מאת: ד"ר יהושע רוטין, כרכור, 22/8/2013 הגיע הזמן שמחלקת הפיקוח תאכוף את פינוי שבילי האופניים והמדרכות מכלי הרכב החונים עליהם, ואם הנושא, על פי טענת המועצה באחריות המשטרה, על מחלקת האכיפה לכוון את השוטרים לביצוע המשימה לשמירת הסדר הציבורי מאת: ד"ר יהושע רוטין, כרכור סוללים דרך לרכיבה - זו הכותרת שקדמה את פני הקורא ב"גפן המושבה" של ה-9 באוגוסט. יש למועצה בפרדס חנה כרכור מה להתגאות בכך שבשנים האחרונות, אחרי שנים של הזנחה, חל מהפך בחשיבה ונסללים שבילי אופניים לאורך רחובות היישוב. שביל אופניים לאורך דרך הבנים היה קיים עוד לפני שלושה עשורים והוא שימש גם את הולכי הרגל אלא שעם השנים הפך השביל למקום חנייה לרכב וגם תחזוקתו הופסקה ולכן הוא נשכח ונזנח. השינוי החל בעת סלילת דרך הבנים מכיכר תחנת אגד לשעבר ועד בית הספר הממלכתי בכרכור, אז הוגדר החלק הצפוני במדרכה כשביל אופניים ושביל זה סומן בתמרורים מתאימים. התוספת עליה דווח בכתבה, היא זו המקשרת את מרכז המושבה לכיכר תחנת אגד לשעבר. בכל זאת, לצערנו השימוש באופניים במושבה לא גדל בקצב מהיר חלקן מהסיבות המפורטות להלן: הזנחת שביל קיים - קיים שביל אופניים לאורך דרך הנדיב (ממזרח לדרך) בין צומת הכניסה לתל שלום ולשכונת אלון, עד הפנייה מזרחה לשכונת רסקו. ייתכן וכבר ולא ראיתם או זיהיתם את השביל בחלק שמצפון לצומת המובילה לכיוון משמרות מהסיבה שהוא הוזנח שנים רבים, פיתוח ובנייה בכמה אתרים בקרבת השביל התעלמו ממציאותו שם וכמובן שהשביל חסר שילוט מתאים. צמחייה הגדלה פרא - סיבה אחרת המפריעה לשימוש בשבילי האופניים היא הצמחייה הגדלה לאורך השבילים שנסללו ובשולי המדרכות והדורשת גיזום תדיר בהיות הענפים נמוכים והמעבר תחתם לא תמיד אפשרי. חניית כלי רכב על שביל האופניים - אדגים בעיה זו בקורה על המדרכה ושביל האופניים בחלק הצפוני של דרך הבנים בין רחוב הנשיא לכיכר בית הספר הממלכתי בכרכור. תושבי השכונה הסמוכה נוהגים להחנות את רכבם לרוחב המדרכה תוך חסימת שביל האופניים ולעתים גם המדרכה (ראה תמונה). לכן נאלצים הרוכבים לעבור למדרכה שממול או לרדת לכביש יתרה מכך, חסימה זו גם מאלצת את תלמידי בית הספר העושים את דרכם רגלית מהבית ובחזרה לביתם לרדת לכביש עצמו כדי לעקוף מכוניות חונות. חוסר במקומות בהם ניתן להחנות אופניים בבטחה - אופניים אינן דורשות מקומות חנייה רחבים ולכן קל להחנותם אלא שאופניים הם כלי גניב ולכן קיים צורך במקומות חנייה מוסדרים בהם ניתן להחנות את האופניים ולקשור אותם למניעת גניבתם. שתי הדוגמאות הראשונות לעיל, מעידות על כך שהמועצה שהשקיעה בסלילת שבילי אופניים, אינה עושה די כדי שרוכבי האופניים אכן יוכלו להשתמש בשבילים אלה לכל אורכם הן מבחינת תחזוקתם הירודה (לאורך דרך הנדיב) והן מבחינת בטיחות המעבר לאורכם. תשובה מיטבית לשאלה כיצד קורה שאין הרשות מונעת את החנייה במדרכות ובשבילי האופניים אותם היא סוללת, באמצעות אכיפת חוקי החנייה, מצאתי דווקא בעמוד 8 של אותו גיליון, עמוד בו מצוטטת המועצה המקומית פרדס חנה כרכור עצמה, במילים: "מועצת פרדס חנה כרכור אינה מנפיקה דוחות חניה בישוב. משטרת ישראל אמונה על מתן דוחות חניה שמטרתם שמירה על הסדר הציבורי". מחלקת פיקוח במועצה המקומית פרדס חנה כרכור יש, וגם ראיתי לא אחת פקח הנוסע ברחבי המושבה בכלל ולאורך דרך הבנים הפרט ברכב סיור או על קטנוע ובכל זאת, דוחות חניה אין. אם ככה אשמח, כתושב המושבה, לקבל תשובה לשאלה, לצורך מה הוקמה מחלקת הפיקוח? שנים חוצות את המושבה ניידות המשטרה הן אלו של משטרת חדרה והן אלו של משטרת התנועה. האם אין השוטרים רואים את כלי הרכב החונים על המדרכות לאורך כבישים שונים ביישוב ועל שביל האופניים לאורך דרך הבנים? הגיע הזמן שבמושבתנו מחלקת הפיקוח תאכוף את פינוי שבילי האופניים והמדרכות מכלי הרכב החונים עליהם, ואם הנושא, על פי טענת המועצה באחריות המשטרה, על מחלקת האכיפה לכוון את השוטרים לביצוע המשימה לשמירת הסדר הציבורי. |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >