תקנות חדשות לרוכבי אופניים: אסור לחצות כביש ברכיבה

נשלח 1 בנוב׳ 2013, 10:39 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 2 בנוב׳ 2013, 14:26 ]

קבוצה בה עשרה רוכבים או יותר תחוייב להשתמש במכונית ליווי, עם אורות מהבהבים, ברכיבה בדרך בין עירונית

מאת דניאל שמיל, 29/10/2013

תקנות חדשות שמגבש משרד התחבורה מיועדות לשפר את הבטיחות של רוכבי אופניים, אך עלולות להקשות על חייהם של הרוכבים. התקנה שתעורר את הביקורת הרבה ביותר אוסרת על חציית כביש ברכיבה, אלא אם מדובר במעבר חצייה ייעודי לרוכבי אופניים (שכמותו קיימים בעיקר בת"א).

שאר התקנות, שמיועדות להסדיר רכיבת כביש, בדרכים בין עירוניות, דווקא יתקבלו בברכה. התקנות מסדירות את ההיתר לרכוב בשולי דרך בין-עירונית, אם השול סלול ופנוי. על ילדים מתחת לגיל 12 יאסר לרכב בדרכים בין עירוניות, וקבוצה בה עשרה רוכבים או יותר תחוייב להשתמש במכונית ליווי, עם אורות מהבהבים, ברכיבה בדרך בין עירונית.

התקנות מתבססות על שלוש ועדות שעסקו בבטיחות רוכבי אופניים - ועדה שהוקמה במשרד התחבורה, בראשות פרופ' שלום הקרט, שהכינה תוכנית בטיחות לטווח הקצר - עד ליישום תוכנית מקיפה יותר בידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

ועדה נוספת, שהוקמה בידי מפכ"ל המשטרה, גיבשה המלצות להפחתת מעורבות רוכבי אופניים בתאונות, בעיקר של רוכבי כביש. ולבסוף, ועדת שלישית בראשות המדען הראשי של הרשות הלאומית, ד"ר שי סופר, שניתחה תאונה מסוימת בה נהרגו שני רוכבים, וחמישה נוספים נפצעו.

רוכב אופניים במרוץ "סובב תל אביב", 2011
רוכב אופניים במרוץ "סובב תל אביב", 2011
צילום: ניר קידר

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, אמר כי "השימוש הגובר באופניים, בכבישים בין עירוניים מצריך מציאת פתרונות על ידי כל הגורמים הנוגעים בדבר, שיאפשרו לשמור על בטיחותם של רוכבי האופניים ויגנו עליהם מפני פגיעה אפשרית של כלי רכב בדרכים".

תוכנית העבודה שאושרה במשרד נועדה להתמודד עם עלייה במספרי המשתמשים באופניים, כתחביב ספורטיבי וככלי תחבורה יומיומי. היא כוללת טיפול ושיפור בשישה מרכיבים : תשתיות, אכיפה, חקיקה ונהלים, פרסום והסברה, חינוך והדרכה ומחקר ומידע.

יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת ישראל בשביל אופניים, אמר בתגובה כי "אנחנו חושבים שזה לא מה שיגביר את בטיחות רוכבי האופניים, והציבור לא יעמוד, או יילך. צריך לראות כמה תאונות הוא בין הולכי רגל לרוכבים, ולהסתמך על המציאות ולא על השערות כלליות. אנחנו בוחנים כעת האם יש תקנות בעולם, ולא מצאנו משהו דומה עד כה. המטרה היא לא לסמן V, אלא להשקיע בתשתיות שיגנו על הרוכבים".

לכתבה בדהמרקר

רוכבים על אופניים? היכונו לדו"ח על חציית כביש בנסיעה
מאת הלל פוסק, 28/10/2013

משרד התחבורה מודיע היום (ב') כי יעביר לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת שורת תקנות חדשות שמטרתן הגברת בטיחות רוכבי אופניים. תקנות אלה, כך המשרד, הן חלק מתכנית חדשה שאומצה על-ידי שר התחבורה ישראל כץ, ומתבססת על המלצות של שלוש ועדות מקצועיות שהוקמו בעבר.

בין התקנות המתוכננות:

  • אישור רכיבה בשול דרך שאינה עירונית, בכל מקום בו שול פנוי וסלול
  • איסור רכיבה בדרך שאינה עירונית מתחת לגיל 12
  • איסור חציית כביש ברכיבה, אלא (רק) במעבר חצייה לרוכבי אופניים
  • איסור רכיבה בקבוצה (יותר מ-10 רוכבים) בדרך שאינה עירונית, ללא רכב ליווי המפעיל אורות מהבהבים

מרבית התקנות אותן מגיש השר - ואחרות שאינן מפורטות - פורסמו כבר בעבר על-ידי משרד התחבורה. כולן פרי עבודתן של הוועדות המוזכרות. האחת

מונתה על-ידי השר עצמו ובראשה עמד שלום הקרט. השניה מונתה על-ידי מפכ"ל המשטרה ובראשה עמדה נצ"מ אורית ידיד,  והשלישית מונתה על-ידי מנכ"ל הרשות רון מוסקוביץ, ובראשה עמד המדען הראשי שי סופר.

יש להזכיר כי התכנית המבוססת על שלוש ועדות אלה, אשר אחת מהן החלה את פעילותה כבר לפני יותר משנתיים, הוצגה על-ידי משרד התחבורה כבר לפני למעלה משנה. לדברי אנשי המשרד באותו מעמד, היא אמורה הייתה לכלול שורת מהלכים בכל התחומים הנלווים לרכיבת כביש. החל בטיפול בתשתיות, דרך הגברת האכיפה ועד חינוך והסברה. במשרד אמרו כי אימוץ מסקנותיה על-ידי השר, אמור להתבטא בשדרוג שולי כבישים בינעירוניים, סלילת שבילים יעודיים והרחבת סימון ושילוט. 

כעת, כשנה מאוחר יותר, יגיש כאמור השר את התקנות הכלולות בתכנית - לאחר שנחתמו על-ידו - לאישור ועדת הכלכלה. התקנות החדשות יכנסו לתוקף לאחר שיאושרו בוועדת הכלכלה ויפורסמו כנדרש ברשומות.

יש להזכיר כי בעבר לפי הודעת משרד התחבורה, אחד הצוותים שעסק בבטיחות הרוכבים על הכביש, אמור היה לבחון "האם יש להגביל את תנועתם של רוכבי האופניים בכבישים הבינעירוניים, בימים מסוימים ובשעות מוגדרות".


לכתבה באתר ynet
Comments