אופני שטח: לא לעשירים בלבד

פורסם: 15 במאי 2012, 1:56 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 15 במאי 2012, 1:56 ]

מחקר שבדק את אוכלוסיית רוכבי השטח בארץ מאשר: הרוכבים הם גברים, בעלי השכלה גבוהה המשתכרים יפה.

תגיות: אופניים,רכיבת שטח
רכיבת שטח הפכה בשנים האחרונות לאחד הטרנדים הבולטים ברחבי הארץ. קבוצות רוכבים פוקדות את שמורות הטבע והפארקים הלאומיים מדי שבת, והמגמה הירוקה ההולכת וצוברת תאוצה זוכה לתמיכה מכל עבר. עם זאת, מתברר, האביזרים הדרושים למסלולי האקסטרים אינם שווים לכל נפש.

מחקר שנערך לאחרונה על ידי ד"ר נגה קולניס קריינר, שבדק את מאפייני אוכלוסיית רוכבי השטח בישראל והוצג לאחרונה ביום עיון של קק"ל, העלה כי יותר מ-92 אחוז מרוכבי השטח הם גברים בעלי השכלה והכנסה גבוהות.

הסקר כלל 1,200 רוכבי אופני הרים באינטרנט ובדק שישה שבילי אופניים שהכשירה קק"ל לרכיבת שטח: נחל אלכסנדר, יער בן-שמן, גבעת עדה, אזור נחשון-מאיר, בארי ויער עופר. הממצאים מצביעים על דפוס זהה: רוב רוכבי אופני השטח הם גברים, בעלי השכלה אקדמית, משתכרים משכורת ממוצעת ומעלה, רובם גרים בתל אביב וביתר אזור גוש דן ובאזור השרון.
רוכבי אופניים ביער בן שמן. האם בעתיד יהיו שם גם נשים? דני מרון
 
מגהצים כל מכשול

"מחיר אופני השטח יכול לנוע בין 1,500 שקלים ל-20 אלף שקלים, תלוי במספר האביזרים והשכלולים שמרכיבים את זוג האופניים", הסביר אתמול יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת "ישראל בשביל אופניים". לדבריו , לאחרונה נכנסו גם אופני "29 אינץ'", שמחירם עשוי להגיע לעשרות אלפי שקלים. האופניים המשוכללים "מגהצים" כל מכשול בדרך, אך עלותם כאמור גבוהה במיוחד.

אף על פי כן, אביזוהר לא סבור שמדובר בספורט לעשירים. "זה טרנד ירוק שתופס סוגים אחרים של ספורט אקסטרים כדוגמת רכיבה על טרקטורוני שטח", הסביר .

דבריו של אביזוהר מתיישבים עם נתוני המחקר. בשנים האחרונות הכשירה קק"ל מאות קילומטרים של מסלולי אופניים ביערות ברחבי הארץ, ובמקביל נסלל בימים אלה שביל ישראל לאופניים המציע מסלול שונה מזה של הולכי הרגל.

על פי המחקר, הביקוש לתשתיות ולשירותים עבור האוכלוסייה יגדל לאורך השנים, דבר שיכניס, להערכת ד"ר קולניס קריינר, אוכלוסיות נוספות בעתיד, ובהן נשים, בני נוער ובעלי השכלה והכנסה נמוכות יותר או יכולת רכיבה נמוכה יותר מהמקובל כיום. בקק"ל מסבירים כי טרנד רכיבת אופני השטח בישראל נכנס בפיגור של 15-10 שנים ביחס למדינות מערביות, ובדומה למגמות העולמיות, לצד הגידול במספר רוכבי האופניים ובתשתיות יואץ גם הגיוון בפרופיל רוכבי האופניים בישראל.

כמה עולה לרכוב על אופניים?

אופני שטח: 1,500-25,000* שקל

קסדה: 150-1,000 שקל

חליפה: 200-700 שקל

משקפי שמש: 200-1,200 שקל

תיק רכיבה: 150-600 שקל

כפפות: 60-300 שקל

* המחיר מתייחס לאופניים בסיסיים המתאימים לרכיבה בפארקים. מחירם של אופני יד שנייה נע בין 600-900 שקל.


לא לעשירים בלבד
הוצאה לא קטנה. רוכב אופניים
הוצאה לא קטנה. רוכב אופניים דני מרון
 
המחקר שמציין ש-92 אחוז מרוכבי השטח משתכרים מעל הממוצע, עלול לגרום לאנשים להגיע למסקנות לא נכונות. מסקנה אחת למשל יכולה להיות שאופניים זה ספורט לעשירים בלבד. אז כמו שבוודאי ניחשתם, אני לא יכול להסכים עם המסקנה הזו. יתרה מזאת, אני אפילו טוען שההיפך הוא הנכון.

כאדם המצוי בתחום רכיבת האופניים שנים רבות, אני לעיתים קרובות נדרש לענות לשאלה: כמה צריך להשקיע באופניים רוכב מתחיל כך שיוכל לצאת עם אופניים טובים לשטח. והתשובה היא תמיד אותה תשובה: תשקיעו 1,500 שקל על אופניים ותשאירו קצת כסף בצד לקסדה, כפפות, פנימית ומשאבה. על כך אני גם מוסיף: אם אתם רוצים לחסוך, יש גם יד שניה בחצי מחיר. מנסיוני, עבור 99 אחוז מהרוכבים, זה כל הסכום הנדרש על מנת לצאת לשטח וליהנות מהתחביב.

אם נשווה את רכיבת האופניים לתחומי ספורט אחרים, נגלה שהמחיר עבור הרכיבה הוא בין הנמוכים שיש. בתחום הספורט האירובי: חדר כושר, בריכת שחיה, או ספינינג, נשלם סכום התחלתי נאה של 3,000 שקל לשנה. מי שחובב את הקטע המוטורי בשטח יפרד מעשרות אלפי שקלים בשנה לממן אופנועים, טרקטורונים או ג'יפים. גם חובבי האדרנלין במצנחי רחיפה ישלמו סכומים לא מבוטלים.

אז מה היה לנו פה? רכיבת אופניים שהיא ספורט, אדרנלין, ואפילו גם ענף מוטורי. הרבה תמורה למחיר ממש נמוך. אבל כיוון שהמחקר מצביע על אוכלוסיה עשירה וזה לא נובע ממחיר התחביב, כנראה שיש סיבות אחרות לתוצאותיו.

סיבה אפשרית אחת היא המודעות לבריאות. אם ניקח בחשבון שהמודעות לבריאות מאפיינת בעיקר אוכלוסיות עשירות יותר, כשם שמחקרים מראים שעישון נפוץ דווקא בשכבות החלשות, כך ספורט כאמצעי לטיפוח הבריאות יהיה אצל "החזקות". ומכיוון שספורט האופניים תפס תאוצה מרשימה מאוד בישראל ועומד היום על 300 אלף רוכבי פנאי, זו ברירת המחדל היום לרוב העוסקים בספורט. וזה לא נפסק רק שם.

אופניים מזוהים יותר מכל עם מודעות סביבתית, ואם לשפוט על פי האחוזים הגבוהים של הרוכבים לעבודה בקרב אנשי היי-טק, אפשר להניח שהרבה רוכבים בחרו בתחביב הזה גם כדי לתרום לסביבה.

הכותב הוא מנהל פורום אופניים ב"תפוז" ורוכב רכיבה מושבע
 

Comments