הרוכבים סובלים מתשתיות לקויות, מחסור בשבילים ונהגי מכוניות שלא ממש מתחשבים. הסטטיסטיקה בהתאם ומספר ההרוגים עולה מדי שנה. "רוכבי אופניים צריכים להימנע ככל האפשר מלרכוב על כביש מהיר", אומר אוריאל לין, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםתאונת הדרכים שבה נהרג רוכב האופניים שניאור חשין, בנו של השופט בדימוס מישאל חשין, הצליחה לזעזע מדינה שלמה ולהציף בעיה שרובנו נוטים להתעלם ממנה. יש חיים בשוליים, זעקו הפרסומות עד לא מזמן, אבל רובנו התעלמנו מהן. "לצערנו היה צריך שאדם מפורסם ימות כדי שמישהו ישים לב לבעיה", אומרת בוני אשל, יושבת ראש איגוד האופניים בישראל, ומוסיפה: "עצוב שזה מה שנדרש כדי שאנשים יפקחו את עיניהם ויבינו שיש בעיה. מתי מתחילים לשים רמזורים או כיכרות? רק אחרי שיש כך וכך תאונות, ואנשים נהרגים".◄ פרשנות: דרושה מהפכה ![]() תאונת אופניים. הרוכבים מוטלים בצדי הדרך צילום: אלכס רוזקובסקי רוכבי האופניים מתמודדים עם זה יום-יום: המחסור בשבילים, השוליים הצרים, ובעיקר הנהגים הישראלים - כל אלה הופכים את חוויית האופניים לסכנה של ממש. הטרגדיה של משפחת חשין העלתה לתודעה גם את מארק טוויל, שמת אתמול מפצעיו לאחר שרכב פגע בו מאחור. הנהגת, על פי החשד, הייתה שיכורה. עוד יומיים או שלושה רובנו כבר ישכח, אבל לא רוכבי האופניים. "אלה אינם מקרים בודדים", מסביר יותם אביזוהר, מעמותת "ישראל בשביל אופניים". אביזוהר מביא כדוגמה את תל אביב, אשר הפכה למעצמת אופניים וכוללת כמאה קילומטרים של שבילי אופניים, אולם במקום השני ניצבת הרצליה עם 14 ק"מ בלבד. "נכון שהשבילים לא מספיק מחוברים, אבל המספר ההולך וגדל של רוכבי אופניים יוצר סובלנות גם של נהגים. משנה לשנה העירייה סוללת עוד ועוד שבילים ואז יש השכרת אופניים ויש שילוט שמסביר, ולאט-לאט יש פחות תאונות דרכים כי אנשים מודעים יותר. כשזה הפוך, ואין שבילים ותשתית, אנשים שרוצים לרכוב שמים נפשם בכפם. כשאנחנו באים ואומרים משהו, הרבה פעמים התשובה שאנחנו מקבלים היא שבכלל אין רוכבים, אז למה לטרוח". הבטיחות לא בתוכנית
יש מי שטורח. ב-2008 התקבלה החלטה ממשלתית לקידום ענף האופניים, שגובתה בתקציב גבוה. מובילים אותה משרד התיירות ומשרד הספורט והיא נוגעת לדרכים בינעירוניות. אלא שכפי שזה נראה כרגע, "נושאי בטיחות" שנכללו בתוכנית המקורית לא זכו להתייחסות. דווקא הסכנה לרוכבים בערים ולאורך כבישים בין-עירוניים, אשר הייתה עשויה להיפתר על ידי השקעה בתשתיות ובקמפיין תואם, לא מצאה מענה בתוכנית. בפועל, הכסף הרב שיושקע מכספי המדינה לא ישרת את היוזמים, לא את הרוכבים הספורטיביים ואפילו לא את רוכבי השטח, שכביכול נהנים משבילי רכיבה בשטחים הפתוחים. הללו מעוניינים שלפחות חלק מהתקציב יופנה להסדרת הרכיבה בשמורות והם מצויים במאבק עם רשות הטבע והגנים. ![]() ''חלק מהכבישים הבינעירוניים אינם מותאמים לנסיעה באופניים'' צילום: יוסי אלוני כביש זה כיף ומסוכן
אבל ישנם גם פתרונות אחרים. לעורך הדין חגי אשלגי, רוכב אופני כביש זה 20 שנה, יש כמה הצעות: "זה לא קשה", הוא מסביר. "ישנם לא מעט כבישים קטנים שאפשר בשבת בבוקר לסגור למכוניות בין השעות שש עד תשע בבוקר. או שאין שום בעיה בשבת לעשות מחסומים. לפעמים שמים מחסום משטרתי שפשוט צריך להאט לפניו. מעבר לזה, אני חושב שצריכים להיות שלושה שבילים מקבילים לכבישים בכמה אזורים בארץ: באזור עמק חפר, המרכז ושפלת יהודה, שייועדו לרוכבי אופניים".
אשלגי מציין את העיר נתניה, שם יש פארק הקפה - מסלול אופניים פנימי שכלי רכב אינם יכולים להיכנס אליו. "כשאתה רוכב באמצע השבוע אתה יכול לרכב שם כדבוקה ובביטחון טוטאלי. זה לא כמו בכביש, אבל לפחות זה בטוח, ולמי שרוצה להתאמן, כמו חשין שהתאמן לתחרות איש הברזל באירופה, זה פתרון מצוין ובטיחותי. ברור שכביש זה הרבה יותר כיף, אבל צריך גם לדעת לוותר". אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה אמר בתגובה: "מדובר בהצעות פופוליסטיות ולא רציניות. אי אפשר לסגור כבישים מרכזיים בשביל כמה רוכבי אופניים. אלה כבישים עמוסים וסגירתם תעצור או תשבש את כל מערך התנועה באזור". על הטענה של חוסר התחזוקה במסלולי אופניים בכבישים בינעירוניים, אמר: "מדובר בטענות משוללות כל יסוד, שכן עיקר ההתמקדות מתבצע בתחום העירוני, שם נמצאים רוב רוכבי האופניים בישראל. משרד התחבורה היום מסייע לכל רשות מקומית שמעוניינת להקים בתחומה מסלול לאופניים" מה לגבי כבישים בינעירוניים? "חלק מהכבישים הבינעירוניים אינם מותאמים לנסיעה באופניים ומהווים סכנה עבור הרוכבים. לא ניתן היום להכשיר מסלולים מיוחדים לרוכבי אופניים בצדם, כיוון שהם בנויים באופן כזה שאינו מאפשר הקמת מסלול נוסף, מה גם שמדובר בהשקעה אדירה. נוסיף שעיקר הנפגעים הוא בתחום העירוני ולא בתחום הבינעירוני, שם כמעט שאיננו רואים רוכבים. לכן התאונה שאירעה היא די נדירה". ביום שישי הקרוב יקיים ארגון "ישראל בשביל אופניים" מסע אופניים לאורך כביש החוף, שבו יענדו הרוכבים סרטים שחורים בקריאה למע"צ ולשר התחבורה לקבל החלטות אמיצות ולהגביר את בטיחותם.
כתבות קשורות:
"גם אנשי ברזל נשברים כשהם פוגשים במכונית" - יותם אביזוהר, בראיון בתכניתו של גבי גזית - לחץ כאן להאזנה
כתבה על רכיבת האופניים בחדשות שישי 25/6/2010 עם יאיר לפיד - הכתבה מתחילה בדקה 62 - לחץ כאן
לדיון באתר גרופי - "אנחנו לא הולנד. תובנות"
לעצומה שהוגשה לראש עיריית הרצליה בבקשה לקדם סלילת שביל אופניים בין תל אביב להרצליה
לדיון בגרופי: בפעם השישית החודש: "רוכב אופניים נהרג"
|
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >