מקלות בגלגלים: רוכבי האופניים בסכנה

פורסם: 2 ביולי 2010, 10:38 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 20 באוג׳ 2010, 1:36 ]

הרוכבים סובלים מתשתיות לקויות, מחסור בשבילים ונהגי מכוניות שלא ממש מתחשבים. הסטטיסטיקה בהתאם ומספר ההרוגים עולה מדי שנה. "רוכבי אופניים צריכים להימנע ככל האפשר מלרכוב על כביש מהיר", אומר אוריאל לין, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

גלי גינת | 21/6/2010 11:40    
תאונת הדרכים שבה נהרג רוכב האופניים שניאור חשין, בנו של השופט בדימוס מישאל חשין, הצליחה לזעזע מדינה שלמה ולהציף בעיה שרובנו נוטים להתעלם ממנה. יש חיים בשוליים, זעקו הפרסומות עד לא מזמן, אבל רובנו התעלמנו מהן. "לצערנו היה צריך שאדם מפורסם ימות כדי שמישהו ישים לב לבעיה", אומרת בוני אשל, יושבת ראש איגוד האופניים בישראל, ומוסיפה: "עצוב שזה מה שנדרש כדי שאנשים יפקחו את עיניהם ויבינו שיש בעיה. מתי מתחילים לשים רמזורים או כיכרות? רק אחרי שיש כך וכך תאונות, ואנשים נהרגים".

פרשנות: דרושה מהפכה
צילום: אלכס רוזקובסקי
תאונת אופניים. הרוכבים מוטלים בצדי הדרך צילום: אלכס רוזקובסקי

רוכבי האופניים מתמודדים עם זה יום-יום: המחסור בשבילים, השוליים הצרים, ובעיקר הנהגים הישראלים - כל אלה הופכים את חוויית האופניים לסכנה של ממש. הטרגדיה של משפחת חשין העלתה לתודעה גם את מארק טוויל, שמת אתמול מפצעיו לאחר שרכב פגע בו מאחור. הנהגת, על פי החשד, הייתה שיכורה. עוד יומיים או שלושה רובנו כבר ישכח, אבל לא רוכבי האופניים. "אלה אינם מקרים בודדים", מסביר יותם אביזוהר, מעמותת "ישראל בשביל אופניים".

"הסטטיסטיקה מראה מגמה מפחידה: בשנת 2008 גדל מספר ההרוגים במאה אחוז לעומת 2007, וב-2009 חלה עלייה נוספת עם מותם של 15 רוכבים. מדובר בנתונים מטרידים, כיוון שמדינת ישראל הצליחה בהגברת הבטיחות בדרכים באופן כללי, וזיהתה שרוכבי אופניים בסיכון - עם קשישים, ילדים ונהגי משאיות - אבל זו הקבוצה היחידה שלא זכתה להתייחסות".

מה אתם בעצם מציעים?
"כבר הרבה זמן אנחנו בהידרדרות עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. הצגנו קמפיינים שנעשו בעולם והסברנו שיש לזהות את הבעיה, מי נפגע ומתי, ואז נוכל לחשוב יחד על פתרונות. כרגע, בסיס הנתונים לא אמין מספיק: למשטרה יש נתונים מסוימים, לבתי החולים נתונים אחרים. אם אני רוכב בדרך לנס הרים ובעיקול מגיחה מאזדה, ואני מעיף את עצמי לשוליים כדי לא להדרס, זו תאונה שלא תדווח בשום מקום. הגורמים לתאונה יכולים להיות רבים: הגורם האנושי של רוכב אופניים שפתאום סטה לכביש, או אבני חצץ קטנות על השוליים או שוליים לא מתוחזקים, או שדה ראייה בעייתי".

בין כל אלה, עורך הדין אוריאל לין, יושב ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ורוכב אופניים בעצמו, מדגיש את תרבות הנהיגה הישראלית הקלוקלת. "אין מה לעשות, רוכבי אופניים צריכים להימנע ככל האפשר מלרכוב על כביש מהיר,

שם נהג בלתי זהיר יכול לפגוע בהם. נורמות הנהיגה בישראל מסכנות הולכי רגל ונהגים אחרים. הסכנה לרוכבי אופניים לא נובעת רק מהיותם רוכבי אופניים, אלא מזה שעוד לא הצלחנו לשפר מאסיבית את נורמות הנהיגה".

