התקנות החדשות לאופניים חשמליים האם יביאו פתרון אמיתי למצוקת הולכי הרגל?

נשלח 8 בנוב׳ 2014, 0:08 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 8 בנוב׳ 2014, 0:08 ]

האם באמת אזרחי המדינה יכבדו את החוק בפועל?

מאת עו"ד אבי סלע, 28/10/2014

שחקן חדש בתחום התחבורה, שנוכחותו הולכת ותופסת תאוצה – תרתי משמע – הינו האופניים החשמליים - אופניים המצוידים במנוע חשמלי קטן, המקבל את הכוח שלו מסוללה חשמלית. בחלק מהדגמים המנוע רק נועד להקל על פעולת הדיווש ולחסוך את המאמץ הפיזי מהרוכב, ובדגמים אחרים הרוכב יכול להיעזר במנוע גם כאשר הוא אינו מדווש. ההבדל בין אופניים חשמליים לבין אופנועים או קטנועים הוא בעוצמה שמספק המנוע – הספק הוואט של המנוע והמהירות אליה יכולים האופניים להגיע.  

כשהתחילו להופיע האופניים החשמליים בכבישי – ועל מדרכות – ישראל, הוסדר מעמדן החוקי בתקנות התעבורה באופן זמני. הותר לייבא ולמכור בארץ אופניים חשמליים שמהירותם אינה עולה על 25 קמ"ש והספק המנוע המקסימלי הוא 250 וואט, בהן המנוע מופעל בעת הדיווש בלבד, וכן נקבע כי אין חובת רישיון-רכב או ביטוח.
זה היה המצב עד שנת 2011, אז פקע תוקפן של התקנות. מאז עסקו וועדות הכנסת בחקיקה והסדרה של העניין, ובמשך כשלוש שנים מעמדם של האופניים החשמליים לא היה מוסדר בחוק בצורה מסודרת. בינתיים הלכו ורבו בכבישים דגמי אופניים חשמליים מסוגים שונים, ללא רישיון או ביטוח, כאשר כל הזמן הזה – מדובר למעשה בכלי רכב לא חוקי.

בראשון לספטמבר 2014, בשעה טובה ואחרי שלוש שנות דיונים בוועדות, נכנסו לתוקף התקנות החדשות הקובעות את העיקרים הבאים:
-מותר לייבא ולהשתמש אך ורק באופניים עד הספק של 250 ואט (או 0.33 כוח סוס).
-המהירות מוגבלת ל-25 קמ"ש (במהירות גבוהה מזו, המנוע יכבה מעצמו).
-גיל הרוכב לא יפחת מ-14 שנה.
-השימוש במצערת מותר רק לשם תחילת הנסיעה – עד למהירות 6 קמ"ש.
-אין חובה לרישיון נהיגה, רישוי, ביטוח או רישום. האופניים יסומנו עם המילים "אופניים עם מנוע עזר" על גבי השלדה, ובנוסף יצוינו שם הדגם ופרטי היצרן.
בנוסף, סוכם כי החובה לחבישת קסדה וכן נושא האכיפה יקודמו בחקיקה. בעתיד לא רק המשטרה תאכוף את החוקים הנוגעים לאופניים חשמליים אלא גם פקחים עירוניים יוכלו לעשות זאת. 

יש לברך על הסדרת הנושא בחקיקה, גם אם באיחור, שכן היתרונות בשימוש באופניים חשמליים הם רבים וידועים: מדובר בכלי רכב "ירוק", אקולוגי, זול, קל ונוח, אשר בגלל העוצמה הנמוכה שלו הוא נחשב מסוכן פחות מאופנוע או קטנוע, ואשר השימוש בו מפחית את העומס בכבישים ואת הפגיעה בסביבה, מאפשר גמישות בתכנון הנסיעה וחסכון רב בהוצאות חניה ותדלוק. עבור אנשים רבים מדובר בפתרון המושלם לנסיעות עירוניות.

יחד עם זאת – העבודה לא הסתיימה. יש בעיות שהטיפול בהן עדיין לא הסתיים כל צרכו.
על פי החוק, אופניים חשמליים – כמו גם אופניים רגילים – יכולים לנסוע על הכביש או על שבילי אופניים מסומנים, ולא על המדרכה שנועדה להולכי רגל. במציאות – רוכבי אופניים רבים מעדיפים את המדרכה. סיבה אחת היא על-מנת להימנע מעיכוב התנועה. סיבה אחרת היא חששו של רוכב האופניים מכביש מלא בנהגי-מכוניות מאיצים, אשר בעיניהם הוא נתפס לעיתים קרובות כ'לא בדיוק כלי רכב' ואשר מהם הוא זוכה לזלזול, צפירות ולעיתים אף עקיפות מסוכנות. 

מאידך – המדרכה עמוסה מהולכי רגל, אשר להם מצדם נשקפת סכנה מרוכבי האופניים, כמו גם במכשולים לנסיעה כמו עצים, ספסלים, תמרורים. הדבר מתחזק כשמדובר באופניים חשמליות, שהמהירות אליהן הם מגיעים מגבירה את הסכנה הנשקפת מהם כמו גם להם. 
החוק הוא ברור, והוא ממקם את האופניים החשמליים – כמו גם האופניים הרגילים – על הכביש, ולא על המדרכה. המציאות, כידוע לכולנו, היא אחרת. למרות שהוחלט בוועדת הכנסת שלא לעסוק בנושא זה כרגע, מדובר בסוגיה שיהיה צורך להתייחס אליה, ועדיף מוקדם מאשר מאוחר. 

הדעות חלוקות באשר לחומרת הסכנה שבהתנגשות בין אופניים חשמליים להולך-רגל. גורמים במשטרה טוענים שסטטיסטית, מדובר באירוע שמתרחש פחות ושתוצאותיו חמורות פחות; מנגד בתי-החולים טוענים כי מספר התאונות בהן נפגע הולך-רגל או רוכב אופניים חשמליים הולך וגובר, וכי במקרים מסוימים מדובר בתאונות קשות ואף קטלניות. אם נוסיף על כך את העובדה שעדיין לא קיימת חובת-ביטוח לגבי אופניים חשמליים, נראה שהסיכון לתאונות הוא משהו שיש להעניק לו יותר מחשבה מזו שהחוק מעניק כיום. 

עו"ד אבי סלע ממשרד עו"ד מויאל-ברקאי, נזיקין וביטוח

לפוסט באתר Funder




Comments