סכנת חיים לרוכבי האופניים ברחבי חיפה

פורסם: 12 ביוני 2012, 7:04 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 12 ביוני 2012, 7:04 ]
רוכבי אופניים מרגישים חוסר ביטחון על כבישי חיפה ומבקשים פתרונות . טענתם אי-אפשר להשאיר את הדרכים רק למכוניות, וחייבים ליצור אופציות נסיעה חלופיות
מיכל ראובן, 12/6/2012

עשרות רוכבי אופניים מסתכנים בעת רכיבה בכבישי חיפה. רוכבי אופניים רבים הרוכבים במדרכות ובכבישים מסכנים לא רק את עצמם, אלא גם את הולכי הרגל, כל זאת מאחר שבעיר אין די שבילי אופניים מוסדרים לרכיבה. רוכבי אופניים מבקשים שהעירייה תסדיר שבילים מסודרים לרכיבה באמצעות שימוש בתשתיות הקיימות כך שהרוכבים יוכלו לנוע ברחבי העיר בנוחות וללא סיכון מיותר.

 

רון מונהייט, פעיל בשכונת רמות-ספיר, אמר: "צריך להסדיר את השבילים בעיר עצמה. זה נכון שיש עליות וירידות, אבל כשמדובר בנווה-שאנן ובמרכז הכרמל, הנסיעה היא אפשרית. לאחרונה נכנס אישור להכניס אופניים לכרמלית, דבר המאפשר להתנייד בין מפלסי העיר עם האופניים בעזרת הכרמלית. מה שעדיין חסר זה סידורי הבטיחות. אנשים רוכבים על מדרכות. הולכי הרגל פחות בטוחים בנוסף לכך שזה לא נעים שרוכב אופניים רוכב לידך במדרכה".

 

לדבריו, "נכון להיום הנושא הזה לא מוסדר, אין שום תוכניות או כיוון. הסיכון שרוכבי האופניים מסתכנים בו הוא גדול. יש המון רוכבים. התופעה מתפשטת בשנים האחרונות, והרוכבים נוסעים גם בשטח וגם בעיר עצמה. חיפה חתומה על אמנה של פורום 15 ערים להפחתת זיהום אוויר משנת 2008. משמעות האמנה, בין היתר, היא שכל עיר צריכה להכין תוכנית, שבאמצעותה היא תפעל לשמירת הסביבה ולהפחתת זיהום האוויר. צריך לעודד רכיבה על אופניים, ולא עושים את זה כרגע לא מבחינת ההתנהלות של חיפה בקטע הסביבתי וכן לא הקיימותי".

 

רוכב האופניים אמיר כץ: "אנחנו לא מצפים שיסללו מחדש את הכבישים, אך אם יהפכו את המדרכות שממילא לא משמשות הולכי רגל, כדוגמת המדרכה של פרויד, ויוסיפו רמפות מהכביש למדרכה לצורך עלייה עם האופניים, העלייה הזו יכולה לשמש אותנו, רוכבי האופניים".

 

כץ מציע דרכים נוספות, שתנאי השטח מאפשרים להפוך אותן בהשקעה מינימלית לשבילי אופניים. הוא מציין, בין השאר, את העלייה של דורי, נווה-שאנן, כביש החוף - מצומת קניון חיפה עד הצ'ק-פוסט, חלקים מדרך הים וגם סטלה מאריס.

 

"תושב טירת-כרמל שלא נוסע באוטובוסים היה יכול לרכב באופניים עד קריית הממשלה", אמר כץ. "אני מציע לחבר את העיירות הקרובות לחיפה – טירה, נשר והקריות - בשבילי אופניים לעיר התחתית ולקריית הממשלה: מקריית-חיים עד חיפה. זה לא שטח הררי שהרכיבה בו קשה, כמעט כל אדם יכול לרכב 25 דקות אם יש לו שביל אופניים".

 

לדברי כץ "היום כדי להגיע מקריית-חיים לחיפה, צריך לסכן את החיים: אין מדרכה מסודרת, יש שולי כביש, אך הכביש מהיר ביותר. אני נוסע

בכבישים צדדיים ישנים, חלקם חרושים, בחלקם מפוזרת אדמה. בחלק מהדרך צריך ללכת ברגל. אין דרך נורמלית שיכולה להוביל רוכב אופניים בלי לעבור את מסכת הייסורים של התחבורה הציבורית". יש לציין ששביל כזה היה היכן שלימים נסלל כביש 22.

 

לדברי כץ, בשנים האחרונות חלה עלייה במספר רוכבי האופניים, "אך אם אין בתוך העיר תשתית תקינה ונורמלית, זה לא יתפתח", הוא אמר, "ואין סיבה שהתחום לא יתפתח, עד גובה הדר כמעט כל אדם יכול לרכב על אופניים".

 

כץ מציע להביט קדימה, על דרכי התחבורה העתידית ועל הצורך ההכרחי בשילוב שבילי אופניים בדרכים. כץ: "תחבורה עירונית בעתיד תהיה משולבת עם גורמים רבים: מטרונית, אוטובוסים, מנהרה וגם מסלולי אופניים. אי-אפשר להשאיר את הדרכים רק למכוניות, כי העיר תיסתם. חייבים לפתוח את העיר לאופציות נסיעה אחרות. אי אפשר להתעלם מכך שהתחום מאוד מפותח בארץ, מאות-אלפי אופניים חדשים נמכרים בישראל כל שנה. צריך רצון טוב. גם תל אביב נראתה בלתי אפשרית לשילוב אופניים, והיום יש שם ממש מהפיכה. חלקים שלמים בתל אביב הומרו לשבילי אופניים".

 

"אפשר להתחיל פה עם סידור של רמפות עלייה. ברגע שיהיו שבילים - יבואו רוכבים. פעם חשבו שאין טעם להשקיע ברכבת... אני רוצה לבוא לעבודה באופניים ואני רוצה לבוא בביטחון. אני מרגיש לא בטוח על הכביש. הרבה פעמים יש עמודי תאורה על המדרכה ויש שלטים. אני רוצה לנסוע באופן רציף. מה שמתסכל כל-כך שההשקעה היא די קטנה – רמפות, סימון שבילים, שלטים. שנהג מכונית יהיה מודע שיש סיכוי שרוכב אופניים יירד לכביש", הוסיף כץ.

 

בעמותת אור ירוק אמרו כי "מספרם של רוכבי האופניים נמצא בעלייה בשנים האחרונות. האופניים הם כלי תחבורה זול נוח ותורם לבריאות, אך יחד עם זאת, הרכיבה על אופניים יכולה להיות קטלנית. בתאונות בין אופניים לרכב, רוכבי האופניים, בדיוק כמו הולכי הרגל, פגיעים מאוד ואין להם הגנה של שכללדת כלי הרכב ושאר אביזרי הבטיחות שיש בכלי הרכב. בנוסף, במקרים רבים של תאונה או נפילה הסיכוי לפגיעת ראש גבוה. לכן, ניכרת חשיבותה של חבישת קסדה בהגנה על הראש".

 

בעמותה מדגישים כי "על המדינה להשקיע משאבים כדי לשפר את נושא התשתיות לרכיבה על אופניים בערים, בדרכים בין-עירוניות ובשטח הלא סלול, ובכך להקטין את הסיכוי של הרוכבים להיפגע בתאונה. השקעה בתשתית לרכיבה בטוחה לא רק תפחית את זיהום האוויר ותשפר את רמת התחלואה בקרב האוכלוסייה, אלא גם תצמצם משמעותית את נפח התנועה של כלי הרכב בכביש, ובכך תקטין את הסיכוי לתאונה. הסדרת שבילים מיוחדים לרוכבי אופניים תאפשר רכיבה בטוחה יותר ותמנע את החיכוך בין כלי הרכב לרוכבים".

 

כתבות קשורות:
Comments