מאת שרון יונתן, 19/6/2014 לאחרונה נפגע ילד ברמת השרון על ידי נערה שרכבה על אופניים חשמליים. בעקבות כך פנה השבוע חבר המועצה עידן למדן לשירה אבין, ראש העירייה בפועל, כדי להקים לאלתר ועדה שתילחם בתופעה. העירייה: "מדובר בהתפרצות לדלת פתוחה" השימוש ההולך וגובר באופניים חשמליים בקרב בני נוער הפך לאחרונה למכת מדינה של ממש. בתופעה זו החליט להילחם חבר מועצת העיר רמת השרון עידן למדן, שפנה השבוע בנושא לשירה אבין, ראש העירייה בפועל, וזאת לאחר שלאחרונה נפגע ילד בעיר על ידי נערה שרכבה על אופניים חשמליים. למדן: "מדובר בבעיה אמיתית כאשר עוד רגע גם יוצאים בני הנוער והילדים לחופשת הקיץ והמצב רק יחמיר ולכן נדרשת ישיבה, התייחסות ותכנון דחופים לפני שיהיו חס וחלילה נפגעים נוספים. ידוע לי על פניות תושבים לגורמים רבים ושונים בעירייה אלא שכל אלה לא הביאו לכינוס ועדות תנועה ותחבורה ובטיחות בדרכים, לא סייעו לקידום פתרון והעניין נפל בין הכיסאות בהמתנה ובציפייה שמשהו יקרה - אלא שלא ניתן עוד להמתין, בפעם הבאה זה יכול להיגמר בנזק חמור ובלתי הפיך". למדן ציין כי בחודש מרס האחרון התקיים דיון בוועדת הכלכלה בכנסת במסגרתו היו אמורות להיות מאושרות תקנות חדשות של משרד התחבורה ככל הנוגע לאופניים חשמליים. "למיטב הבנתי, בהיעדר הגדרה ברורה מהם 'אופניים חשמליים' ועדת הכלכלה לא הצביעה בסוף על התקנות החדשות ומשרד התחבורה נדרש לבצע השלמות ותיקונים שלא בוצעו עד היום. המסקנה המצערת, במצב כיום הכל פרוץ, ולפחות לא ברור, אין תקנות מסודרות, אין הגבלות גיל וכד', הדבר היחיד שניתן לאכיפה הוא איסור מוחלט של רכיבה הן באופניים חשמליים והן באופניים רגילים בכל גיל על גבי מדרכה". למדן מציע כי תחל פעילות הסברה - קמפיין דחוף שיופנה הן כלפי ההורים והן כלפי הילדים. "יתכן שכדאי לבצע פעילות התראה של פקחי עירייה וחלוקת דו"חות דמה". כלפי ההורים, טוען למדן, יש להמליץ ולהתריע לא לתת למי שפחות מגיל 15 לרכב על אופניים חשמליים. עוד מציע למדן לאסור על בני נוער להגיע עם אופניים חשמליים לבית הספר. "בדרך זו תפחת תנועת ילדים ובני נוער בשעות העומס על המדרכה בכלי רכב זה. יש לשקול לאסור הגעה עם אופניים/קורקינטים חשמליים לבתי הספר ואיסור להכניסם לשטח בית הספר", כותב למדן שהציע גם לתקן סימוני שביל מסוכנים - במצב כיום סימוני השבילים במספר רחובות, אשר תוקנו בחלקם, עדיין מסכנים את הרוכבים, הולכי הרגל והיוצאים מהחניות ברחובות אלה. בסיום מכתבו ציין למדן: "מתוך ציפייה לעתיד, הדרך הנכונה והטובה (אותה העליתי אני ואחרים בעבר) היא תכנון, קידום, פיתוח והשקעה כספית בבניית שבילי אופנים נפרדים/מובחנים מהמדרכה בכל כביש ודרך חדשים או מחודשים (ונזכיר שוב את החיבור דרך משה סנה ודרך ה'רב מכר') ורק בישיבת המועצה האחרונה נושא זה שוב עלה והוזכר. אודה על כינוס דחוף של הוועדות הנ"ל עוד טרם ייצאו כל הילדים ובני הנוער לחופש ויהיו חשופים לסיכון מיותר". מעיריית רמת השרון נמסר: "מדובר ב"התפרצות לדלת פתוחה", שכן העירייה פנתה כבר אשתקד למפכ"ל המשטרה מר יוחנן דנינו ולמנכ"ל משרד התחבורה מר עוזי יצחקי והתריעה על שערוריית השימוש בקורקינטים/אופניים חשמליים ע"י קטינים ובני נוער בדרכים. במכתב שנשלח למכותבים הנ"ל צוין, כי מנהל המטה לבטיחות בדרכים בעיריית ברמת-השרון וכן מורים ומנהלים בתיכונים בעיר תוהים הכיצד התופעה החמורה שהפכה לתופעה ארצית, הולכת ומתגברת מבחינת השימוש בקורקינטים החשמליים ע"י קטינים- כל זאת ללא כל התייחסות מערכתית ומשפטית הולמת. נציגי העירייה ביקשו לדעת כיצד משרד התחבורה ומשטרת ישראל נערכים להתמודדות עם התופעה הנ"ל, במסגרת הסמכות והאחריות המוטלת עליהם ע"פ חוק. כמו כן, דרשו נציג העירייה לפרסם ברבים את ההנחיות, החוקיות והכללים של השימוש בכלים אלו ודרשו בתוקף, לקדם הליך לקראת הסדרת התופעה בחוק. לא זאת בלבד, אלא שמ"מ ראש העירייה שירה אבין כבר כינסה את שלושת הוועדות הרלוונטיות (חינוך, קידום מעמד הילד והוועדה להתנהגויות סיכוניות)- כל זאת כדי לדון בדרכים להתמודד עם התופעה". |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >