באופן מפתיע רוב המשתמשים במערכת הם אקראיים, בערב ובסופי השבוע. לאו דווקא בגלל שלכל תושב ברלין שמכבד את עצמו יש אופניים פרטיות בהם הוא מרבה להשתמש אלא גם בגלל תלונות על מחסור בזוגות אופניים ובפרישה לא מיטבית. למידע נוסף שטוטגרט בעיר פועלות 52 תחנות ב-40 מקומות שונים, ו-450 זוגות אופניים במודל ייחודי וחדשני. את המערכת, שגם היא חלק מפרויקט Call a Bike הפרוש בכל רחבי גרמניה, מפעיל גוף השייך לכנסייה. אשר מעסיק מובטלים שמתקשים לחזור לשוק העבודה. גוף זה זכה בחוזה מטעם העירייה לאור תרומתו לקידום החברה האזרחית בעיר. מונטריאול בחיתוליה תכנית שיתוף האופניים של מונטריאול, Bixi, זכתה לשבחים והוגדרה על ידי המגזין TIME, "כאחת מההמצאות הטובות ביותר של 2008". ואולם, בכל הקשור לרווחיות מדובר בכישלון חרוץ, שכן עד היום, חמש שנים לאחר השקתה, המערכת עדיין אינה מניבה רווחים. עיריית מונטריאול אף נאלצה לחלץ את החברה ולהעמיד אשראי וערבויות בהיקף של 108 מיליון דולרים. למידע נוסף משכירים אופניים במונטריאול. פרויקט לא רווחי. צילום: Simon Villeneuve פאריס הפאריסאים נוסעים בממוצע 18 דקות בכל נסיעה, כנראה די זמן להגיע מהבית לעבודה, או לפחות לבולנז'רי הקרוב. Vélib פרויקט שיתוף האופניים שהושק בעיר ב-2007 ומופעל על ידי משרד הפרסום JCDecaux, מתגאה כיום ביותר מ-20,000 זוגות אופניים הפזורות בב-1,800 תחנות המרוחקות זו מזו כמה מאות מטרים בלבד. צוות של 400 עובדים מתפעל את המערכת, ומסתייע בין השאר בספינה לשינוע יעיל. למידע נוסף תחנה להשכרת אופניים, בפאריס.. צילום: אי–פי ולנסיה שירות שיתוף האופניים של ולנסיה המכונה Valenbisi, מציע 2,750 זוגות אופניים הצבועים בצבע סגול שלא ניתן לפספס, ב-275 תחנות המפוזרות ברחבי העיר. עלות חברות שנתיות בשירות המופעל לאורך כל השנה על ידי חברת הפרסום JCDecaux (המפעילה גם את השירות בפאריס) היא 30$. למידע נוסף טוקיו למרות שבטוקיו עדיין אין תכנית עירונית רשמית לשיתוף אופניים חברות השכרה פרטיות מספקות את השירות. רשת החברים Cogicogi היא אחת מהן, המציעה חצי שעה ראשונה חינם. וושינגטון DC השירות אשר הושק בשנת 2010, כולל כיום יותר מ -1,500 זוגות אופניים וממתרחב במהירות. הנשיא ברק אובמה עדיין לא משתמש בשירות, אולם שאר 18,000 המנויים הרשומים נהנים מתעריפים אשר נעים בין 7$ ליום, או 75$ לשנה. תחנת השכרת אופניים בוושינגטון. אובמה עדיין לא מנוי. צילום: Mariordo Mario Roberto Duran Ortiz לונדון מערכת שיתוף האופניים הפופולרית של לונדון מכונה "אופני בוריס" על שמו של ראש העיר הכריזמטי של לונדון, בוריס ג'ונסון. בשנה האחרונה התרחבה המערכת בכאלף זוגות נוספים. שמה הרשמי אגב הוא "ברקליס השכרת אופניים". למידע נוסף הונגזו, סין מערכת שיתף האופניים של Hangzhou היא אחת ממערכות שיתוף אופניים הגדולות בעולם, עם 60,000 זוגות אופניים, שנייה רק לזו המופעלת בעיר ווהאן (אף היא בסין). המדינה הענקית, שאופניים הם אחד מסימני ההיכר שלה, מנסה בשנים האחרונות להפוך שוב את האופניים לפופולריים בקרב האוכלוסיה הצעירה והעירונית המבוססת, כתחליף לשימוש ברכבים מזהמים. למידע נוסף בולדר, ארה"ב B-cycle הוא ארגון ללא מטרות רווחת, הנתמכת על ידי תרומות, מענקי ממשלה, ודמי שימוש. התוכנית פועלת בלמעלה מ-10 ערים ברחבי ארה"ב, ביניהן יוסטון, דנוור, נאשוויל ועוד. בבולדר מדובר תכנית קטנה יחסית, עם 15 תחנות ו-110 זוגות אופניים שיצאו לקרוב ל-20,000 טיולים מאז הושקה שנה שעברה. צ'אטאנוגה, טנסי הקמת השירות בצ'אטאנוגה לוותה בחודשים של עיכובים. השירות אמור היה להיות מושק בסתיו 2011, אך הושק שנה לאחר מכן עם 300 זוגות ו-30 תחנות. מחיר מנוי שנתי הוא 30 דולר, והוא מופעל על ידי חברת "שיתוף אופניים אלטה", אותה החברה שנבחרה להפעיל את המערכת של העיר ניו יורק. למידע נוסף ניו יורק במאי 2013 יושק השירות הניו יורקי עם 600 תחנות ו-10,000 זוגות אופניים שיאפשרו נסיעות ברחבי מנהטן ברוקלין ובקווינס. תאגיד סיטי גרופ השקיע 41 מליון דולר בשירות כנותן החסות העיקרי לדיווש הנמרץ. |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >