עודכן ב- 09:35 27/04/2011 דיון על ביטול עשרות מקומות חניה ברחוב בלוך לטובת מסלולי אופניים הידרדר לעימות קולני בין הצדדים
מאת אילן ליאור
לא קל לסלול שביל אופניים חדש, לפחות כאשר הוא בא על חשבון מקומות חניה. את זה למדו אתמול בדרך הקשה כמה מבכירי עיריית תל אביב. נציגי העירייה באו למפגש עם תושבים, כדי להגן על התכנית לסלול שבילי אופניים בשני צידיו של רחוב בלוך, המחבר בין אבן גבירול לארלוזורוב. במסגרת התכנית, תבטל העירייה כ-60 מקומות חניה לכל אורך הרחוב. כמאתיים תושבים נדחסו בכיתה קטנה בבית ספר "היובל". מי שלא הצליח להיכנס פנימה, צפה במתרחש מהחצר, דרך הסורגים. רוב המשתתפים זעמו על יוזמת העירייה. גם כך, התלוננו, מציאת חנייה בשעות הערב היא משימה כמעט בלתי אפשרית. מהר מאוד הפך המפגש לעימות סוער וקולני. נדמה היה כי שני הצדדים לא ממש באו לשמוע זה את זה. ![]() תושבי רחוב בלוך והאזור, אתמול בפגישה עם נציגי העיריה בבית הספר היובל. תצלום: דודו בכר
ראש מינהל בינוי ותשתיות בעירייה, ד"ר בני מאור, פתח את דבריו בהסבר קצר על החזון העירוני. "תל אביב", אמר, "שואפת להיות ירוקה יותר". הוא הדגיש כי מבנה הרחוב החדש מבוסס על מודלים דומים במערב אירופה ובארצות הברית. מאור בקושי הצליח להוציא משפט מלא מפיו. "אין לנו בעיה עם אופניים, אבל איפה נשים את האוטו?", קטעה אותו אחת התושבות. רצף קריאות הביניים גבר בתוך שניות: "עד איזה גיל אתם רוצים שנרכב על אופניים?", "קודם תבנו רכבת תחתית", "של מי החזון הזה?", "זו בדיוק האטימות של העירייה, לא באנו לשמוע על אופניים" ? התפרצו לדבריו התושבים. אחריו ניסה את מזלו גם סמנכ"ל התפעול בעירייה, רובי זלוף. "צריך לזכור שלא מסתכלים על עיר בנקודה אחת, אלא ברמה הכוללת. אם החזון הוא לעודד רכיבה על אופניים צריך לספק שבילים", אמר זלוף. "לא על כל רחוב בעיר שנעשית בו עבודה כזו או אחרת אנחנו באים אל התושבים ושואלים את דעתם. אי אפשר על כל רחוב לבוא ולשאול את הציבור אם מתאים לו או לא מתאים לו. הרחוב שייך לכולם". נציגי העירייה לא הצליחו לגבור על פרץ הרגשות של התושבים. כעבור זמן קצר, הם פשוט הרימו ידיים, ישבו בקצה החדר וספגו בשקט קיתונות של ביקורת. בזה אחר זה שטחו התושבים את תלונותיהם. מדי פעם, הציעו גם חלופות. כך למשל, שאלו התושבים האם יש צורך ממשי בשבילי אופניים בשני צידי הרחוב, מדוע לא לעקור את שדרת העצים הוותיקים במקום לצמצם את מקומות החניה, ולמה לא להפוך את הרחוב לחד סטרי. כמוצא אחרון, אם לא ניתן יהיה למנוע את הגזירה, דרשו לפחות לאסור את החניה בשכונה למי שאינם תושבי האזור. אחד מוותיקי השכונה, ארקה פלד, קם ונעמד בקדמת הכיתה, נשען על מקל הליכה. "כל המצגת על רחוב בלוך מעניינת את הסבתא של הציבור הזה", הצהיר, "את הציבור מעניין רק דבר אחד ? מקומות חניה". מחיאות הכפיים לא איחרו לבוא. לבסוף אחרי שפרקו את תסכולם במשך יותר משעה, אפשרו התושבים לנציגי העירייה להשיב. בקצרה ולעניין, דרשו. "החלופה של להוריד חניות הייתה האחרונה שנבדקה", אמר מאור. שתי החלופות האחרות, להצר את המדרכה ולעקור את העצים או להפוך את הרחוב לחד סטרי, נפסלו. הראשונה, בשל הרצון לשמר את העצים בעיר והשנייה כיוון שהרחובות הסמוכים לא יכולים לקלוט את כל התנועה של רחוב בלוך. מאור ניסה לרכך את המכה. הוא הציע לשבת עם ועד השכונה, כדי להוסיף מקומות חניה לבעלי תו חניה אזורי בלבד. הדמיה של מסלולי האופניים ברחוב בלוך. הדמייה: עיריית תל אביב-יפו
התושבים לא ממש התרצו. האופניים ניצחו את הרכב הפרטי. ביציאה ניגש אל מאור רוכב אופניים, "יש כאלה שבעדכם", אמר לו. "אתה גיס חמישי", הטיח בו אחד התושבים, בהדגמה נוספת של עוצמת הרגשות הנלווים לויכוח על מקומות החניה במרכז תל אביב. "נמשיך באותה דרך בכל העיר", אמר זלוף בצאתו מבית הספר. זעם התושבים, לדבריו, לא ירתיע את העירייה. "הפתרון היחיד", סיכמה תושבת האזור, נגה בר לב, "יהיה לשכב על הכביש". כתבות קשורות:
|
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >