יום שישי 11 במרץ 2011 00:50 מאת: אודיה גנור, עכבר העיר
במחיר סביר תוכלו להשכיר אופניים תחנות השכרה שיוצבו בשכונות רבות בעיר. כל הפרטים על תוכנית תל־אופן
אופניים בעיר -פרויקט מיוחד:
עברי לידר: פריק של אופניים
אופניים לכל תושב: כל החידושים והטרנדים
האם תל אביב בשלה להשכרת אופניים?
מועד
גזירת הסרט על פרויקט השכרת האופניים של עיריית תל אביב המתוכנן לערב פסח
הולך ומתקרב, ובעירייה מקווים אולי להוציא את אלפי מחפשי החניה המתוסכלים
מעבדות לחירות. פריסת רשת תחנות ההשכרה תיעשה בעלות התחלתית של 70 מיליון
שקל (מתוכם 50 מיליון הקצתה העירייה, והשאר משרד התחבורה) כאשר בשלב ראשון
ימוקמו 75 תחנות עגינה, וכעבור כמה חודשים ימוקמו 75 נוספות.
המחיר
סביר, 14 שקל למנוי יומי (20 שקל בשבתות וחגים), 60 שקל לשבועי, ו־280 שקל
לשנתי (240 לתושב העיר). כמו כמעט בכל העולם, חצי שעה ראשונה היא חינם
וחריגה בחצי שעה תחייב בחמישה שקלים, כאשר הקנס עולה בהדרגה בכל חצי שעת
חריגה נוספת. "הנסיעות אמורות להיות קצרות, ואין צורך ביותר מכך", מסביר
חבר המועצה ד"ר משה טיומקין (גמלאים), ראש תחום תחבורה וחניה בעירייה, את
אופן החיוב, "הן מגודרות בחצי שעה כדי שרוכב יחזיר את האופניים כשהוא מגיע
ליעדו, וכדי שלא ייווצר מצב שבו אנשים מגיעים לתחנה, רוצים להמשיך, ואין
להם זוג חדש להמשיך איתו. בכל תחנה יהיו עשרה זוגות ועשרה מקומות עגינה".
אגב, מי שבמקרה יאבד זוג, ישלם עבורם כ־4,000 שקל – מחיר עלות. בסקירה של
פיזור התחנות הראשוני, נראה שצפיפותן בולטת במיוחד במרכז העיר. "כיום 15
אחוז מהנסיעות למרכז העיר מתבצעות על אופניים", מסביר טיומקין, "זאת לעומת
שולי העיר, שם השימוש עומד על חמישה־שישה אחוזים.
גם בספירת מספר
זוגות האופניים שעוברים בצמתים ראינו הבדל גדול במספרים לטובת המרכז. לכן
הצבנו שם תחנות בצפיפות, בהפרש ממוצע של 400 מטר". גם בשכונות הצפון וביד
אליהו נראה שיש ריכוז גדול יחסית ומשביע רצון של תחנות. לעומת זאת, בשאר
האזורים הצפיפות פחותה ובפלורנטין, למשל, לא תיפתח ולו תחנת עגינה אחת
במועד הקרוב. "תחנות השכרה בפלורנטין וכן בשאר השכונות ייפתחו בפעימה
השנייה של התחנות הנותרות", מרגיע טיומקין.
איך תחנות ההשכרה ישתלבו ברחובות הצפופים של העיר?
"מתקן
רגיל תופס שני מטרים רוחב ו־16 מטר אורך, ואפשר להתקין אותו במדרכה רחבה,
על שדרות, בצדדים של גינות או בשטחים ציבוריים פתוחים. במקומות ספורים
אפילו ויתרנו לטובת הנושא על שלושה־ארבעה מקומות חניה".

14 שקל למנוי יומי (צילום: באדיבות עיריית תל אביב)
בעמותת
ישראל בשביל אופניים מברכים על הפרויקט. המנהל יותם אביזוהר טוען כי "זהו
בהחלט צעד בכיוון הנכון. זה מוצר שווה לכל כיס ונפש וזו אחת המהויות של
רכיבת אופניים. התוכנית גם תפטור רבים מהצורך לרכוש אופניים ולהיות נתונים
לבעיה שהפכה לרצינית מאוד בעיר והיא הגניבות. יתרון נוסף הוא שרוב האופניים
בישראל הם משום מה אופני הרים, שפחות מתאימים ונוחים לנהיגה בכביש, ואילו
האופניים במערך ההשכרה יהיו אופני כביש שיאפשרו ישיבה זקופה ונהיגה בטוחה
יותר". עם זאת, בעמותה מפנים את תשומת הלב לכך שתשתיות השבילים בעיר עדיין
לוקות בחסר. לדבריהם, יש חוסר בצירים מחברים בין שבילי האופניים במזרח
ובמערב העיר. כמו כן, יש מחסור בשבילים ביפו ובשכונות הדרום. בעירייה
טוענים שהם נערכים לכך במלוא המרץ. על פי מידע שנמסר מהדוברות, הכוונה היא
לחבר את שדרות ח"ן לשדרות בן גוריון בשביל אופניים אחד דרך רחוב מלכי
ישראל, לשרטט שביל אופניים ברחוב בלוך בשני צדיו, לדאוג לשביל בשינקין כחלק
מתוכנית כוללת לשיפוץ הרחוב, וכן להוסיף שבילים במנחם בגין, אלנבי, דרך
אילת, שדרות ירושלים, ההגנה, לח"י, קיבוץ גלויות, שלמה, דרך בן צבי, רחוב
יפת ועוד. בימים אלה כבר נסללים נתיבים ברחוב פנקס, משה דיין ויהודה הימית.
השבוע פורסם ב"ממון" כי בעקבות הסחבת בהעברת התיקון לחוק הקסדות
(שאמור להחיל את חובת החבישה רק על ילדים או בעת רכיבה מחוץ לעיר), פרויקט
האופניים עלול להידחות, מכיוון שהעירייה לא נערכה למימון "מערך קסדות".
בעירייה מדגישים כי קידום התיקון לחוק יוכל להיעשות בד בבד עם ההשקה
ורומזים שממילא חוק הקסדה מעולם לא נאכף בפועל.
"המטרה היא להרחיב
את השימוש באופניים", מסכם טיומקין, "השירות לא מתחרה באף אחד. פריקים של
אופניים ואוהבי רכיבות ארוכות אולי ימצאו פתרונות אחרים אך מי שמשתמש
באופניים ככלי תחבורה, לא יצטרך לרכוש זוג פרטי ותיפתר הדילמה של איפה
לקשור אותם מחשש לגניבה. זה בתקווה שונדליסטים וגנבים לא יסמנו את המתקנים
כמטרות חדשות".
לכתבה בעכבר העיר
כתבות קשורות:
פרויקט השכרת האופניים בת"א יוצא לדרךמפת תחנות האופניים להשכרה, תל-אופן בתל אביב