מאת מערכת עדיף, 19/2/2015 אופניים חשמליים הפכו לכלי תחבורה נפוץ ברחובות הערים. המדינה ניסתה להסדיר את השימוש באופניים החשמליים באמצעות תקנות שפורסמו לפני מספר חודשים, אולם נושא הביטוח של רוכב האופניים ושל מי שהוא עלול לפגוע בו במהלך הנסיעה, נותר ללא תשובה. אתמול (ד') פורסם כי משטרת ישראל מחפשת עדים לתאונת דרכים בתל אביב בה נפגע אנטוניו רעיה, בן 85. על פי החשד, רעיה נפגע מפגיעת אופניים חשמליים, עליהם רכב, ככל הנראה, נער. רעיה נפצע בתאונה קל, אושפז בבית החולים איכילוב בתל אביב, אולם בהמשך התדרדר מצבו והוא נפטר. "עד כה לא ניתן פסק דין ספציפי העוסק בשאלה אם אופניים חשמליים הינם בגדר 'רכב מנועי' כמשמעותו של מונח זה בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים", אומר עו"ד שלום סביון ממשרד עורכי הדין חיים קליר ושות'. "עם זאת, ניתן ללמוד על גישת בית המשפט העליון מפרשת שפורן נגד תורג'מן, שם דן בית המשפט בשאלה אם קורקינט מכני מהווה 'רכב מנועי' בהתאם להגדרת חוק הפיצויים. "בית המשפט קבע שם כי קורקינט מכני אינו עונה להגדרת 'רכב מנועי' בחוק הפיצויים, ולכן הנפגע אינו זכאי לפיצויים לפי החוק, זאת לאחר שקבע שמדובר בכלי המשמש למשחק ושעשוע, ועל יסוד העובדה שהקורקינט המכני אינו מוכר בדיני התעבורה ככלי רכב בעל זהות ברורה ומוגדרת, ואין חלות עליו חובות של השגת רישיון נהיגה, רישוי רכב וביטוח על פי פקודת ביטוח רכב מנועי". סביון מציין כי זהו כפי הנראה המצב המשפטי השורר ביחס לאופניים חשמליים, שכן עד כה לא הותקנו תקנות המסדירות את השימוש באופניים חשמליים, כאשר התקנות שהיו בתוקף בגדר הוראת שעה ואשר אינן עוד בתוקף מאז שנת 2011 קבעו גם הן פטור מחובת רישיון רכב ופטור מרישיון נהיגה. "במצב שנוצר, השימוש באופניים חשמליים אינו מסודר ויש הטוענים כי רכיבה עליהן מהווה בגדר עבירה", מוסיף עו"ד סביון. "מצד שני, לא קיימת חובה לבטח את השימוש באופניים בביטוח חובה, וספק אם יש בנמצא חברת ביטוח שתהיה מוכנה להנפיק פוליסה על פי פקודת ביטוח רכב מנועי במצב דברים זה. יצוין כי גם לפי התקנות החדשות אשר הוגשו לכנסת לאישורה וטרם אושרו אין מדובר בסיווג האופניים החשמליים כמחייבים עריכת ביטוח חובה". "במצב שנוצר, המשתמש באופניים חשמליים לא יהיה זכאי לפיצויים במקרה של פגיעת גוף הנובעת מהשימוש בהם. ואילו לגבי הולך רגל הנפגע מתאונת אופניים הרי הוא זכאי להגיש תביעת נזיקין, שלא על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. תביעת הנזיקין מחייבת מטבע הדברים הוכחת אחריותו של הנוהג לנסיבות התאונה. מתלוות לכך השאלות הנוגעות לדיני הנזיקין, ובכלל זה מידת האחריות של הרוכב, שאלות של אשם תורם, וכמובן קיים הקושי של גביית סכום הפיצויים מרוכב האופניים כשאין ביטוח מתאים המכסה את חבותו". עו"ד סביון מסכם כי בנסיבות אלה מוצע לרוכבי האופניים לבחון את היקף הכיסוי בפרק צד שלישי בפוליסת הדירה, האם מכסה את השימוש באופניים חשמליים ואת הפגיעות לצדדים שלישיים כתוצאה מהשימוש בהם, האם קיים חריג ספציפי הנוגע לשימוש באופניים חשמליים המונע מן הרוכב הגנה במקרה של תביעת צד שלישי בשל נזקי גוף בתאונה. לכתבה באתר עדיף תגובה מס' 2 של זיו: צריך להבדיל בין אופניים לקטנועים חשמליים הכלים
שאתם מתייחסים אליהם אינם אופניים חשמליים (עבורם יש הגדרה בתקנות, בניגוד
לכתוב במאמר) אלא קטנועים חשמליים בתחפושת של אופניים. המלחמה צריכה להיות
כנגד הכלים הלא חוקיים ולא כנגד הכלים החוקיים. כתבות קשורות: רופאים נגד אופניים חשמליים: 'זה נשק, נמאס' חשד: ילד על אופניים חשמליים פגע בקשיש שמת מפצעיו בתל אביב זאב בילסקי: תנו לנו לטפל באופניים החשמליים נהרג בגלל אופניים חשמליים? הקורבן הבא בדרך דיון בועדת הכלכלה בכנסת: מניעת היפגעות של רוכבי אופניים, קורקינטים ואופניים חשמליים מ-1 בספטמבר: מותר לרכוב על אופניים חשמליים בישראל להוציא אוויר מהגלגלים: כך תילחם המשטרה באופניים החשמליים גיל השימוש באופניים חשמליים הוגבל, והילדים מתקשים להחזיר את הגלגל לאחור "אופניים חשמליים לילד? כמו לתת לו אקדח טעון" "אל תתנו לילדיכם לרכב על אופניים חשמליים" אופניים חשמליים – מתחילה אכיפה! צפו: כך הפכו האופניים החשמלים למכת מדינה קטלנית שי סופר: האופניים החשמליים לא יותר מסוכנים מרגילים דיון בועדת הכלכלה בכנסת: מניעת היפגעות של רוכבי אופניים, קורקינטים ואופניים חשמליים |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >