את התשובה לשאלה הזאת עדיף שלא נדע, אבל כן חשוב שנבין איך זה מרגיש לרכוב ולהיות חשוף לפגיעות כלי רכב בכביש. בבריטניה כבר נשמעים קולות לחייב לימודי רכיבה בדרך לטסט גרדיאן, 20/9/2012 בשבוע הראשון של אולימפיאדת לונדון 2012 נהרג רוכב אופניים צעיר, דן האריס, מפגיעת האוטובוס האולימפי שהסיע עיתונאים לאצטדיון. יושבי האוטובוס היו אנשי תקשורת, ולמרות זה סביר להניח שרוב הציבור לא שמע על התקרית הטרגית – כי כולם היו עסוקים בשיאים שנשברו בבריכה, ולמה להרוס את חגיגת הספורט הגדולה בעולם בגלל אירוע מקומי. מי שכן שם לב והתייחס לתאונה המצערת הוא האלוף האולימפי והזוכה הטרי בטור דה פראנס, הרוכב הבריטי, בראדלי וויגינס, שכינס מסיבת עיתונאים מיד לאחר שזכה במדליית זהב במרוץ נגד השעון. "בסופו של יום, עלינו לחיות זה לצד זה על הכביש. רוכבי אופניים לא ייעלמו מהנוף לעולם, על אף תלונות הנהגים". דבריו של וויגינס העלו מחדש לכותרות את נושא ביטחונם של רוכבי האופניים. בבריטניה לא קיים חוק המחייב רוכבי אופניים בחבישת קסדה לראשם. על אף כי הבריטים ישמחו לתשתיות טובות ובטוחות יותר עבור רוכבי האופניים, נראה כי אין די כסף או נכונות פוליטית לכך. אמנם בלימודי הנהיגה בבריטניה מוקדש פרק להגברת המודעות, אך מספר הפעמים שניתן לומר כי מישהו באמת שם לב למצב בכביש מוגבל, וכך גם ההשפעה האפשרית של הידע התיאורטי הזה. זירת התאונה שבה נהרג רוכב האופניים, ליד האיצטדיון האולימפי. צילום: אי–פי אם כך, הנה רעיון - למה לא להפוך את נושא הרכיבה על אופניים לתנאי חובה לקבלת רישיון נהיגה? כל נהג יצטרך להרגיש על בשרו מהי רכיבה על אופניים בכבישים סואנים. כבר היום, כל נהג בבריטניה שרוצה לקבל רישיון נהיגה לרכב כבד חייב לקבל לפני כן רישיון נהיגה רגיל. ובאותו אופן, אנשים שרוצים לנהוג ברכב, יצטרכו להכיר את חוויית הרכיבה על אופניים לצד מכוניות. אנשים מפחדים לרכוב על אופניים בדיוק כפי שנהגי משאיות חייבים לשים לב כיצד מתנהגים נהגי מכוניות קטנות, הדרך היחידה להבין כיצד מתנהגים רוכבי אופניים היא להיות כמוהם. רצוי כמובן להנחיל כללי בטיחות נוספים לרוכבי אופניים, אבל אם תתקבל הצעת הקיצונים בבריטניה לחייב קבלת רישיון לרכיבה על אופניים לפני שעולים עליהם, זה יהיה אסון ויחסל את התחביב הזה. ההצעה הזאת טומנת בחובה יתרון נוסף - אם אנשים רבים יותר יוכלו להיווכח שרכיבה על אופניים היא נוחה ובטוחה, אולי הם יעדיפו את האופניים על פני רכב ממונע. רבים עדיין מפחדים מדי לרכוב על אופניים. בסקר שנערך לאחרונה בבריטניה אמרו 45% מהנשאלים כי היו רוכבים למרחקים קצרים אם הדרכים היו בטוחות יותר. לכן, למרות שנחוצה עוד עבודה מעשית רבה בתחום הזה, הגדלת הביטחון העצמי של הרוכבים עשויה לחולל פלאים. יש לקחת בחשבון כמובן גם את גורם החיסכון. מועצות מקומיות רבות מציעות ללמוד לרכוב על אופניים חינם או בתשלום סמלי. רכיבה על אופניים גם תחסוך כסף רב בהוצאות דלק ובנסיעות בתחבורה ציבורית. קיימות הוכחות חותכות כי ככל שמספר רוכבי האופניים על הכביש גדול יותר, יורד אחוז המעורבים בתאונות, ולכן, ככל שאנשים רבים יותר ירכבו, הרכיבה תהיה בטוחה יותר. לא קשה לחוקק חוק שיאפשר לאנשים רבים יותר לרכוב, ויוודא שנהגים יבינו את רוכבי האופניים. זה יהיה זול יחסית, ותהיה לכך השפעה רבה שתגדיל את בטיחות הרוכבים ללא השקעות בתשתיות. |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >