מורן צוקרמן-הלפרין 14.09.2014 לכתבה באתר לוקאליהחל מה-1 בספטמבר נכנסות לתוקף התקנות החדשות לרוכבי האופניים החשמליים. הגיל המינימאלי של רוכב האופניים הוגבל ל-14 שנים ומעלה, ילדים בגילאי 16-14 יוכלו לרכוב רק בשבילי אופניים. פקחי העירייה הם אלו שעתידים לקחת אחריות על האכיפה. הרשויות בשרון עדיין לא קיבלו באופן רשמי את סמכות האכיפה נכון לשנת 2013 אושפזו 69 בני אדם שנפגעו מאופניים חשמליים ומקורקינטים ממונעים - עלייה של 360% לעומת 2012, פי עשרה ממספר הפצועים ב– 2010 ופי 46 משנת 2009. כך עולה מנתוני מחקר שערך מכון 'גרטנר'. 13% מהפצועים היו במצב קשה או אנוש. פצוע אחד מת בבית החולים ושמונה אחרים נותרו עם נכות משמעותית. כ-55% מהנפגעים הינם בגילאי 29-1 ומאידך, קרוב ל-20% הינם נפגעים בגיל 60 ומעלה. המשתמע מכך הינו שחלק משמעותי מהנפגעים אינם דווקא הרוכבים, כי אם גם הרבה מאד הולכי רגל - תינוקות, קשישים וילדים. משרד התחבורה החליט להפסיק להתעלם מהעלייה הדרמטית במספר הנפגעים וביחד עם יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ אבישי ברוורמן (העבודה) וחברי הוועדה הוציא תקנות חדשות לאופניים החשמליים. השורה התחתונה - האכיפה תהיה מוטלת על הרשויות המקומיות! החל מה-1 בספטמבר התקנות החדשות לרוכבי האופניים החשמליים נכנסות לתוקף. פקחי העירייה הם אלו שעתידים לקחת אחריות על האכיפה. בינתיים בעיריות לא ממש נערכו לנושא. תגובת עיריית רמת-השרון: ''לכשיפורסמו התקנות, כפי שמחייב החוק, העירייה תלמד את הנושא ותפעל ע''פ ההנחיות''. תגובת עיריית הרצליה: ''מבדיקה מול משרד התחבורה, עולה כי התקנות טרם פורסמו ברשומות. הן ייכנסו לתוקף בכל הרשויות המקומיות בתוך 30 ימים ממועד פרסומן''. תגובת עיריית רעננה: ''עיריית רעננה לא קיבלה הנחיות ממשרדי הממשלה בנושא ולכשיתקבלו, תפעל העירייה בהתאם להנחיות. ''ראש העירייה בילסקי כבר כתב לפני כחודש לשר לביטחון פנים מכתב ובו התריע על הסכנה הגלומה באופניים החשמליים, ובצורך להדק את הפיקוח בנושא''. תגובת עיריית הוד השרון: ''אנו לומדים את התקנות החדשות לרכיבה על אופניים חשמליים. תקנות אלו יועברו באמצעות הסברה והדרכה לתלמידים בשיתוף מערכת החינוכית העירונית וההורים. הנושא נידון במסגרת מליאת וועדת הבטיחות בדרכים''. תגובת עמירם מילר מחזיק תיק התחבורה ויו''ר ועדת הבטיחות בדרכים בעיריית כפר סבא: ''עיריית כפר סבא תאכוף את התקנות החדשות ובימים אלה אנו נערכים לאכיפה ולהסברה מקיפה לבני הנוער בבתי הספר, במועדונים ובתנועות הנוער''. מתגובת הרשויות עולה כי התקנות אמנם הוחלטו בוועדת הכלכלה וגם נכתבו באתר הרשמי של משרד התחבורה אבל טרם מופיעות ברשומות, מה שאומר שהרשויות עדיין לא קיבלו באופן רשמי את סמכות האכיפה. ובכל זאת הורים לנערים/ות מתחת לגיל 16, כדאי שתקראו היטב את התקנות לפני שפקח משטרתי כיום (ובהמשך עירוני) יופיע בפתח ביתכם, עם ילד ביד אחת, דו''ח שמן ביד שנייה והחרמת אופניים יקרי- ערך. מה אומרות התקנות החדשות?(מתוך האתר הרשמי של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים): על פי התקנות החדשות שאושרו על ידי שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, ניתן יהיה לרכב על אופניים חשמליים בעלי הספק מירבי של 250 וואט שמהירות נסיעתם אינה עולה על 25 קמ''ש, והמנוע יפסיק פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ''ש, בהתאם לתקינה האירופית. באופניים החשמליים יותקנו אביזרי בטיחות הכוללים בין השאר: צופר או פעמון פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור. התקנות מאפשרות לרכוב על אופניים חדשים שהמנוע המותקן בהם מופעל באמצעות דוושת אופניים ומותקנת בהם מצערת הפועלת עד שישה קמ''ש. הגיל המינימאלי של רוכב האופניים הוגבל לארבע עשרה שנים ומעלה! האופניים ידרשו לשאת סימון רשמי של המילים: ''אופניים על מנוע עזר'' שימוקם במקום מרכזי וגלוי לעין על גבי שלדת הכלי. בסימון המיוחד יצוין שם הדגם, היצרן וכתובתו, ארץ הייצור ושם היבואן וכתובתו, הספק מנוע 250 וואט ומהירות מרבית של 25 קמ''ש ואיסור שימוש מתחת לגיל 14. בהמלצת משרד התחבורה סוכם כי תקודם באופן מיידי הצעת חוק המרחיבה את חובת חבישת קסדת המגן בכל נסיעה על אופניים חשמליים, על כל הרוכבים ובכל גיל. האכיפה על הרוכבים תבוצע באמצעות משטרת ישראל ופקחים עירוניים של הרשויות המקומיות שיקבלו סמכויות מיוחדות בנושא. האופניים החשמליים מורשים לנסוע על כבישים בלבד, והיחס אליהם הוא כיחס רכב ממונע. אולם, בוועדת הכלכלה שהתקיימה ב 21.7 יו''ר ועדת הכלכלה, ח''כ אבישי ברוורמן, אמר בסיכום הדיון כי ''...בהסכמה ביני לבין משרד התחבורה נקבע כי ילדים בגילאי 14-16 יוכלו לרכוב רק בשבילי אופניים''. ונשאלת השאלה מה קורה בערים שאין בהן שבילי אופניים? בערים אלו, רק מגיל 16 ניתן יהיה לרכוב על אופניים חשמליים, אולם משרד התחבורה וועדת הכלכלה יעקבו מקרוב אחר הרשויות המקומיות וסלילתן שבילי אופניים תקניים עם הפרדה מפלסית מהמדרכה ומהכביש. |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >