סטטיסטיקות על רכיבת אופניים בישראל

פורסם: 11 באפר׳ 2014, 12:12 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 11 באפר׳ 2014, 12:13 ]

תאונת האופניים הקטלנית, שבה נהרג מייסד קרן מרקסטון אמיר קס, זעזעה את שוק ההון הישראלי ■ התחביב, שיכול להיות מהנה ובריא, הופך למסוכן כאשר רוכבים על הכביש ■ הנה כמה עובדות שעשויות למנוע את התאונה הבאה

מאת דניאל שמיל, 11/4/2014

מותו הטראגי של מנהל קרן מרקסטון אמיר קס הפנה שוב את הזרקור לתאונות האופניים שגובות מחירים כבדים בכבישי ישראל. התחביב, שיכול להיות מהנה ובריא, הופך למסוכן מאוד כאשר רוכבים על הכביש. הנה כמה נתונים מעניינים על הבטיחות של רוכבי האופניים, ועל תחום הרכיבה בישראל בכלל.

1. בשנת 2013 נהרגו 14 רוכבי אופניים בתאונות דרכים (4.7% מכלל ההרוגים), עלייה קלה לעומת 12 רוכבי אופניים שנהרגו ב-2012.

2. 2005 היתה שנת השיא בהיפגעות רוכבים, אז נהרגו 22 איש בתאונות אופניים. שיעורם בקרב כלל ההרוגים היה דומה - 5%.

3. מרבית תאונות האופניים מתרחשות בערים, אך התאונות הקטלניות מתרחשות לצד כבישים מהירים. למעשה, רוב הנפגעים בתאונות בין עירוניות ב-2009 בין אופניים למכונית, נהרגו בהן.

4. במרבית תאונות האופניים, האשם הוא הוא נהג המכונית (53%) ורק ב-18% מהתאונות האשמה היתה על רוכב האופניים (18%). ביתר המקרים הגורם למקרה הוא אחר, או לא ידוע.

בקרוב תהיו כמוהו. רוכב אופניים במרוץ "סובב תל אביב", 2011
רוכב אופניים במרוץ "סובב תל אביב", 2011
צילום: ניר קידר

5. בהשוואה בינלאומית, ועל פי נתוני 2008, שיעור רוכבי האופניים מסך כלל הרוגי תאונות הדרכים בישראל הוא נמוך, ועומד על 3%. אולם שיעור היפגעות גבוה יותר מעיד בעיקר על שימוש רב יותר באופניים, ולכן הולנד ודנמרק נמצאות בראש הטבלה, עם 21% ו-13% מכלל ההרוגים במדינות אלה, בהתאמה.

6. בסקר על רכיבת כביש באופניים, שערך פרופ' שלמה בכור עבור הרשות הלאומית לבטיחת בדרכים, נמצא כי הקטעים העמוסים ביותר באופניים הם בכביש 44 מצומת שמשון על צומת הגבורה, בכביש 38 מצומת צרעה ועד צומת שמשון ומצומת האלה ועד הכניסה לרמת בית שמש קטע עמוס נוסף הוא בכביש 3 ממחלף שורק עד מחלף נחשון. התנועה בקטעים אלה, בימי שבת בבוקר, נעה בין 360 רוכבי אופניים בחמש שעות לכ-640 רוכבים באותו פרק זמן.

7. באזור המרכז וירושלים, 55% מהרוכבים השתמשו בנתיב הנסיעה עצמו, אך באזור הצפון- 77% מהרוכבים השתמשו בשולי הדרכים.

8. מרבית הרוכבים (55-69%) יוצאים לרכיבה לבדם. ב-85% מהמקרים לרוכבים אין מכונית מלווה.

9. על פי סקר מ-2009, רק 21% מרוכבי האופניים חובשים קסדות. רכיבה בקבוצה מגבירה את המוטיבציה לחבוש קסדה, ומבין הרוכבים בקבוצות 59% השתמשו בקסדה.

10. קסדות מפחיתות את הסיכוי לפגיעות ראש ב-70%.

11. אין נתונים מדויקים על מספר רוכבי האופניים בישראל, אך לפי הערכת עמותת "ישראל בשביל אופניים", מדובר בכ-300 אלף ("הערכה שמרנית" מציינים בארגון).

12. גם נתונים על מסירות אופניים בישראל אין, אך ההערכות מדברות על למעלה מ-330 אלף זוגות שנמכרים בשנה, מהם 30 אלף הם אופניים חשמליים.

13. מרבית האופניים שנקנים לרכיבה ספורטיבית, כתחביב, ולא לתחבורה יומיומית, הם אופני שטח (80%), ורק 20% הם אופני כביש, שמחירם אף יקר יותר.

14. העיר שבה נמצאים שבילי האופניים הרבים ביותר היא תל אביב, עם 124 ק"מ של שבילים. שאר הערים מפגרות הרבה מאחור. בהרצליה, למשל, יש שבילי אופניים באורך של 12.4 ק"מ בלבד, ובירושלים הגדולה מסתכמים שבילי האופניים ב-15 ק"מ.

15. מיזם השכרת האופניים תל-אופן, שפועל בתל אביב-יפו, נחשב להצלחה גדולה. 9,000 נסיעות נעשות בו מדי יום, וכל זוג אופניים שפעיל במסגרת המיזם (1,650 בסך הכל), נמצא בשימוש שש פעמים ביממה בממוצע. בשירות חברים כ-40 אלף מנויים שנתיים, ועוד 300 אלף משתמשים מזדמנים בשנה, ששוכרים אופניים באחת מ-180 התחנות הפזורות בעיר. עם זאת, בשל שיעור הבלאי הגבוה של האופניים, החברה המפעילה את המיזם רושמת הפסדים. ב-2012 הפסידה החברה 418 אלף שקל, וב-2013 צומצם ההפסד, והסתכם ב-283 אלף שקל.

לכתבה בדהמרקר



Comments