אביזוהר מביא כדוגמה את תל אביב, אשר הפכה למעצמת אופניים וכוללת כמאה קילומטרים של שבילי אופניים, אולם במקום השני ניצבת הרצליה עם 14 ק"מ בלבד. "נכון שהשבילים לא מספיק מחוברים, אבל המספר ההולך וגדל של רוכבי אופניים יוצר סובלנות גם של נהגים. משנה לשנה העירייה סוללת עוד ועוד שבילים ואז יש השכרת אופניים ויש שילוט שמסביר, ולאט-לאט יש פחות תאונות דרכים כי אנשים מודעים יותר. כשזה הפוך, ואין שבילים ותשתית, אנשים שרוצים לרכוב שמים נפשם בכפם. כשאנחנו באים ואומרים משהו, הרבה פעמים התשובה שאנחנו מקבלים היא שבכלל אין רוכבים, אז למה לטרוח".
הבטיחות לא בתוכנית

יש מי שטורח. ב-2008 התקבלה החלטה ממשלתית לקידום ענף האופניים, שגובתה בתקציב גבוה. מובילים אותה משרד התיירות ומשרד הספורט והיא נוגעת לדרכים בינעירוניות. אלא שכפי שזה נראה כרגע, "נושאי בטיחות" שנכללו בתוכנית המקורית לא זכו להתייחסות. דווקא הסכנה לרוכבים בערים ולאורך כבישים בין-עירוניים, אשר הייתה עשויה להיפתר על ידי השקעה בתשתיות ובקמפיין תואם, לא מצאה מענה בתוכנית. בפועל, הכסף הרב שיושקע מכספי המדינה לא ישרת את היוזמים, לא את הרוכבים הספורטיביים ואפילו לא את רוכבי השטח, שכביכול נהנים משבילי רכיבה בשטחים הפתוחים. הללו מעוניינים שלפחות חלק מהתקציב יופנה להסדרת הרכיבה בשמורות והם מצויים במאבק עם רשות הטבע והגנים.

"משרד התיירות רוצה למנף את הפופולריות של רכיבה על אופניים ולתת מענה למי שרוצה לעשות טיולים פה", מוסיפה אשל מאיגוד האופניים, "זה מצוין, אבל אני לא חושבת שזה קשור לכך שהכבישים מסוכנים. אולי כמוצר לוואי: בגלל הסכנה בכבישים, פחות תיירים באים לעשות טיולי אופניים, אבל אנחנו רואים שזה לא נכון כי ישראל מבחינות אחרות (כמו מזג האוויר הנוח) מתאימה לטיולי אופניים".

"אין הרבה עשייה בתחום כי אף אחד לא ממש לקח על עצמו לעשות את זה", טוען אייל הרשטיק, מרכז "פרויקט אופניים לכולם" באיגוד האופניים, "לפני חצי שנה הוציא משרד התחבורה חוברת הנחיות לשבילי אופניים. נדרשו חמש-שש שנים לייצר את החוברת הזאת, וגם היא לא מתייחסת כמעט לרכיבה בינעירונית, כי למשרד התחבורה אין פתרונות לבעיות האלה. גם רוכבי האופניים יכולים להיזהר יותר: לא לרכב היכן שחשין רכב. אסור לעלות על כביש החוף, כבישים 4 או 5, כי הם סואנים ויש בהם המון תנועה, ואנשים יורדים לשוליים בגלל מיליון סיבות: אחד שיכור, אחד מסומם, אחד מדבר בפלאפון. עדיף לרכוב בכביש שקט, גם אם יש פחות שוליים או פחות מקום - זה פי אלף יותר בטוח, והסטטיסטיקה לאורך השנים מאמתת את זה".

צילום: יוסי אלוני
''חלק מהכבישים הבינעירוניים אינם מותאמים לנסיעה באופניים'' צילום: יוסי אלוני
 
כביש זה כיף ומסוכן
אבל ישנם גם פתרונות אחרים. לעורך הדין חגי אשלגי, רוכב אופני כביש זה 20 שנה, יש כמה הצעות: "זה לא קשה", הוא מסביר. "ישנם לא מעט כבישים קטנים שאפשר בשבת בבוקר לסגור למכוניות בין השעות שש עד תשע בבוקר. או שאין שום בעיה בשבת לעשות מחסומים. לפעמים שמים מחסום משטרתי שפשוט צריך להאט לפניו. מעבר לזה, אני חושב שצריכים להיות שלושה שבילים מקבילים לכבישים בכמה אזורים בארץ: באזור עמק חפר, המרכז ושפלת יהודה, שייועדו לרוכבי אופניים".

אשלגי מציין את העיר נתניה, שם יש פארק הקפה - מסלול אופניים פנימי שכלי רכב אינם יכולים להיכנס אליו. "כשאתה רוכב באמצע השבוע אתה יכול לרכב שם כדבוקה ובביטחון טוטאלי. זה לא כמו בכביש, אבל לפחות זה בטוח, ולמי שרוצה להתאמן, כמו חשין שהתאמן לתחרות איש הברזל באירופה, זה פתרון מצוין ובטיחותי. ברור שכביש זה הרבה יותר כיף, אבל צריך גם לדעת לוותר".

אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה אמר בתגובה: "מדובר בהצעות פופוליסטיות ולא רציניות. אי אפשר לסגור כבישים מרכזיים בשביל כמה רוכבי אופניים. אלה כבישים עמוסים וסגירתם תעצור או תשבש את כל מערך התנועה באזור".

