אושר בטרומית: שמירת מרחק מרוכבי אופניים

פורסם: 23 במאי 2012, 6:59 על ידי: Sustainability Org   [ עודכן 23 במאי 2012, 7:13 ]

הצעת החוק תחייב את הנהגים לשמור מרחק של מטר וחצי לפחות מרוכבי האופניים. בעולם, חוקים דומים שומרים על חיי הרוכבים

nrg מעריב, 23/5/2012
 
תגיות: רכיבה על אופניים
הכנסת אישרת היום (ד') בקריאה טרומית הצעה החוק אשר תחייב נהגים בשמירת מרחק מינימאלי של מטר וחצי מרוכבי אופניים. את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת זאב ביילסקי (קדימה) ויריב לוין (ליכוד). בעמותת ישראל בשביל האופניים מרוצים: "הניסיון העולמי מוכיח שחוק כזה תורם לבטיחות".
לאחר תאונה, נותרו האופניים. החוק יעזור
לאחר תאונה, נותרו האופניים. החוק יעזור צילום: אדי ישראל
בשנים האחרונות אנו עדים לעליה במספר התאונות בהן נפגעים רוכבי האופניים. זאת לצד עידוד הרכיבה כפועל יוצא של בריאות ושמירה על הסביבה. "יש לעודד רכיבה על אופניים, אך בשל התאונות הרבות שאירעו לאחרונה יש להבטיח את שלומם ובטיחותם של רוכבי האופניים", מציינים יוזמי החוק.

השניים מבקשים לעגן בחוק כללי ריווח של מטר וחצי בין כלי רכב לרוכבי אופניים בכבישים. הצעת החוק גם מבקשת לחסום דרכים בשעות בהן התנועה דלילה לטובת רוכבי האופניים ולהגביר את אכיפת המשטרה ופעולותיה למניעת פגיעה ברוכבים.

התוכנית להכפלת רוכבי האופניים בישראל
עיר על גלגלים: מהפכת האופניים של ת"א
הדלק מתייקר? פיילוט האופניים של הרכבת מתרחב
החיסכון בזכות רכיבה על אופניים: 4.6 מיליארד דולר

"הניסיון מארה"ב, קנדה, ספרד, בלגיה, צרפת, ואוסטרליה בהן קיימים חוקים מסוג זה, מוכיח שתרומתם לבטיחות הרוכבים משמעותית", ציין יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת ישראל בשביל אופניים. "ובינתיים, עד שתעבור בכנס, הצעת החוק בקריאה שלישית, אנחנו קוראים לנהגים לשמור מרחק מהרוכבים, כדי שכולנו נחזור הביתה בשלום".

בעולם, כאמור, קיימים חוקים דומים. בספרד, בצרפת, בגרמניה ובבלגיה, למשל, החוק מחייב גם כן שמירת מרחק של מטר וחצי. גם ב-17 מדינות בארצות הברית קיים חוק דומה. בצרפת, למשל, החוק אף אוסר לחתוך את מסלול הרוכב בעת פנייה של מכונית בצומת ואוסר לפתוח דלת של מכונית חונה במידה והדבר מסכן רוכב אופניים. בבלגיה החוק רחב יותר, במקרה של תאונה רוכב האופניים מוגן באופן אוטומטי ללא קשר לנסיבות התאונה - על הנהג לפצותו בנזקי גוף ורכוש עד לרמת הביגוד ומשקפיו של הרוכב.


בדרך לחוק: אסור לרכוב על אופניים עם אוזניות
מליאת הכנסת אישרה והממשלה תומכת באיסור על שימוש באזניות בעת רכיבה על אופניים, כמו-גם חובת הדבבקת פסים זוהרים על הקסדות והחולצות. ח"כ יואל חסון התנגד: "זה יחסל את הענף"
שחר הזלקורן, 23/5/2012

נהנים להקשיב למוזיקה בזמן הרכיבה על אופניים? בקרוב זה יהיה בניגוד לחוק. מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית הצעת חוק, הזוכה לתמיכת הממשלה, וקובעת כי על רוכבי אופניים יאסר השימוש באוזניות. בנוסף, רוכבים יידרשו בעתיד להצמיד פס זוהר לקסדה לחולצה בזמן הרכיבה בכבישים בין עירוניים. 

רוצים לרכוב על אופניים? השאירו את האוזניות בבית (צילום: גיל ארבל)
רוצים לרכוב על אופניים? השאירו את האוזניות בבית (צילום: גיל ארבל)

לדברי יוזם הצעת החוק, ח"כ זאב בילסקי, האיסור על שימוש באוזניות המחוברות לנגן מוזיקה, נועד להגביר את בטיחות הרוכבים בכל סוגי הכבישים. "ראיתי רוכבים שלוקחים נגן מוזיקה עם אוזניות גדולות, ושומעים מוזיקה", הסביר בילסקי לחברי הכנסת. "(כך) אתה מנותק מהסביבה, ולכן אנחנו רוצים (למנוע מ)רוכבים שייסתמו את האוזניים עם נגני מוזיקה". 

לאיסור על שימוש באוזניים התנגד ח"כ יואל חסון, שטען כי יש בכך משום פגיעה ברוכבים. "עד לא מזמן חוקקנו חוקים לעידוד שימוש באופניים", אמר חסון. "בין השאר, אפשרנו שלא להשתמש בקסדה ברכיבה בעיר, (בין השאר) בגלל פרויקט תל-אופן בתל אביב. (עכשיו) אני קצת מבולבל. אני רואה עכשיו כל מיני הגבלות, שיהפכו את הרכיבה ללא כדאית, גם בפנאי וגם בשימוש יומיומי. זה יחסל את הענף".

 

סוגרים כבישים לטובת הרוכבים 

בדברי ההסבר להצעת החוק, כותב בילסקי כי "למרבה הצער, ניסיון השנים האחרונות מלמד שהסיכון לחיי אדם ברכיבה על אופניים בדרך בין עירונית גובר על היתרונות שברכיבה על אופניים באותן דרכים, ואנו עדים לעליה במספר התאונות בהן נפגעים רוכבי האופניים". יש לציין כי האיסור על שימוש באוזניות אינו מוגבל לכבישים בין עירוניים.  

הצעת החוק קובעת גם דרכים להסדרת הרכיבה בכבישים. על-פי ההצעה, "בדרכים אותן ניתן לחסום בשעות בהן התנועה דלילה, שר התחבורה ידאג לחסימת הכניסה אליהן לכלי רכב שאינם אופניים, והם יוקצו לרוכבי אופניים בלבד, למעט רכבי ליווי". בדרכים אחרות, שאינן ניתנות לחסימה, נקבע בהצעת החוק כי "יוצבו ניידות משטרה אשר תבטחנה את שלום הרוכבים, כך שכל רכב הנכנס לאזור המאובטח יקבל התראה על הימצאותם של רוכבי אופניים באזור".  

עוד קובעת הצעת החוק כי נהגים שעוקפים רוכבים, יידרשו לשמור על רווח מינימלי של 1.5 מטר מהנעקפים. הצעה זו, כך הסביר היום בילסקי, נועדה להגביר את ערנותם של הנהגים, וכן להבטיח כי לא ייפגעו בהם בשוגג או ייגרמו להם לסטות מהדרך.  

 
 
 
Comments