בירת דנמרק קופנהאגן סוללת שבילי אופניים מפנקים עד לפרברים במרחק 20 קילומטר. הדנים מתלהבים ולא בגלל שהם ירוקים או בריאים במיוחד - פשוט מגיעים ככה הרבה יותר מהר. בקרוב בגוש דן?מאת סאלי מקגראן, ניו יורק טיימס, 23/9/2012 דמיינו 18 קילומטרים של מסלול אופניים חלק המתפתל בין שדות, חצרות ואגמים, הוא כמעט שאינו נקטע על ידי דרכים או צמתים, ולאורכו ניצבות משאבות אוויר, במרחק של קילומטר וחצי זו מזו. בשביל כמה מאזרחי דנמרק, כך נראית הנסיעה לעבודה. סוזן נילסן, מורה בת 59, רכבה באחד הבקרים האחרונים בדרך המהירה הראשונה לאופניים שנסללה בדנמרק, בין הבירה קופנהאגן לפרבר בשם אלברטסלונד. "אני שמחה מאוד, הדרך סלולה נהדר", אמרה נילסן. בתיק הגב שלה היא נשאה מכנסיים, אותם תלבש כעבור 40 דקות, כשתגיע לעבודה. הדרך המהירה לאופניים, שנפתחה באפריל, היא הראשונה מבין 26 שבילי אופניים רחבים שייסללו במטרה לעודד אנשים להיכנס לקופנהאגן ולצאת ממנה – באופניים. את הפרויקט יזמה עיריית קופנהאגן, שביקשה להגביר את השימוש באופניים – למרות שכבר היום חצי מתושבי העיר רוכבים בכל יום לעבודה או לבית הספר. "אנחנו טובים מאוד, אבל רוצים להשתפר", אמר בריאן הנסן, מנהל מחלקת תכנון התחבורה של קופנהאגן. הצוות של הנסן הבין שהפוטנציאל לשיפור טמון באנשי הפרברים המגיעים בכל יום לעיר, בדרך כלל ברכב פרטי או בתחבורה ציבורית. "רוכב טיפוסי משתמש באופניים למרחק של חמישה קילומטר", אמר הנסן, "חשבנו כיצד אפשר לגרום לאנשים לרכוב דרך ארוכה יותר". רוכבי אופניים בקופנהאגן. "מי שבוחר ברכב בעיר - הוא טיפש". צילום: אייל טואג הם החליטו להפוך את מסלולי האופניים לדומים יותר לכביש רגיל. בתוך קופנהאגן יש רשת טובה של מסלולי אופניים, אבל במעבר בין רשויות מקומיות, איכות השביל אינה אחידה. לעתים הסלילה אינה טובה, אין תאורה, התחזוקה אינה מספיקה, ויש יותר מדי צמתים ומעברים לא בטוחים. "מסלולי אופניים לא ימשכו רוכבים אם באמצע דרך מצוינת יש קטע מכוסה בשלג", מסבירה דוברת הפרויקט. בפרויקט, עיריית קופנהגן חברה ל-21 רשויות מקומיות סביבה, כדי להבטיח שהדרכים יהיו רציפות ובתקן אחיד, עד למרחק של 20 קילומטר מהעיר. "אנחנו רוצים שאנשים יבינו שהדרכים האלה הן חלופה רצינית, כמו לקחת אוטובוס, מכונית או רכבת", הסביר הנסן. מדוע הדנים כה נלהבים לרכיבת אופניים? "זה לא שהם יותר ידידותיים לסביבה, או שהם אוכלים משהו שונה בארוחת בוקר", מסביר גיל פנלוסה, מהארגון הסביבתי הקנדי "8-80 ערים". הדנים בוחרים באופניים, פשוט משום שהם הפכו לאמצעי התחבורה המהיר והנוח ביותר, בזכות רשת השבילים. הארכיטקט לארס גמזו מוסיף שבתוך קופנהאגן, האופניים כבר הפכו מזמן לאופציה הכי טובה לנוע ממקום למקום. "אם אתה בוחר ברכב כדי לנסוע למרחק בינוני – אתה טיפש, כי אתה הולך לבזבז זמן", הוא אומר. הסטטיסטיקה בדנמרק מלמדת שכל תשעה קילומטר של רכיבת אופניים המחליפה נהיגה ברכב, חוסכת 1.5 קילוגרם של פליטת פחמן דו-חמצני, ותשעה סנט בהוצאות על בריאות. שר התחבורה הדני, הנריק דאם-כריסטנסן נלהב מהתוכנית. "כשאתה רוכב חצי שעה, אתה מרגיש טוב. אתה יכול ליהנות מכוס יין כי הרווחת אותה". בדרכים המהירות החדשות, מנסים הדנים יוזמות מקוריות כמו "גל ירוק", שמתזמן את התנועה לטובת רוכבי האופניים, בעיקר בשעות העומס; והדומים לרגליים, למנוחת הרוכבים; בעתיד, ייבחנו פחי אשפה נטויים שהגישה אליהם נוחה יותר בזמן רכיבה, ונתיבי "שיחה" לשני אנשים שיכולים לרכוב זה לצד זה לאט. המשתמשים בדרך גם יכולים לקוות שקופנהאגן תרחיב למענם את פרויקט "קארמה", שבו עובדי העירייה מחלקים שוקולד לרוכבי אופניים הנוהגים לפי חמשת חוקי הרכיבה: תהיה נחמד, תאותת, תיצמד לימין, תעקוף בזהירות ותתייחס לצלצולי האופניים. כתבות קשורות: Velo-city 2010 בקופנהגן - הכנס הגלובלי הראשון לקידום תחבורת אופניים |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >