סכנת האופניים החשמליים: הטחול של ליעד (11) נקרע

נשלח 23 במאי 2014, 22:17 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 23 במאי 2014, 22:17 ]
ליעד רפאל אואנונו בן ה-11 הסיע חבר מבית הספר על אופניים חשמליים ואיבד את שיווי המשקל. בנפילה הוא ספג קרע חמור בטחול - שהעמיד אותו בסכנת דימום פנימי. עד 30 ביוני מחויב משרד התחבורה להגיש תקנות חדשות שיסדירו את נושא הרכיבה על מכשירים חשמליים, הפרוץ כיום לחלוטין
עדנה אברמסון

סכנה באופניים חשמליים - ואין תקנות המסדירות את הנושא: ליעד רפאל אואנונו, בן 11 מתל אביב, נפגע קשה ביום ו' האחרון בעת שרכב מבית הספר על אופניים חשמליים והרכיב עליהם חבר נוסף. ליעד נתן את הקסדה שלו לחבר, וכשאיבד את שיווי המשקל ונפל מהאופניים הוא נחבט והכידון נכנס בבטנו בעוצמה - עד כדי גרימת קרע בטחול.

"הוא הקיא מיד ארבע פעמים והתלונן שקשה לו לנשום",  מספרת אמו הילי בראיון ל-ynet. "אמא אחרת שהייתה במקום הזמינה אמבולנס, ואני הגעתי למקום תוך כמה דקות. הגענו למיון בבית החולים דנה לילדים באיכילוב, ושם שלחו אותו לצילום CT".

יכול היה להיפגע בראש

בבדיקה התברר כי הילד סובל מקרע בדרגה שלישית בטחול, ונמצא לסיכון לשוק בשל דימום פנימי. הוא הועבר לטיפול נמרץ להשגחה ונאסר עליו לרדת מהמיטה, כדי שישהה במנוחה מלאה ויאפשר לטחול להירפא בעצמו.

 

"הוא היה בצום מלא יומיים", אומרת האם, "מפחד שיהיה דימום ויצטרכו לנתח אותו ולהוציא את הטחול. לשמחתי הוא לא דימם, והיום כבר אפשרו לו לעמוד ולהסתובב. אסור לו לעשות פעילות גופנית מכל סוג שהוא לפחות שלושה חודשים, אז הקיץ די התפקשש לו".

 

-ליעד היה מודע לסכנות שברכיבה על אופניים חשמליים?

"הוא רוכב גם על קורקינט חשמלי ועל סקייטבורד. הרשיתי לו לרכוב רק עם קסדה מלאה כמו של אופנוענים ורק על המדרכה. כשהוא חוצה את הכביש הוא יורד מהאופניים, ואני יודעת שהוא מקפיד על זה. עכשיו אנחנו שוקלים בכובד ראש אם לאפשר לו לרכוב עליהם שוב. הוא טוען שהוא כבר נענש ולמד את הלקח שלו, אבל הוא יכול היה בקלות להיפגע גם בראש".

 

-למה קניתם לו אותם מלכתחילה?

"קניתי לו את האופניים מעצלות שלי קצת, כי כל יום יש לו חוגים והסעה, ולנו ההורים זה פותר את העניין. לבית הספר כמעט לא נתנו לו לרכוב עליהם, רק כמה פעמים בחודש האחרון. אנחנו מסיעים אותו בעצמנו, אבל אחרי הצהריים אפשרתי לו יותר.

 

"אנחנו גרים ברמת אביב החדשה, ושם אין ילד בלי אופניים חשמליים או קורקינט חשמלי, מכיתה א' ממש".

הכידון נכנס בעוצמה בבטן. ליעד רפאל אואנונו
הכידון נכנס בעוצמה בבטן. ליעד רפאל אואנונו

"למה צריך לחכות להרוגים?"

בימים אלה מגבשים במשרד התחבורה תקנות חדשות שיסדירו את השימוש באופניים חשמליים, כיוון שתוקף התקנות הזמניות פג כבר בשנת 2011 ומאז הרכיבה עליהם אינה חוקית. במסגרת זאת יידרשו הכלים הנמכרים לעמוד בתקן ישראלי ותיבחן האפשרות לאסור את הנסיעה בהם מתחת לגיל 16. בדיון שהתקיים השבוע בוועדת הכלכלה הוחלט כי עד ה-30 ביוני על משרד התחבורה להגיש את נוסח התקנות המחודש.

 

בינתיים נמצאים ברחובות אלפי זוגות אופניים חשמליים, המגיעים לעתים למהירות של 60 קמ"ש ואשר רוכביהם - הצעירים מאוד בהרבה מקרים - דוהרים על המדרכות ואינם מצייתים לחוקי התנועה.

 

"הנושא פרוץ לגמרי ואנחנו רואים הרבה מקרים כאלה", אומר ד"ר אורן תבור, סגן מנהל חדר המיון בבית החולים דנה. "מאז שהתחילו להגיע לארץ אופניים חשמליים וקורקינטים אנחנו נתקלים בעשרות מקרים בחודש של פגיעות של הרוכבים עצמם או אנשים אחרים שפגעו בהם. רוב הפציעות קלות, חתכים ושברים, אבל היו גם שברים בגולגולת, דימומים במוח ועוד".

 

"מוכרים היום אופניים שנוסעים במהירות של 35 קמ"ש, בלי שום הפעלת מאמץ מצד הרוכב, והם תמיד מגיעים בסוף לילדים שאין להם אחריות נפשית לעניינים כאלה והם לא שמים לב כמה מהר הם נוסעים. פעמים רבות הם שמים אוזניות, מתפרצים למעברי חציה ודורסים אחרים במהירות גבוהה. גם בנושא הקסדות אין אכיפה, וכולם מרכיבים אותן מתי שבא להם.

 

"כרגע עוד אין הרוגים, אבל ברור שיהיו ולא צריך לחכות להם. לתת אופניים כאלה לילדים קטנים מעמיד לא רק את הראש בסכנה, אלא גם את יתר האיברים כמו במקרה של ליעד. הנושא הזה בוער ואנחנו חשופים אליו המון במיון ילדים".

אופניים חשמליים. המצולם אינו קשור לכתבה (צילום: פז בר)
אופניים חשמליים. המצולם אינו קשור לכתבה (צילום: פז בר)
  

סכנת נפשות על המדרכה

"המציאות בארץ הפכה היום לסכנת נפשות גם להולכי רגל וגם לרוכבים", אומרת אביטל אפל-פנקס, מנהלת תחום מדיניות ציבורית בארגון "בטרם". "רוב הפגיעות הן כתוצאה מנפילה עצמית ולא מפגיעת רכב, ויש פגיעת קשות בבטן ובראש.

 

"אנחנו רואים ילדים צעירים מאוד רוכבים על אופניים חשמליים מהירים המעלים את הסיכון לפגיעה, והם לא רוכבים עם קסדה אף על פי שהחוק מחייב זאת. אפילו את הדבר המינימלי שצריך לעשות כדי להגן על הראש - עושים אחוזים בודדים בלבד".


 

-מה הורים צריכים לעשות כדי לצמצם את הסיכון?

"אנחנו מציעים להורים לאסור רכיבה על אופניים חשמליים מתחת לגיל 16. המהירות גבוהה מדי, אין לילדים את המיומנויות הנדרשות והם לא מכירים את חוקי התנועה. אנחנו מבקשים להקפיד על שימוש בקסדה, כיוון שהדבר כרוך בסכנת חיים ובנכויות לצמיתות.

 

"יש לקנות רק אופניים שעומדים בדרישות התקן ולא להוסיף כל מיני שיפורים שמגדילים את המהירות, שהיא מספיק מהירה גם ככה. צריך ללבוש אפוד זוהר בחושך, להשתמש בתאורה ולוודא שמחזיר האור תקין.

 

"וכמובן, צריך לדעת שהילד רוכב במקום בטוח ולא ליד כבישים מהירים. גם על המדרכה הם רוכבים בצורה פרועה ומהווים סכנה להולכי רגל, ואנחנו שומעים על פגיעות קשות".

לכתבה באתר ynet
Comments