על הטענה של חוסר התחזוקה במסלולי אופניים בכבישים בינעירוניים, אמר: "מדובר בטענות משוללות כל יסוד, שכן עיקר ההתמקדות מתבצע בתחום העירוני, שם נמצאים רוב רוכבי האופניים בישראל. משרד התחבורה היום מסייע לכל רשות מקומית שמעוניינת להקים בתחומה מסלול לאופניים"

מה לגבי כבישים בינעירוניים?
"חלק מהכבישים הבינעירוניים אינם מותאמים לנסיעה באופניים ומהווים סכנה עבור הרוכבים. לא ניתן היום להכשיר מסלולים מיוחדים לרוכבי אופניים בצדם, כיוון שהם בנויים באופן כזה שאינו מאפשר הקמת מסלול נוסף, מה גם שמדובר בהשקעה אדירה. נוסיף שעיקר הנפגעים הוא בתחום העירוני ולא בתחום הבינעירוני, שם כמעט שאיננו רואים רוכבים. לכן התאונה שאירעה היא די נדירה".

ביום שישי הקרוב יקיים ארגון "ישראל בשביל אופניים" מסע אופניים לאורך כביש החוף, שבו יענדו הרוכבים סרטים שחורים בקריאה למע"צ ולשר התחבורה לקבל החלטות אמיצות ולהגביר את בטיחותם.

גל"צ און ליין

רכבו עם סרט שחור: "לסלול שבילים בטוחים"

עמליה דואק
צילום ארכיון: AP
16:37 , 26/06/2010

רכיבת המחאה שיצאה היום מתל-אביב תוכננה לפני זמן רב, אך בשבוע שעבר לאחר שרוכב האופניים שניאור חשין נהרג בתאונת הפגע וברח החליטו מארגני המחאה לשנות את כותרת המאבק, ולרכוב כשעל ידיהם קשורים סרטי אבל שחורים. "צריכים לסלול שבילים בטוחים עבורנו, מדובר פה על דיני נפשות כדי להציל את הרוכבים. זה נורא פשוט"

 

 

שבוע לאחר מותו מפגיעת מכונית של רוכב האופנים שניאור חשין, קיימו הבוקר (ו') חבריו ועשרות רוכבי אופנים נוספים רכיבת מחאה מתל-אביב להרצליה, בדרישה ליצור בצידי הכבישים תוואי רכיבה מיוחדים לאופנים.

 

הרוכבים נסעו לאורך כביש החוף בשביל עפר לא מוסדר, במחאה על כך שהממשלה אינה עושה מספיק לטענתם על מנת לשמור על הרוכבים. ראש עמותת "ישראל בשביל אופניים", יותם אביזוהר, אמר לגלי צה"ל שמשרד התחבורה חייב לפעול בהקדם בעניין, לפני שרוכבי אופנים נוספים יהרגו בכבישים. "אנו דורשים לסלול ולייצר את אותם פתרונות בטוחים ונוחים לאורך שבילים בין עירוניים וגם בתוך הערים. מדובר פה על דיני נפשות כדי להציל אותנו. זה נורא פשוט", לדבריו.

 

שלשום נהרג רוכב אופניים בן 40 מחדרה מפגיעת מונית בכביש החוף, סמוך למחלף אולגה. בעקבות הפגיעה, נפצע רוכב האופניים אנושות, וצוותי מגן דוד אדום שהגיעו למקום ניסו לבצע בו פעולות החייאה, אך נאלצו לקבוע את מותו. בתחילה סברו כי מדובר בתאונת פגע וברח, אך כשהגיעו כוחות המשטרה למקום הם גילו את נהג המונית עומד בצד הדרך.

 

בשנים הקרובות אמורים לקום שבילי אופניים מוסדרים לאורכה ולרוחבה של המדינה. אבל עד שהמהלך ייצא לפועל הרוכבים מסכנים את חייהם בשולי הכבישים. מארגני המחאה אמנם תקפו את מקבלי ההחלטות אבל חזרו והדגישו שגם לרוכבים יש לא מעט אחריות ובסופו של דבר יש לחשוב פעמיים לפני שעולים על הכביש.


כתבות קשורות:
"גם אנשי ברזל נשברים כשהם פוגשים במכונית" - יותם אביזוהר, בראיון בתכניתו של גבי גזית - לחץ כאן להאזנה 
 
כתבה על רכיבת האופניים בחדשות שישי 25/6/2010 עם יאיר לפיד - הכתבה מתחילה בדקה 62 - לחץ כאן
 
 
לדיון באתר גרופי - "אנחנו לא הולנד. תובנות"
 
לעצומה שהוגשה לראש עיריית הרצליה בבקשה לקדם סלילת שביל אופניים בין תל אביב להרצליה
 
 
Comments