האבסורד בחוק אכיפת האופניים: סמכויות לפקחים רק בשבילים

נשלח 24 ביוני 2016, 13:03 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 24 ביוני 2016, 13:03 ]

האבסורד בחוק אכיפת האופניים: סמכויות לפקחים רק בשבילים

בקרוב יוכלו פקחים עירוניים לרשום דו"חות לרוכבי אופניים, אך חלק מהאכיפה העירונית תתאפשר רק בשבילי אופניים. רשות שתרצה להרחיב את הפיקוח - תצטרך את אישור המפכ"ל

ניתאי ענבי, 22/6/2016

כשהמשטרה מתמודדת עם עלייה בתאונות הדרכים, בקרוב יוכלו פקחים עירוניים לרשום דו"חות לרוכבי אופניים. אבל בהצעת החוק הממשלתית שפורסמה - האכיפה העירונית כלפי חלק מתקנות הרכיבה על אופניים תתאפשר רק בשבילי אופניים, וכל רשות שתרצה להרחיב את הפיקוח - תצטרך את אישור המפכ"ל.

חודש עבר מאז שנכנסו לתוקף התקנות החדשות שמעלות את גיל הרכיבה על אופניים חשמליים ל-16, אך ילדים ובני נוער עדיין רוכבים במהירות גבוהה במדרכות ומסכנים את הולכי הרגל. הצעת חוק ממשלתית מבקשת להקנות לפקחים העירוניים סמכויות אכיפה בנושא.

תמיר ניר, מחזיק תיק התחבורה היוצא בעיריית ירושלים, אמר כי "הכאוס שנוצר חייב לקבל טיפול על ידי משטרת ישראל. מה שנכון וראוי זה שפקחים עירוניים יטפלו בזה ושהכסף מהקנסות יילך לפיתוח שבילי אופניים".

על פי הצעת החוק, לפקחים תהיה סמכות להוציא את האוויר מהגלגלים, ואף להחרים את הסוללה מהקורקינט החשמלי או מהאופניים החשמליים - ואף להחרים את כלי הרכב כולו ברחבי העיר. מנגד, כשמדובר באופניים רגילים, הסמכות תהייה רק ברחובות שיש בהם שבילי אופניים, ואילו ביתר הרחובות נדרש אישורו של מפכ"ל המשטרה לביצוע האכיפה.

מנהל עמותת "ישראל בשביל האופניים", יותם אביזהר, אמר כי הדבר יפגע באכיפה: "הצעת החוק שיזם המשרד לביטחון הפנים מסמיכה פקחים עירוניים לאכוף את החוק האוסר נסיעה על המדרכה וגם צעידה על שביל אופניים. הצעת החוק מדגישה את הצורך החיוני ביצירת שבילי אופניים ייעודיים בכל עיר בישראל".

על פי נתוני עמותת "אור ירוק", בכל יום נפגעים ארבעה בני אדם בתאונות שמעורבים בהם אופניים חשמליים, כפי שמסביר מנכ"ל העמותה, שמואל אבוהב: "אלפי ילדים צעירים דוהרים במהירויות של עשרות קמ"ש. הם רוכבים ללא קסדה. הגיוס של הפיקוח המוניציפאלי זו הזדמנות לגייס את כל האכיפה לטובת הסדרת הנושא המסוכן של רכיבה באופנים חשמליים".

חגית אוריין, מנהלת הפעילות למען הולכי הרגל באמצעות עמוד הפייסבוק "מחזירים את המדרכות להולכי הרגל", מברכת על קידום החוק ומציינת כי הבעיה טמונה גם ברכיבת עשרות אלפי בגירים, ולא רק בקרב ילדים ובני נוער.

מבדיקת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודשי חופשת הקיץ שבפתח, יולי ואוגוסט, נפגעים יותר תלמידים בהשוואה ליתר חודשי השנה. גם אם הצעת החוק הזאת לא נותנת מענה מלא למציאות בשטח - יש צורך שתאושר במהרה.

מקור: אתר גלי צה"ל

Comments