לבנימינה יש עתיד מזהיר, לפחות בכל מה שקשור לרכיבה על אופניים

פורסם: 28 בספט׳ 2012, 13:19 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 28 בספט׳ 2012, 13:20 ]
מאת יואב איתיאל , מגזין המושבות, 28/9/2012
שביל אופניים
לתפישת החברה, שביל אופניים הוא הרבה יותר מאשר פס אספלט [צילום: יואב איתיאל]

לבנימינה יש עתיד מזהיר, לפחות בכל מה שקשור לרכיבה על אופניים. יש לה את כל תנאי הפתיחה
<a href='inner.asp?page=28&search_str=יואב איתיאל'><font color=#772222><b>יואב איתיאל</b></font></a>
המתבקשים. הטופוגרפיה שלה שטוחה, במרכזה תחנת רכבת, התחבורה המוטורית בה דלילה יחסית, למעט בצירים הראשיים החוצים אותה ותחבורה הציבורית אינה סדירה.

זו גם הזדמנות תיירותית, לא רק אלטרנטיבה לנסיעה ברכב מנועי עבור תושבי המושבה. במיוחד אולי לתיירות הפנים, זו שיכולה היתה להגיע למושבה ברכבת או ברכבה הפרטי, עם זוג האופניים האישי, או לתחנת השכרה לאופניים. תיאורטית לפחות, משם, הם יכולים לצאת ולתייר את המושבה וגם להנות מרכיבה באזור בקעת הנדיב, אלונה ואף הר חורשן, אתרים פופולאריים שכבר מהווים מוקד משיכה אזורי וארצי לרוכבי אופני שטח וכביש בנוסף לרצים ומטיילים ברגל.

שני האתגרים העיקריים העומדים בפני הגשמת חזון אופניים כזה לבנימינה הם ראשית, המחסור בשבילים ונתיבי תנועה בטוחים לאופניים, ושנית, פתרון שיכלול גם את גבעת עדה, המושבה הקטנה יותר, שבשנת 2003 אוחדה איתה למועצה מקומית אחת. למרות האיחוד הפורמלי, מדובר בשתי מושבות המופרדות זו מזו גיאוגרפית מרחק של קילומטרים, ומקיימות קשר תחבורתי רק באמצעות כביש בין עירוני, כזה שאינו "מזמין" תנועה של רוכבי אופניים, ואינו מומלץ לרכיבה של ילדים ונוער, כאלה שמהווים תמיד קהל אידיאלי לרכיבת אופניים, בשל העובדה כי אינם מורשים לנהוג ברכב מנועי.


עכשיו, פועלים ראש המועצה המקומית, אורי דיסטניק, עם משרד התחבורה, לקידום עוד צעד בדרך למימוש חזון אופניים כזה, ושיפתור, לפחות חלקית, גם את הבעיות האלה. בראשית החודש, אישר משרד התחבורה למועצה המקומית בנימינה-גבעת עדה, את השתתפותו במימון תכנון ציר אופניים בין תחנת הרכבת של בנימינה לבין המושבה גבעת עדה, אותו מקדמת המועצה המקומית, ושעיקרו שביל אופניים שנסמך על ציר 653, בין שתי המושבות. אומדן העלות לשלב התכנוני הזה הינו כ-370 אלף ש"ח, והמשרד ישתתף בכ-260 אלף ש"ח, כ-70% מהעלות. ראש המועצה דיסטניק אומר כי הפרוייקט יוצא לדרך, מיידית.

"המשרד קיבל את התפיסה שהצגתי וגם אישר את תקציב התכנון", אומר דיסטניק, "הפרויקט תומך בחזון שלי לרשת את בקעת הנדיב בשבילי אופניים כאשר הבסיס יהיה משולש שקדקודיו בנימינה-אורט-גבעת עדה". יוזכר, כי לפני כחודשיים דיווחנו על התקדמות בקידום "הצלע הראשונה", במקטע בנימינה-אורט. התכנון לשביל זה בוצע כבר ע"י "מילר-בלום", מטובי אדריכלי הנוף בישראל ובימים אלו יוצאת לדרך סלילתו, מתחום המושבה בנימינה ועד ביה"ס אורט, על גבול שטח השיפוט של המועצה.

מסלול שביל אופניים, <a href='inner.asp?page=28&search_str=בנימינה'><font color=#772222><b>בנימינה</b></font></a>
מסלול שביל אופניים זה מתחיל בקצה הצפוני של "טיילת שלומיק", בצומת הכניסה למחצבה, ממשיך למרגלות ההר בחורש אשר בין כביש 652 לבין פארק ז’בוטינסקי, עוקף את מבצר שוני בשולי הדרך הראשית, ממשיך לאורך גדר פארק רמת הנדיב במקביל לכביש, ומתחבר לדרך הגישה החדשה אשר תיסלל בקרוב ותחבר את מעגל התנועה החדש שיוקם מול "פנינת הברון" עד לחניון הדרומי של בית הספר. לאורך דרך הגישה החדשה ילווה השביל את המדרכה הציבורית.

אורך שביל האופניים בין בנימינה לבית הספר "אורט", כ- 2 ק"מ ועלותו כ-800 אלף ש"ח. תכנון השביל נעשה בשיתוף רמת הנדיב בשאיפה שהשביל יתחבר ל"שוני" ול"רמת הנדיב". העבודות בשטח ימשכו כחצי שנה. עוד יצוין כי החברה הלאומית לדרכים מקדמת תכנית אב לסלילת מאות קילומטרים של שבילי אופניים בישראל. מדובר בתכנית מסודרת שנבנתה על בסיס נסיון בחו"ל. 30 ק"מ מהשבילים כבר מתוקצבים ו-100 ק"מ נוספים נכנסו ל"רשימת המתנה".

לתפישת החברה, שביל אופניים הוא הרבה יותר מאשר פס אספלט. "בנוסף לסלילה ראויה, במדינה חמה כמו שלנו, יש מקום לחשיבה על הצללה ונקודות מים", אומרים שם. לדברי החברה, שביל כזה שצריך לאפשר נסיעה במהירות של 25-30 קמ"ש צריך שיענה על שלוש מטרות מרכזיות – צמצום השימוש ברכב הפרטי, הסטת חלק מרוכבי הכביש והגברת הבטיחות לכל משתמשי הדרך. בין הפרויקטים על שולחן המתכננים, גם קטע כביש 4 בין פרדיס לטירת הכרמל.
 
Comments