רוכבים על אופניים? כבר לא צריך קסדה בעיר

נשלח 5 באוג׳ 2011, 11:49 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 6 באוג׳ 2011, 2:13 ]
ארבע שנים אחרי אישור "חוק הקסדה" של ח"כ גלעד ארדן, אישרה הלילה הכנסת תיקון לחוק המתיר לרוכבי אופניים בוגרים לרכוב בעיר ללא קסדה. מומחי בטיחות ורופאים מזהירים כי תיקון החוק יגרום לעלייה במספר נפגעי תאונות האופניים
שחר הזלקורן, 4/8/2011

הקסדה יורדת מהראש. מליאת הכנסת אישרה הלילה (ד') בקריאות שנייה ושלישית תיקון לפקודת התעבורה, לפיו רוכבי אופניים בוגרים יוכלו לרכוב ללא קסדה בדרכים עירוניות. התיקון מבטל למעשה את החובה הגורפת של חבישת קסדה, שנכנסה לתוקף לפני כארבע שנים, עם אישורו של חוק קודם שיזם ח"כ גלעד ארדן - כיום השר להגנת הסביבה.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה, הסביר הלילה מדוע הוחלט להתיר רכיבה ללא קסדה: "בדרך עירונית, הסיכונים ברכיבה על אופניים בלי קסדה קטנים מהסיכונים ברכיבה בדרך שאינה עירונית. נוסף על כך, לא אחת רכיבה על אופניים בדרך עירונית נעשית למרחקים קצרים מאוד, וחובת חבישת קסדה עלולה לגרום לאזרחים להפסיק לרכוב על אופניים - חרף התועלת החברתית הרבה שקיימת בכך".

ראש עיריית ת"א מדגים: לא צריך קסדה (צילום: באדיבות עיריית תל-אביב) 

מנגד, בארגוני בטיחות מותחים כבר תקופה ארוכה ביקורת חריפה על הכוונה להתיר למבוגרים לרכוב בלי קסדה. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה בתחילת השנה, הסביר ד"ר גרי גינצבורג ממשרד הבריאות כי "אם התיקון הזה יעבור, יהיו ‎4,000 יותר אשפוזים, ‎40,000 יותר ביקורים בחדרי מיון, ו-‎80,000 יותר ביקורים לרופאים אמבולטוריים... העלות של זה למערכת הבריאות בישראל תהיה בסביבות ‎160 מיליון שקל".

באותו דיון גם הבהיר ד"ר גינצבורג כי לתיקון החוק עלולות להיות תוצאות קטלניות: "מי שבעד התיקון הזה דן למוות בערך ‎10 אנשים כל שנה, וזה הכי חשוב. (ו)זה גם נותן מסר לילדים שזה בסדר, וכמו שאתה יכול לעשן סיגריות כשאתה תהיה מבוגר, אתה גם יכול לזרוק את הקסדה. אני מדבר על זה שדנים למוות כמעט ‎10 אנשים בשנה, אם התיקון יעבור". 

"אופניים אינם הבעיה"

ח"כ דב חנין, שביחד עם ח"כ שלי יחימוביץ' נמנה עם יוזמי תיקון החוק של ארדן, אמר לאחר ההצבעה הלילה כי "אופניים אינם הבעיה, אלא חלק מהפתרון לבעיות סביבתיות ותחבורתיות. הבטחת בטיחות רוכבי האופניים תושג, על פי מחקרים, קודם כל באמצעות נתיבי תחבורת אופניים בטוחים ויעילים, ובאמצעות הגדלת מספר הרוכבים. חובת הקסדה דווקא מקטינה את מספר רוכבי האופניים".

 
ח"כ דב חנין
 
ח"כ שלי יחימוביץ'
 ח"כ דב חנין
 ח"כ שלי יחימוביץ'

החוק שיזם ארדן נחשב במשך תקופה ארוכה לאחד החסמים העיקריים בפני יישום פרויקטי השכרת אופניים בערים הגדולות. ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, הרבה להתבטא נגד החוק של ארדן, וזאת על-רקע פרויקט השכרת האופניים של העירייה - שיישומו החל השנה. עם זאת, יש לציין כי למרות שחלפו ארבע שנים מאז אושר החוק של ארדן, ביולי 2007, לא הותקנו עד היום התקנות שיאפשרו את יישומו בפועל. כך למעשה נוצר מצב לפיו החוק כלל אינו מיושם.

"אין לפתור את אוזלת ידה של הממשלה בתחום זה באמצעות הפרטת האחריות לבטיחות וגילגולה אל הרוכבים והפיכתם לעבריינים פליליים", אמר הלילה ח"כ חנין, בהתייחסו למגבלות שהטיל החוק של ארדן על הרוכבים. "על הממשלה והשלטון המקומי לפעול יחדיו למען עידוד תחבורת האופניים ולא להציב לה מכשולים".

לכתבה באתר ynet


כתבות קשורות:
בוטלה חובת חבישת קסדה ברכיבה על אופניים בעיר
תמצית הטיעונים בעד השינוי בחוק הקסדה
לקראת דיון בכנסת: שינוי חוק קסדה לרוכבי אופניים
מחקרים: חוק הקסדה עלול לסכן רוכבי אופניים
השפעתו של חוק הקסדה באוסטרליה (פחות רוכבים, פחות בטוח)
דיון באתר "גרופי" לאחר השינוי בחוק
Comments