רכיבה על אופניים לעבודה מונעת מחלות לב

נשלח 6 באוק׳ 2009, 3:54 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 23 בפבר׳ 2011, 21:07 ]
מועד פרסום: 5/10/2009
 
מחקר אמריקני חדש מגלה כי רכיבה על אופניים באופן יומיומי - אפילו למרחקים קצרים בלבד – בריאה לנו אפילו עוד יותר ממה שחשבנו עד היום והיא מפחיתה את הסיכון לסבול ממחלות לב וכלי דם.
 
במהלך מחקר ארוך טווח זה, חוקרים מאוניברסיטת צפון קליפורניה בחנו האם רכיבה על אופניים או הליכה יומיומית לעבודה מצמצמות את הסיכון לפתח מחלות לב. את המחקר התחילו החוקרים בשנת 1985, כאשר בחנו 2,364 משתתפים בגילאי 18-30. בתחילת במחקר עברו המשתתפים סוללה של בדיקות גופניות ושאלונים, ושוב פעם בסופו- לאחר 20 שנים.
 
בין יתר השאלות, נשאלו המשתתפים מה המרחק מביתם לעבודה, האם הם נוסעים ברכב, רוכבים על אופניים או הולכים ברגל למקום העבודה וכמה זמן זה לוקח להם. במקביל נמדדו מדדים פיזיולוגים שונים כמו: משקל גוף, רמת כושר גופני, לחץ דם, BMI, ורמות הטריגליצרידים והאינסולין בדם.
 
ברכיבה יש פחות עומס על המפרקים שנושאים את משקל גופנו, ולכן הסיכוי לפציעה במפרקים האלה נמוך יותר. הרכיבה מומלצת אם כך לסובלים מבעיות ברכיים, קרסוליים וכו‭.'‬ עם זאת, יש לזכור שרכיבה בתנוחה לא נכונה או על זוג אופניים לא מותאם עלולה לגרום לכאבים ואף לפציעות.
 
בעת רכיבה על אופניים, מערכת הלב ריאה, שאחראית על אספקת האנרגיה בזמן הרכיבה עובדת מהרגע הראשון. פעילותה של המערכת זו חשובה ביותר לפעילות תקינה של הגוף כולו ולמניעת מחלות לב וכלי דם, שהפכו למגפה של ממש בעולם המערבי עקב תזונה לקויה וחוסר בפעילות גופנית.
 
בנוסף ליתרונות שצוינו, רכיבה על אופניים גם מרזה: כל פעילות גופנית צורכת אנרגיה, ולכן בהכרח בכל רכיבה על אופניים נשרוף קלוריות. עם זאת, מובן שכמות הקלוריות שנשרוף תלויה בזמן ובדרגת המאמץ.
 
מממצאי המחקר, שפורסמו לאחרונה בכתב העת Archives of Internal Medicine, עולה כי 16.7% מהמשתתפים נוהגים ללכת או לרכב על אופניים מידי יום לעבודה. מהמחקר הסתבר כי למרות שהמרחק הממוצע אותו רכבו המשתתפים עמד רק על שמונה ק"מ – הם הציגו רמת סיכון נמוכה יותר ללקות במחלות לב ב-33%-76% מאלו שהשתמשו בתחבורה ציבורית או פרטית בדרכם לעבודה. כמו כן התגלה כי האנשים שהולכים או רוכבים על אופניים לעבודה נהנים מרמות נמוכות יותר של לחץ דם, BMI, טריגליצרידים ואינסולין בדם.
 
בסיכום המאמר שפרסמו החוקרים על המחקר, הם כותבים כי הליכה או רכיבה על אופניים באופן יומיומי כשגרת חיים משפרת את הכושר הגופני ומצמצמת את הסיכון לפתח מחלות לב וכלי דם. החוקרים קראו לרופאי המשפחה לנסות ולדרבן את מטופליהם לזנוח את הרכבים ולהתחיל לדווש.

רכיבה על אופניים - היתרונות
דוד רזניק, מאמן אופניים בנבחרת ישראל ומומחה התאמת אופניים לרוכב במרכז "מדיקס", מסביר כי רכיבה על אופניים היא אחד מענפי הספורט הבריאים ביותר. זאת מכיוון שבענפי ספורט אחרים כמו ריצה, הליכה וכדומה נגרם זעזוע למערכת השלד.
 
ברכיבה יש פחות עומס על המפרקים שנושאים את משקל גופנו, ולכן הסיכוי לפציעה במפרקים האלה נמוך יותר. הרכיבה מומלצת אם כך לסובלים מבעיות ברכיים, קרסוליים וכו‭.'‬ עם זאת, יש לזכור שרכיבה בתנוחה לא נכונה או על זוג אופניים לא מותאם עלולה לגרום לכאבים ואף לפציעות.
 
בעת רכיבה על אופניים, מערכת הלב ריאה, שאחראית על אספקת האנרגיה בזמן הרכיבה עובדת מהרגע הראשון. פעילותה של המערכת זו חשובה ביותר לפעילות תקינה של הגוף כולו ולמניעת מחלות לב וכלי דם, שהפכו למגפה של ממש בעולם המערבי עקב תזונה לקויה וחוסר בפעילות גופנית.
 
בנוסף ליתרונות שצוינו, רכיבה על אופניים גם מרזה: כל פעילות גופנית צורכת אנרגיה, ולכן בהכרח בכל רכיבה על אופניים נשרוף קלוריות. עם זאת, מובן שכמות הקלוריות שנשרוף תלויה בזמן ובדרגת המאמץ.
 

כתבות קשורות:
מחקרים שמעודדים שימוש באופניים: http://www.cyclingresourcecentre.org.au/28/Research
מחקר שבדק 2,364 נבדקים בארה"ב - Active commuting and cardiovascular disease risk: the CARDIA study
Comments