אופניים חשמליים: ובכל זאת, עם מצערת

נשלח 31 במאי 2014, 0:55 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 31 במאי 2014, 0:56 ]
מאת שחר הזלקורן, 18/5/2014

לקראת דיון שתערוך מחר ועדת הכלכלה, העביר משרד התחבורה נוסח חדש של תקנות המסדירות את השימוש באופניים חשמליים. התיקון העיקרי: המשרד יתיר את השימוש במצערת ידנית, כל עוד פעולתה תופסק במהירות של 6 קמ”ש

משרד התחבורה הגיש לוועדת הכלכלה של הכנסת נוסח חדש ומתוקן של תקנות להסדרת השימוש באופניים חשמליים. החידוש העיקרי הוא הכללת אופניים המצוידים במצערת ידנית: בתחילה נקבע כי השימוש במצערת ידנית יהיה אסור, אך כעת יותרו לשימוש אופניים המצוידים במצערת – כל עוד הפעלתה תיפסק במהירות של שישה (6) קמ”ש. הדיון בוועדה בעניין הסדרת השימוש באופניים חשמליים יערך מחר (ב’), וכניסת התקנות לתוקף צפויה ב-1 ביולי 2014.

בתקנות המקוריות שהוגשו לאישור הוועדה, נכלל סעיף שבו הובהר כי אופניים חשמליים יותרו לשימוש בישראל רק אם “לא מורכבת… מצערת המאפשרת שליטה רציפה בהספק המנוע באמצעות היד”. כעת, בתקנות החדשות והמתוקנות, מובהר כי דרישה זו תחול רק לגבי אופניים חשמליים שיירכשו עד ה-1 ביולי. באופניים שיירכשו ממועד זה ואילך תותר התקנת “מצערת המאפשרת שליטה רציפה בהספק המנוע באמצעות היד, המפסיקה פעולתה במהירות העולה על 6 קמ”ש”.

השינוי בתקנות הגיע לאחר ששר התחבורה, ישראל כץ, שלח מכתב ליו”ר הוועדה, ח”כ אבישי ברוורמן, ובו סיכם את עיקריהן: “ההספק המרבי של המנוע לא יעלה על 250 וואט”, הסביר השר, “ויותקנו אביזרי בטיחות ובהם צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזיר אור, ולא תותקן בו מצערת (ההדגשה לא במקור)”.

בישיבה של ועדת הכלכלה, שנערכה בינואר האחרון, התייחס לסוגיית המצערת ראש תחום תקינה במשרד התחבורה, כאמל קייס: “הפעלת המנוע תיעשה רק באמצעות דיווש, לא באמצעות מצערת שזה מה שעושים היום, שמשתמשים במצערת כמו אופנוע – עוקפים את הדוושות ורק נעים בזה עם אופנוע. השינוי היחידי הוא שאסרנו את המצערת. מדובר על אימוץ אחד לאחד חוץ מעניין המצערת, בגלל השימוש שלה לרעה”.

התקנות שהגיש משרד התחבורה מתייחסות לסוג אחד בלבד של אופניים חשמליים – Pedelec, שבהם המנוע החשמלי הוא מנוע-עזר בלבד. הסדרת השימוש בקורקינטים חשמליים ואופניים חשמליים נפוצים מסוג e-bike (רכיבה שאינה דורשת דיווש, ובאמצעות מצערת ידנית השולטת בהספק המנוע), אינה צפויה להסתיים בחודשים הקרובים. לדברי בכיר במשרד התחבורה, ההתייחסות לאופני e-bike וקורקינטים חשמליים תהיה מחמירה: למשל, גיל הרכיבה המינימאלי יהיה 16 (לעומת 14 באופנים חשמליים בעלי מנוע-עזר, Pedelec), וככל הנראה תיאסר רכיבה בשבילים המיועדים לאופניים.

לכתבה באתר thecar
Comments