רוכשים צמיגי אופניים? קבלו מספר טיפים כלליים

פורסם: 29 בדצמ׳ 2012, 11:28 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 29 בדצמ׳ 2012, 11:31 ]
לגומי העוטף את חישוקי האופניים שלנו, יש משמעות עצומה על הביצועים. לא רק אלה המתבטאים בעשיריות שנייה, אלא גם ביומיום, בדרך לעבודה או לסופרמרקט. קבלו מספר טיפים יעילים
ירנין פלד, בייקפאנל, 27/12/2012

טור דה פרנס 2003, יום שבת ה-26 ביולי. הפער בין לאנס ארמסטרונג המוביל, ליאן אולריך שבמקום השני, עומד על 1:05 דקות. הקטע הוא מרוץ נגד השעון למרחק של 49 ק"מ, והכביש מוצף גשם לכל אורך המסלול. בקטע קודם של 47 ק”מ, שמונה ימים קודם, יאן השיג את מתחרהו הגדול ב-1:36 דקות. כולם במתח. האם נראה סוף-סוף את אולריך לובש את החולצה הצהובה ומונע מלאנס זכייה חמישית ברציפות?

גם כשרטוב אפשר לרכוב, אבל כדאי להתכונן כראוי (צילום: מאיר אוחיון)
גם כשרטוב אפשר לרכוב, אבל כדאי להתכונן כראוי (צילום: מאיר אוחיון)

10 ק"מ לסיום הקטע. אולריך מגיע לסיבוב במהירות גבוהה מדי. הרוכב המוכשר מחליק, נמרח על הקרקע, ומאבד באותה הזדמנות כל תקווה לזכות. ארמסטרונג המנוסה לא עושה טעות דומה. מהירות הפנייה שלו איטית יותר, והוא אינו מאבד אחיזה. בהמשך יזכה בטור, בפעם החמישית.

עוד לפני שיאבד את תאריו עקב אותה שערוריית סמים סופר-מתוקשרת ומביכה, יגלה לאנס כי לאחר שעבר על הקטע לפני המירוץ, החליט לבקש מהמכונאי האחראי על צמיגיו להחליף ליחידות צרות (עוד) יותר, ולהוריד לחץ האוויר. עניין פעוט וזניח לכאורה, שנתן לו כנראה ניצחון באחד מאירועי הספורט הגדולים בתבל.

בחירה נכונה של צמיג ורכיבה מתונה, בגשם זה עדיף

אנחנו לא רוכבים כמו ארמסטרונג, ואילו לא מתקרבים לאולריך. ובכל זאת, לצמיג עליו אנחנו רוכבים יש משמעות גדולה. גדולה מספיק כדי שנדע מה אנחנו קונים, ומדוע. או במילים פשוטות יותר - מה אנחנו צריכים לדעת על הגומי הזה שעוטף את החישוק, ואיך זה יכול לעזור לנו ביומיום. לכן, קבלו מספר כללי אצבע לרכישת צמיג:

  • בחרו צמיג בעל חתך עגול. מעבר אחיד בין החלק המרכזי לדפנות. ייתן מעבר חלק ונשלט יותר בסיבובים.
  • בחרו צמיג מעט יותר עמיד, הן לבלאי והן כנגד תקרים. הוא יהיה כבד ו"איטי יותר, אבל זו לא מטרתכם.
  • בחרו צמיג רחב יחסית. אתם רוצים יותר אחיזה.
  • לחץ אוויר נמוך יותר ייתן לכם שטח מגע גדול יותר, אבל עשוי להקטין את אחיזת הגומי בקרקע, שכן הלחץ שיפעיל בכל נקודה נתונה יהיה נמוך יותר.
  • בחרו צמיג המוגדר על-ידי היצרנית כ"כל מזג אוויר".

אם אינכם רוכבים מקצועיים, טובים הסיכויים שהידע שלכם בנוגע לסוג הצמיג בו אתם עושים שימוש, מתחיל ונגמר בכמה הוא עלה כשהחלפתם אותו לאחרונה. אם עוד לא עשיתם כך, סביר להניח שאין לכם מושג אפילו על מחירו, שלא לדבר על גודלו, ייעודו המדויק או יתרונותיו וחסרונותיו מול צמיגים אחרים. ככה זה כשמדובר בציוד עממי.

אבל אל תופתעו כנראה לשמוע שלצמיג יש משמעות אדירה על איכות הרכיבה, גם אם אתם מתניידים באופניים עירוניים פשוטים יחסית. שכן אחרי הכל, הצמיג הוא הקשר ביניכם ובין הכביש. הקשר הישיר היחיד למעשה. נכון, בדיוק כמו במכונית ואופנוע.

(צילום: בני דויטש)
(צילום: בני דויטש)

 ומה חשוב לכם לדעת? למשל שצמיגים ברוחב שונה, דורשים לחץ אויר שונה. קחו למשל את לאנס, אשר ביקש להגדיל את שטח המגע של הצמיג עם הכביש, כדי לקבל יותר אחיזה. מחד הוא ביקש צמיג צר יותר, כדי שיוכל להתמודד טוב יותר עם האספלט הרטוב, מאידך ביקש לחץ אוויר נמוך יותר, כדי להגדיל את "פחיסות" הצמיג ולאפשר ליותר גומי לבוא במגע עם האספלט.

ארמסטרונג תיאר לעצמו שיאבד זמן עקב התנגדות גדולה יותר לגלגול, והצורך להשקיע יותר מאמץ כדי להגיע לאותה מהירות. אלא שאובדן הזמן הזה "נבלע" בתוך פרק הזמן שהרוויח על-ידי בטחון גדול יותר בפניות, והימנעות מהחלקה.

בעיית ציפה? לא באופניים (צילום: אלמוג אלטרס )
בעיית ציפה? לא באופניים (צילום: אלמוג אלטרס )

 ואגב החלקה, כדאי אולי לחסל פעם אחת ולתמיד את החשש מ"ציפת צמיג" בעת רכיבה על אופניים. במהירויות אליהן אנחנו מגיעים, אין לתופעה זו משמעות כלל, גם אם מדובר ברכיבה תחרותית ולא בהתנהלות נינוחה יומיומית. צמיגים חלקים וחסרי חריצים שנועדו לפנות מים ולשפר אחיזה, אינם סובלים במקרה שלנו משום נחיתות. יש להם למעשה רק יתרונות. ותרו על דעת "מומחים", ושמרו על צמיגי הכביש החלקים שלכם. הרכיבה תהיה פחות מאמצת, ללא שום חשש גם מענן מזדמן.

לכתבה באתר ynet



 
 
Comments