ללא חקיקה וללא אכיפה, אופניים חשמליים הופכים למסוכנים

נשלח 8 בינו׳ 2014, 22:06 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 13 בינו׳ 2014, 12:31 ]

שלוש שנים אחרי פקיעת הוראת השעה, תקנת חדשות להסדרת השימוש באופניים חשמליים הופך למסוכן ■ דיון בועדת המשנה למאבק בתאונות הדרכים, קראו חברי הכנסת ולהסדיר ולאכוף את השימוש בהן

מאת דניאל שמיל, 7/1/2013

הכנסת מבקרת את חוסר ההסדרה של אופניים חשמליים. בדיון של ועדת המשנה של ועדת הכלכלה למאבק בתאונות הדרכים, שנערך אתמול (ב') אמר היו"ר ח"כ דוד צור (התנועה) "כל עוד אין הסדרה, השימוש בכלים (אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים, ד"ש), הוא לא חוקי". צור קרא למשטרה את החוק, לייצר הרתעה מול הרוכבים ו"לעשות סדר בג'ונגל שנוצא במדרכות ברחבי הערים".

צילום: עופר וקנין עופר וקנין

בשל מחדלים של משרד התחבורה, הוראת השעה פקעה במארס 2011, ותקנות חדשות שיחליפו אותה טרם אושרו. על כן, השימוש באופניים חשמליים, כלי תחבורה ירוק ונקי המתאים למרכזי ערים, אינו מוסדר בחוק.

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ', אמר בדיון כי הרשות לא זיהתה חריגה בתופעה של היפגעות רוכבי אופניים חשמליים. לדבריו, הרשות מתייחסת לכל נושא האוכלוסיות בסיכון בתוכניות ייעודיות, וכך גם לרוכבי האופניים והולכי הרגל. המדען הראשי של הרשות, ד"ר שי סופר, ציין כי התקנות החדשות שמסדירות שימוש באופניים חשמליים נמצאות בשלבי גיבוש סופיים, לפני הגשתן לאישור הוועדה.[עדכון: חמישה ימים אחרי הדיון, במסגרתו ספג ביקורת קשה על חוסר המעש של הרשות בנושא האופניים החשמליים, התפטר רון מוסקוביץ' מתפקידו].

למרות שהשימוש באופניים חשמליים אינו חוקי, המשטרה לא אוכפת את השימוש בהם. רב פקד בני סמו, מאגף התנועה במשטרה, אמר כי בהיעדר חקיקה ידי המשטרה כבולות. לדבריו, האכיפה בנושא בעייתית, שכן ילדים מתחת לגיל 12 אינם בעלי אחריות פלילית והמשטרה כמעט ואינה מבצעת אכיפה נגד הרוכבים, בגלל שמרביתם ילדים.

מנהל תחום הטכנולוגיות בעמותת אור ירוק, אילן גרודסקי, התייחס להוראת השעה שעדיין לא חודשה, ואמר כי מדובר במחדל מתמשך של משרד התחבורה. הוא הוסיף כי לפי נתון לא רשמי, ב–2013 נמכרו כ–30 אלף זוגות אופניים חשמליים וחייבים להסדיר את הנושא במהרה. מורן צוקרמן־הלפרין, אם לילדה שנפגעה בראשה מרוכב אופניים כשהיתה בת 5, סיפרה כי אי אפשר לזהות את שבילי האופניים כשיש עומס של אנשים במדרכות. היא הוסיפה כי על המדרכות אין מקום גם להולכי הרגל וגם לרוכבי האופניים, ואמרה כי צריך לדאוג לתשתיות תקניות לרוכבים בשולי הכביש, כמו בערים מובילות בעולם, למשל, אמסטרדם וברצלונה.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) אמר כי השימוש בכלים החשמליים הפך למכת מדינה וצריך לטפל בתופעה בחקיקה. הוא הוסיף כי אם השימוש בכלים אלה אינו חוקי אז אסור לאפשר מכירה של אופניים חשמליים. ח"כ מקלב התייחס לכלים החשמליים וגם לקלנועיות ואמר כי "מדובר בנפצים ממונעים". ח"כ תמר זנדברג בירכה על העלייה בשימוש באופניים, ואמרה כי מדובר בכלי תחבורה סביבתי, עירוני שהוא גם זול וגם בטוח שמפחית עומס בכבישים ומפחית תאונות. היא הוסיפה כי הפתרונות צריכים להיות הסדרת השימוש באופניים חשמליים וכלי רכב ממונעים אחרים, לצד סלילת שבילי אופניים נפרדים מהכביש ומהמדרכה שיבואו על חשבון הנתיבים למכוניות הפרטיות.

צור אמר בסיכום הדיון כי הוא מעודד מהעלייה בשימוש באופניים, כאמצעי תחבורה בריא ויעיל יותר. ואולם, הוועדה אינה מרוצה מחוסר ההסדרה של הנושא מצד משרד התחבורה, והיעדר האכיפה של המשטרה. עוד אמר צור כי הוועדה קוראת למשרד התחבורה להביא את התקנות בנושא לאישור הוועדה בהקדם, ואמר כי "אסור לשפוך את התינוק עם המים, ולפגוע בשימוש באופניים, אבל אסור גם להפקיר את התינוקות ולהטיח אותם על המדרכה".

לכתבה בדהמרקר

צפיה בדיון:
הדיון שודר בערוץ הכנסת (ערוץ 99). ניתן לצפות בדיון בארכיון השידורים של ועדת הכלכלה - לחצו כאן. כדי לאתר את הדיון המצולם חפשו: "רוכבי אופניים". בין הדוברים: יותם אביזוהר - מנכ"ל העמותה (החל מדקה :43:30), ערן שחורי, רכז פעילות 'רוכבים לעבודה' בעמותת 'ישראל בשביל אופניים' (החל מדקה - 1:13:50), ח"כ חנין (1:10:10) וח"כ זנדברג (דקה 50:00). דברי סיכום של ח"כ דוד צור (1:20:05).

כתבות קשורות:
Comments