סכנה על שניים: אופניים חשמליים ללא פיקוח

נשלח 31 במאי 2014, 1:19 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 31 במאי 2014, 1:19 ]

כבר שלוש שנים שמשרד התחבורה מתעכב בהסדרת תקנות לרכיבה על אופניים חשמליים, ובינתיים הרוכבים מסכנים את עצמם ואת הסביבה. צריך להסדיר את התחום לפני האסון, לא אחריו

מאת שמואל אבואב, 28/5/2014

ליעד רפאל אואנונו, בן 11, הסיע חבר מבית הספר על אופניים חשמליים. בדרך הוא איבד את שיווי המשקל ונפל מהאופניים. הוא ספג קרע חמור בטחול, שהעמיד אותו בסכנת דימום פנימי. זהו סיפור אחד מני רבים שמתרחשים בישראל יותר מדי, כתוצאה מההפקרות באי-הסדרת הרכיבה על אופניים חשמליים כבר שלוש שנים.

לפני כמה ימים, בוועדת הכלכלה של הכנסת, הציג היו"ר אבישי ברוורמן את אזלת היד של משרד התחבורה: לארץ מיובאים אופניים חשמליים משלל דגמים, המהווים כלי תחבורה מנועיים לכל דבר. התקנה בחוק הנוגעת אליהם מגבילה את מהירות נסיעתם ל-25 קמ"ש בלבד, מחייבת את הרוכבים בחבישת קסדה, מגבילה את גיל הרוכבים לגיל 14 וקובעת את הספק הכוח ל-250 וואט בלבד.
 
צילום: אלי דסה
אופניים חשמליים צילום: אלי דסה

אלא שבחסות ההפקרות, רבים מרוכשי האופניים החשמליים מתקינים באופניהם שיפורים מנועיים, המגדילים במאות אחוזים את כוחם של המנועים החשמליים, ומקנים להם מהירות נסיעה של קטנועים ואף של מכוניות. חלקם אף מגיעים עד למהירות נסיעה של 80 קמ"ש. לא אחת כבר היו האופניים החשמליים מעורבים בתאונות והרגלם של חלק מהם, לרכוב דווקא על המדרכה ולא על הכביש, מוכר היטב לתושבי הערים הגדולות כמטרד מאיים ומסוכן.  

בשל הפער התודעתי בין המראה התמים והבלתי מזיק של כלי הרכב הללו, לבין פוטנציאל הסכנה הגדול הנשקף מהם למעשה, טועים רוכבים רבים לחוש עצמם בטוחים בעת הרכיבה, שעה שלמעשה הם אינם בטוחים כלל וכלל, אלא חשופים לחלוטין בכל רגע לסכנת היפגעות קשה ואף קטלנית, לעצמם ולהולכי הרגל הסובבים אותם.

וכל כך למה? כיוון שאין דין ואין דיין. האופניים החשמליים, כמו גם הקורקינטים החשמליים, אמורים להיות תחת פיקוח ותחת הסדרה ברורים וידועים לכל, בדיוק כמו כל כלי הרכב האחרים, אולם משרד התחבורה גורר את רגליו ומניח למהומת כלי הרכב החשמליים לאיים על שלום הציבור ולטרוד את הולכי הרגל במדרכות. חזון נפרץ הוא בערי ישראל, לראות נער בן פחות מ 14, רוכב על אופניים חשמליים במהירות גבוהה בהרבה מ-25 הקילומטרים לשעה המותרים, ללא צופר, ללא פנסים וללא כל ציוד מגן כלשהו.

התקנה בדבר האופניים החשמליים פורסמה כהוראת שעה שתוקפה פג לפני יותר משלוש שנים ולא חודשה מאז. למה? שאלה טובה, שהכתובת לה היא משרד התחבורה. אלא שגם אם הייתה התקנה בתוקף, וגם היו כל סעיפיה נאכפים בקפדנות, עדיין הייתה נשקפת לרוכבים ולסביבתם סכנה גדולה מהרכב המנועי המסוכן, המתחזה לאופניים תמימים ובלתי מזיקים.

לא לחינם מזהיר משרד התחבורה והבטיחות בדרכים את הציבור מפני רכישת זוגות אופניים חשמליים שאינם עומדים בתקן הבינלאומי. על פי נתוני איגוד לשכות המסחר, תשעה מכל עשרה זוגות אופניים חשמליים הנמכרים בישראל אינם עומדים בתקן והם מסוכנים לנסיעה ואסורים בשימוש. יתרה מזו, אם הספק המנוע שלהם עולה על 250 וואט, הרי שמדובר, כאמור, ברכב מנועי לכל דבר, המחייב רישיון נהיגה, רישיון רכב, ביטוח וכויוצ"ב.

למרות זאת, ולמרות מקרי פציעה קשים שכבר אירעו, לפחות אחד מהם אף הסתיים במות הרוכב, אין כל הסדרה של הנושא ולכן גם לא ניתן לקיים כל אכיפה. התוצאה היא שהכבישים, המדרכות, גני השעשועים ושבילי ההליכה, כולם מלאים בכלי הרכב המנועיים הללו, המסכנים במידה שווה הן את רוכביהם והן את העוברים והשבים.

משרד התחבורה אינו יכול להישאר אדיש ושווה נפש לעובדה שבכל רגע נתון יכול רוכב נוסף להיהרג, או לחלופין להרוג הולך רגל, בחסות היעדרה המוחלט של כל אכיפה בתחום. על משרד התחבורה להסדיר את התחום לפני האסון, לא אחריו.

הכותב הוא כמנכ"ל עמותת אור ירוק

Comments