רוצה להיות יותר חכם? תתחיל לעשות ספורט

נשלח 21 בדצמ׳ 2013, 8:08 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 21 בדצמ׳ 2013, 8:09 ]

מחקר חדש שנעשה באוניברסיטת הרווארד מצא כי כושר גופני מעלה גם את היכולות השכליות של האדם. פעילות ספורטיבית גם מונעת דמנציה אצל מבוגרים ומסייעת להם לתפקד, קובעים החוקרים

אסף גולן | 15/12/2013 18:08
תגיות: ספורט,אינטליגנציה

זמן רב כבר ידוע כי פעילות גופנית מקטינה את הסכנה של המתעמל ללקות בהתקפי לב, מחקרים נוספים הראו כי אנשים שעוסקים בספורט מקטינים את סיכוייהם לחלות במספר סוגים של סרטן ואף ללקות בסוכרת מסוג 2. אולם כעת מתברר כי פעילות גופנית מסייעת גם ליכולת הקוגניטיבית של המוח. מחקר חדש שנערך בתחום באוניברסיטת הרווארד הראה כי תלמידים ואף מבוגרים שעוסקים בפעילות גופנית עונים יותר טוב על משאלי אינטליגנציה ורמת התפקוד שלהם טובה יותר.

המחקר האחרון מסתמך בין השאר על מחקרים קודמים בתחום שהראו בין השאר כי עכברי מעבדה שבצעו פעילות גופנית היו חכמים יותר מחברהים ומוחם המשיך להתפתח גם בעת זקנה. בנוסף מחקרים שנעשו על מבוגרים הראו כי אנשים שפעילים מבחינה גופנית עלולים פחות לחלות בדמנציה, לפחות בגיל צעיר, ורמת התפקוד שלהם מבחינה התנהגותית טובה יותר ביחס לבני גילם שלא עוסקים בספורט. בנוסף בדיקות מקיפות שנערכו על סטודנטים בארה"ב מצאו התאמה בין הצלחה בלימודים לבין עשיית כושר וכן בין כשלון בלימודים לבין אי עשיית כושר. נתונים דומים נאספו מרחבי העולם ובכולם מתברר כי פעילות ספורטיבית אינה רק טובה לגוף אלא גם טובה למוחו של האדם.

הקשר המובהק הזה בין שני התחומים עורר את המדענים לברר מדוע פעילות ספורטיבית פועל כך על המוח. בנוגע לכך ציינו המדענים כי בעת הפעילות הספורטיבית הגוף מפרק מתחים רבים. "פירוק המתח מסייע לאדם שלא להיות בלחץ ואז יש פחות לחץ פסיכולוגי על המוח והוא פנוי להתמודדות בריאה יותר עם בעיות". בנוסף ללחץ מתברר כי בעת מאמץ מרוכב המוח מפריש חומרים ואנדורפינים שונים שמסייעים למאמץ ומרגיעים את האדם וכן מעודדים את הצמיחה הגופנית שלו. "החומרים המעוררים האלו מחזקים את כל הגוף וגם את המוח. הם מופרשים דווקא בעת מאמץ כיוון שמבחינה אבולוציונית אבותינו היו צריכים להיות ממוקדי מטרה בעת ציד.
 
פעילות חשובה בכל גיל
פעילות חשובה בכל גיל צילום: פלאש 90

לכן המוח מכוון לנושא ומסייע לכל שאר המערכות" מציינים החוקרים. בנוסף המחקר מלמד כי מאמץ גופני מאפשר למוח לייצר מערכות הזרמת דם נוספות והלחץ על מערכות הדם הרגילות של המוח קטן. הקטנת הלחץ באופן ברור מסייעת להביא למוח יותר חמצן ומוצרי הזנה שמאפשרים את שמירת תאי המוח ופיתוחם. בנוגע לכך החוקרים מצאו כי לא צריך להיות ספורטאי גדול כדי לסייע לחשיבה שלנו. "אפילו אמון אירובי לא קשה עושה את העבודה. עם זאת למי שבכושר טוב אנו ממליצים לעשות מפעם לפעם אמונים קשים מאד ומהירים כי אז הפעילות מכריחה את המוח לייצר יותר חומרי סיוע" קובעים החוקרים.


לכתבה באתר nrg

כתבות קשורות:
Why You Should Never Bike to Work
רוכבים לעבודה בהרצליה, סיכום ארועי אוקטובר 2013
טרנד: ההיי טקיסטים רוכבים לעבודה דרך הים
חדר החדשות - משאירים את האוטו בבית ורוכבים לעבודה
Comments