אופניים חשמליים: חלקם מסוגלים לפתח מהירות מסוכנת

נשלח 7 בדצמ׳ 2010, 6:14 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 23 בינו׳ 2013, 5:51 ]

אם אתם אוהבים לרכוב על אופניים אבל שונאים את המאמץ, ובכל זאת רוצים לחסוך אנרגיה ולהתחמק מהפקקים - אופניים חשמליים הם כנראה הפתרון בשבילכם. 10-20 אלף זוגות כבר נמכרו בארץ במה שמסתמן כלהיט של 2010. כל זה, כמובן, אם יש לכם 10,000 שקל מיותרים

גיל מלמד | 4/12/2010 10:58
תגיות: אופניים חשמליים, אופניים חשמליות,

בחודשים האחרונים הלכו ונחשפו הולכי הרגל לרוכבי האופניים שסביבם. ייתכן שהם הרגישו שתנועת האופניים הופכת מהירה יותר מיום ליום - אך אין פירושו של דבר שהליכתם נהייתה איטית יותר או שהכושר של רוכבי האופניים השתפר. הסיבה השפוטה היא שהאופניים קיבלו סיוע שקט ויעיל. התבוננות מעט יותר מעמיקה תגלה להולכי הרגל ההמומים כי רבים מרוכבי האופניים בקושי מסובבים את רגליהם, או "מפדלים".

הלהיט המוטורי הגדול ביותר של 2010 הם אופניים בעלי מנועי עזר חשמליים, שרובם ככולם נראים תמימים מאוד - אבל חלקם מסוגלים לפתח מהירות נכבדת, שלא לומר מסוכנת, של 60 קמ"ש ויותר. גורמים בענף מעריכים כי במהלך השנה האחרונה עלו על כבישי ישראל עשרות אלפי זוגות אופניים חשמליים, וזאת רק ההתחלה.

בהיעדר נתונים רשמיים, אין כל דרך לאמוד כמה אופניים חשמליים מתגלגלים סביבנו. רוב הזוגות נרכשים מחברות ומחנויות ידועות, אבל מספר לא מבוטל מהם מורכבים על־ידי צעירים בעלי תושייה - ובעלי ערכות שהם מייבאים בעצמם או רוכשים דרך האינטרנט. בעלי עסקים שונים מדווחים על מכירת "אלפי אופניים" בחודשים האחרונים, ויש בהם כאלה שמוכנים להמר שמתחילת השנה נמכרו בארץ לפחות 20 אלף זוגות אופניים חשמליים.

התופעה עצמה אינה חדשה: אופניים חשמליים נמכרים בישראל, כמו בעולם, בעיקר ב-5 השנים האחרונות, וקצב מכירתם הולך וגובר בעיקר מפני שהרעיון הפשוט הזה הופך זמין יותר ויותר.

פשוט, הגיוני וירוק

השילוב בין אופניים - שב-200 השנים האחרונות הונעו אך ורק בכוח הרגליים - לבין מנועים חשמליים קטנים הוא כמעט מתבקש. מה שמאיץ את התופעה, בעולם כמו בארץ, הוא בראש ובראשונה ההתפתחות המהירה של טכנולוגיית הסוללות, לצד הגידול הניכר במספר האופניים החשמליים בשוק הסיני.

כיום אפשר להשיג בקלות ערכות להסבת האופניים להנעה חשמלית, ולמרות שמחיריהם עדיין לא ממש שווים לכל נפש, הם הולכים ויורדים בעקביות. תכולת האנרגיה בסוללות גדלה עם הזמן ומשקלן יורד, וככל שהמערכות עצמן משתפרות - כך גדל טווח הנסיעה וכיום הוא מגיע, לפחות תיאורטית, ל-30 ק"מ בין טעינות.

אחד היתרונות של הערכות המיועדות להסבת האופניים לחשמליים - וכמעט כל המערכות הקיימות מיוצרות כערכות כאלה - היא שאת רוב דגמי האופניים הקיימים אפשר להסב להנעה חשמלית, וזה אפילו לא מסובך מדי. בין אם יש לכם זוג אופניים שעלה 250 שקל ובין אם השקעתם 20 אלף שקל בצמד הגלגלים שלכם, כמעט תמיד אפשר יהיה למצוא ערכת הסבה מתאימה וגם חנות מתמחה שתבצע את ההסבה.

היות שלא מדובר במדע טילים, לא מעט אנשים רוכשים ערכות הסבה ומתקינים אותן בעצמם. כאן, אגב, טמונה אחת מנקודות התורפה של העניין כולו: רוב זוגות האופניים, ודאי הפשוטים שבהם, לא באמת מסוגלים להתמודד עם תוספת המשקל ועם הביצועים שהמנועים החשמליים מאפשרים. הבלמים של חלק מדגמי האופניים פשוטים מדי, וגם במזג אוויר יבש הם לא מצליחים לעצור ביעילות אופניים שנעים במהירות 50 קמ"ש או יותר.
צילום: אלי דסה
אופניים חשמליות. את רוב דגמי האופניים הקיימים אפשר להסב להנעה חשמלית צילום: אלי דסה

מאוהב לאויב

המגמה הירוקה עושה גם היא את שלה לקידום הנושא: מי שרק לפני שנים ספורות לא היה מעז להניח את ישבנו על כלי רכב דו-גלגלי, שלא לדבר על כלי רכב לא ממונע, יכול כעת להתהדר בכך שהוא מציל את האנושות מפני עצמה: במקום לתפוס מקום מיותר על הכביש ולהעלות עשן בפקקים, האופניים החשמליים מאפשרים להגיע לעבודה ולסידורים במהירות וביעילות, ועלות תפעולם זעומה.

במקום לסמוך על התחבורה הציבורית הרעועה שלנו או לשלם ביטוח חובה מופרז כדי לרכוב על קטנוע, אופניים חשמליים יסדרו לכל מי שגר בטווח של 15-20 ק"מ ממקום עבודתו ‏(או אף רחוק יותר, אם הוא מוכן להזיע מעט‏) תחבורה אישית יעילה ומהירה למדי.

4 שיטות הנעה נפוצות לאופניים חשמליים, שתיים מהן מבוססות על מנוע המוצמד לציר הגלגל ‏(אחורי או קדמי‏), אחת מהן מבוססת על מנוע שמותקן בצמוד לגלגל השיניים המרכזי אשר מונע על־ידי הדוושות, והשיטה האחרונה, הפרימיטיבית שבהן, מבוססת על מנוע חיצוני ‏(כמו "דינמו"‏) שמסובב את חלקו החיצוני של הגלגל.

כל המנועים החשמליים מוזנים על־ידי סוללות המוצמדות לאופניים בשיטות שונות, וניתן לפרק אותן לצורך טעינה. ככל הרכיבים האחרים, גם מבחר הסוללות עצום וההבדלים באיכות ובמחיר משמעותיים למדי. הלהיט התורן בעולם הסוללות בכלל הן סוללות ליתיום-איון, המתברכות במשקל נמוך במיוחד ובתכולת אנרגיה גבוהה. לבד מאלה, עדיין אפשר להשיג סוללות ניקל-מטאל היבריד ואפילו סוללות עופרת.

אחת היחידות החשובות במערכת ההנעה, זו שמשדכת בין הסוללה למנוע, היא בקר מתח שמנהל את הסוללה ומעביר למנוע הוראות הפעלה. אפילו כשמשתמשים באותם רכיבים של מנוע וסוללה, ההבדל בין בקר מתח טוב שמנהל כראוי את המערכת לבין בקר מתוחכם פחות מתבטא בהפרש של עשרות אחוזים בטווח הנסיעה. הרוכב שולט בבקר המתח על ידי הנעת הדוושות או בעזרת מצערת, שהיא למעשה פוטנציומטר חשמלי שמותקן בדרך זו או אחרת על הכידון.

מגוון המערכות והאופניים שבהם הן מותקנות גדול ואת חלקו נתאר כאן, אבל חשוב להזכיר שהרעיון הבסיסי של כל המערכות הוא לסייע לרוכב ולהגדיל את טווח הנסיעה. במילים אחרות, הנעה חשמלית לא נועדה להפוך אופניים לאופנוע - למרות שקיימים כיום מנועים שמסוגלים להגיע למהירות מכובדת מאוד - אלא לסייע לרוכב להגיע בקלות ממקום למקום ולהזיע פחות.

חסידי הז'אנר מציינים בהתלהבות כי היתרון הגדול של אופניים חשמליים הוא שאי אפשר להיתקע איתם: גם אם סחטתם את טיפת האנרגיה האחרונה מהסוללה, עדיין אפשר להמשיך לדווש ולא צריך לחפש את שי אגסי ואת עמדת החלפת הסוללות שלו. אלא שכרגיל בחיים, בין ההצהרות למציאות נשפכת לא מעט זיעה: אם וכאשר אוזל החשמל בסוללה, המערכת החשמלית הופכת מאוהב לאויב. כל המערכות האלה שוקלות לפחות 6-7 ק"ג, וברוב המקרים משקלן 12-16 ק"ג לפחות ‏(מנוע וסוללה יחד‏) - לכן מי שמתכוון לעלות עליות בצהרי יום קיץ חם, מוטב שיכלכל מראש את טעינת הסוללה.

בחודש מרץ השנה העביר משרד התחבורה תקנות אשר "מלבינות" חלק מהאופניים החשמליים ומקבלות אותם לתוך מסגרת החוק, ובמידה רבה הן פרצו את הסכר וליבו את התחום הזה עד מאוד. כשהייבוא של אופניים חשמליים הפך חוקי, נכנסו לענף כמה מיבואני האופניים הוותיקים, ומי שכבר נמצא בעניין לא נזדקק עוד לשיטות הסוואה בעת ייבוא ערכות ההסבה. בחצי השנה האחרונה זינקו מכירות האופניים החשמליים במאות אחוזים.

פידול מסוכן
כרגיל במקומותינו, פעולת החקיקה מפגרת במידה ניכרת אחרי הנעשה בשטח: לא רק שהרוב המוחלט של האופניים הנמכרים בישראל לא עומדים בדרישות החוק, המחוקק שלנו גם לא טרח להסדיר ברצינות את דרכי השימוש באופניים חשמליים, או לכל הפחות להמליץ למשתמשים כיצד להשתמש בהם בתבונה.

תקנות התעבורה בנוסח הנוכחי שלהן מתירות שימוש באופניים המונעים על ידי מנועים חשמליים בהספק מרבי של 250 ואט, שמסייעים להם להגיע למהירות מרבית של 25 קמ"ש. הגיל המינימלי לרכיבה על אופניים חשמליים הוא 14, והמערכת החשמלית אמורה לתרום את חלקה רק כשהרוכב מדווש בכוחות עצמו. במילים אחרות, אופניים חשמליים לא אמורים לנסוע בכוחות עצמם כאשר הרוכב רק לוחץ על המצערת - אלא לפי החוק הנוכחי, המנוע החשמלי אמור לתרום את חלקו רק כשהרוכב מסובב את הדוושות.

בפועל, מרבית האופניים החשמליים שנמכרים בישראל מונעים באמצעות מנועים בעלי הספק גבוה בהרבה, החל ב-350 ואט ועד 800 ואט, ואלה נמכרים בגלוי בכל החנויות ובאתרי האינטרנט. מחירי האופניים וערכות ההסבה עדיין אינם שווים לכל נפש: ערכת הסבה ממוצעת עולה 4,000-6,000 שקל, לא כולל מחיר האופניים ועלות ההתקנה.

מובן שאפשר לרכוש ערכות הסבה באמצעות האינטרנט ובמקרים שונים למצוא רכיבים במחירים הרבה יותר נוחים, אבל לשם כך נדרשים ידע וסבלנות. בחנויות ובאתרי האינטרנט נמכרים אופניים חשמליים תמורת 3,500-7,000 שקל בממוצע. רוב בעלי העסקים מעניקים אחריות שנעה בין חצי שנה לשנה ומבטיחים כי הסוללות ישרדו 200-1,000 מחזורי טעינה ובין שנתיים ל-5 שנים.

היות שקשה לסמוך על ההבטחות - גם מפני שטכנולוגיית הסוללות עדיין חדשה וגם מפני שלחלק מהעסקים אין עדיין מוניטין רב שנים - כדאי לדעת שמחירה של סוללה להחלפה הוא 600-2,600 שקל. לעומת זאת, אפשר להשיג באינטרנט ערכות שלמות תמורת 300-450 דולר ‏(לפני הוצאות יבוא ומכס‏). טווח הנסיעה המוצהר של רוב הערכות הוא 15-30 ק"מ, אבל גם לטווח זה אין בדרך כלל אחריות שאפשר לממש. מפני הצרה הגדולה ביותר בתחום הרכוש לא כל־כך קל להתגונן: גניבות אופניים בכלל ואופניים חשמליים בפרט נפוצה הרבה יותר מדי.

אופניים חשמליים עלולים להכניס את רוכביהם למצבים מסוכנים מאוד כשהם רוכבים בכבישים ציבוריים, ומצד שני החוק אוסר לרכוב על מדרכות שלא מסומנות כשבילי אופניים. הפיתוי לרכוש אופניים בעלי מנוע חזק במיוחד הוא גדול - אבל חשוב לשים לב להתאמה בין כוח המנוע לבין יכולת הבלימה של האופניים, ובמקרה של מנוע חזק חשוב לבחור באופניים בעלי בלמי דיסק.

רכיבה על משטחים רטובים עלולה להסתיים בנפילות כואבות, בעיקר אם המנוע מותקן בציר הגלגל הקדמי. הנעה טבעית יותר לכלי רכב דו-גלגלי היא של הגלגל האחורי, לכן עדיף לבחור באופניים בעלי מנוע אחורי או מנוע שמחובר לגלגל השיניים או למערכת ההילוכים ‏(ולכן מניע את הגלגל האחורי‏). מי שמבקש להתנסות ברכיבה חשמלית מבלי להתחייב לכך יותר מדי יכול בשלב הראשון לשכור אופניים כאלה. כמה בתי עסק החלו לאחרונה להשכיר אופניים חשמליים תמורת 20-25 שקל לשעה או 75 שקל ליום שלם.

לכתבה באתר nrg

כתבות קשורות:
Comments