מאת ד"ר אסף ורשה, עו"ד המומחה בדיני ביטוח ונזיקין ספטמבר 2008 התייקרות הדלק והמודעות הסביבתית מביאה רבים מאיתנו להשתמש יותר באופניים, אלא שבעוד על כלי הרכב שברשותנו אנו מחויבים בביטוח חובה ורובנו אף רוכשים פוליסת צד ג' או מקיף, הרי שלבטח את האופניים אף אחד לא נותן את הדעת וגם לא מודע לכך שבעצם יש כיסוי לפגיעה בצד ג'. לאחרונה הוגשה תביעת נזיקין ע"ס 600,000 שקל , ע"י הולך רגל כנגד רוכב האופניים בטענה כי פגע בו בעת שזה עבר במעבר חציה. הולך הרגל תבע את רוכב האופניים הן על פי פקודת הנזיקין אך גם בהתאם לתקנות התעבורה. החוק קובע כי רוכב אופניים הוא למעשה עובר דרך ומשכך עליו להתנהג כפי שהיה מצופה ממנו אם נהג בכלי רכב כלשהו, לרבות חובת הזהירות, אי גרימת נזק, ציות לחוקי התנועה וכדומה. משפגע רוכב האופניים בהולך הרגל - קמה אחריותו. עד כאן ניכר כי התמונה שחורה משחור וכי עלינו לחדול מרכיבה על אופנינו או לבטחם כנגד נזקי גוף לצד שלישי בפוליסה שעלותה תגרום, אוטומטית, לאבדן חדוות הרכיבה, אלא שרבים אינם מודעים לעובדה שיש להם כיסוי ביטוחי. ד"ר אסף ורשה, עו"ד המומחה בדיני ביטוח ונזיקין מבהיר, כי לא רבים יודעים וחברות הביטוח לא נוטות לספר לנו כי אנו מבוטחים, במקרים רבים, בגין גרימת נזק הגוף לאותו הולך רגל כאשר נפגע בו, חס וחלילה, ברוכבנו על אופנינו. פוליסת הדירה בפרק האחריות כלפי צד ג' ,שרובנו מחזיקים, מכסה את המבוטח בפוליסה בגין נזק גוף או רכוש שיגרום לצד ג' ברשלנותנו וקובעת כי בקרות מקרה הפגיעה תכנס חברת הביטוח בנעלינו ותפצה את הנפגע על כל סכום שיחויב או יהיה חייב על פי כל דין לשלם לצד שלישי כפיצויים, בגין תאונה שגרמה מוות או נזק גופני או נזק לרכושו של הצד השלישי שייגרמו בכל מקום בשטח מדינת ישראל והשטחים, תוך תקופת הביטוח. יש לציין כי מרבית הפוליסות נותנות גבול אחריות הנע סביב מיליון שקל. עוד מציין ד"ר ועו"ד אסף ורשה כי, מוטב לזה שנפגע ע"י רוכב אופניים להחליף פרטים עם הנהג הפוגע ולהיוועץ בעורך דין שיפנה את הדרישה הכספית למזיק ולחברת הביטוח, באם קיימת, ויוודא כי חברת הביטוח לא מתנערת מכיסוי ולוקחת על עצמה את הטיפול. על המבוטח שפגע בצד ג', חלה החובה להודיע לחברת הביטוח מהר ככל הניתן על האירוע שכן, לא פעם, טוענות חברות הביטוח כי המבוטח לא מסר להן את ההודעה על דבר התאונה במועד ובכך הכשיל את יכולתן לברר את אחריותן. כמובן שאסור למבוטח לחתום על שום מסמך המכיר באחריותו לתאונה ללא אישורה המפורש של המבטחת ונכון יעשה אם ייוועץ עם עורך דין לגבי המקרה. לסיכום מבהיר עו"ד אסף ורשה כי על ציבור רוכבי האופניים לנהוג במשנה זהירות ולהימנע מפגיעת גוף בהולכי רגל אבל אם חס וחלילה קרה, המקרה - יש להפעיל את הביטוח. לכתבה באתר רכב ותחבורה |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >