מאת שרון יונתן, לוקאל, 4/11/2014 לכתבה באתר לוקאלחבר המועצה יריב פישר ביקש להעלות הצעה לסדר לפיה הנהלת העיר תקים ועדה שתדון בהחלתו בבתי הספר של מערך לימודי, הכולל לימוד חוקי התנועה הרלוונטיים לרוכבי אופניים חשמליים ומפגש תלמידים עם נפגעי תאונות ואגף הפיקוח יבצע אכיפה של הנושא בבתיה"ס ומוסדות באחריות העירייה. ראש העירייה התנגד לקיים דיון בהצעה בטענה כי העירייה מטפלת בנושא השימוש הגובר והולך באופניים חשמליים בקרב בני הנוער הגיע לדיון גם במועצת העיר הרצליה, בישיבתה בשבוע שעבר, בעקבות הצעה לסדר שהעלה חבר המועצה יריב פישר. בהצעתו כתב פישר: "האופניים החשמליים הפכו מכלי תחבורה אישי, יעיל וירוק לכזה שמסכן את הולכי הרגל והרוכבים גם יחד. עפ"י הערכת עמותת 'אור ירוק' בכל יום נפצעים בממוצע שני בני אדם בתאונות עם אופניים חשמליים או קורקינט ממונע. פרסומי העמותה, המבוססים על נתוני מכון גרטנר, עולה כי בשנת 2013 אושפזו 69 בני אדם מפגיעת כלי רכב דו גלגליים ממונעים, 46 בני אדם נפגעו מאופניים חשמליים ו-23 בני אדם נפגעו מקורקינטים ממונעים. לאור זאת, ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את התקנות המסדירות רכיבה על אופניים חשמליים. התקנות העדכניות מסדירות את גיל הרוכבים כדלקמן 'לא ירכב אדם שגילו אינו עולה על 16 שנים על אופניים עם מנוע עזר, אלא בשביל אופניים', מהירות הרכיבה המותרת (עד 25 קמ"ש), חובת סימון ברור על האופניים כי מדובר באופניים חשמליים וחובת התקנת צופר או פעמון כמו גם התקנת פנסים ומחזירי אור". פישר טוען כי התקנות אינן מסדירות את סוגיית האכיפה ואינן מרחיבות אותה, כך שבפועל התקנות הן בגדר המלצות בלבד ובשטח ניתן לפגוש ילדים צעירים מגיל 14, הרוכבים על אופניים חשמליים בניגוד גמור לתקנות כשהם מסכנים את שלום הציבור ואת חיים ובטיחותם. עוד טוען פישר כי, "בעיה נוספת וחמורה הינה חינוכית. הרוכבים הצעירים אינם מכירים בסכנות הכביש, אינם יודעים את חוקי התעבורה ובשטח אנו עדים למקרים מצמררים, בהם הרוכבים הצעירים נוסעים בניגוד לתמרור, ללא קסדות, מרכיבים חברים, מסמסים, רוכבים עם אוזניות ועוד". פישר הציע כי הנהלת העיר תקים ועדה שתורכב מנציגים מטעם אגף החינוך, ועדת התחבורה, אגף הפיקוח, ועד ההורים, ארגון מורי הנהיגה ותדון בנושאים הבאים: חינוך, מידע והסברה- החלת מערך לימודי בבתי הספר הכולל לימוד חוקי התנועה הרלוונטיים לרוכבי אופניים חשמליים ומפגש עם נפגעי תאונות להגברת המודעות לסכנות. בחטיבות הביניים (בסוף כיתות ז'/החל מכיתות ח') יערך מבחן ובסופו יינתן אישור בר תוקף לילד המתיר לו לרכוב על האופניים. אגף החינוך יפרסם את התקנות ואת המלצותיו ויעבירם בכתוב לידיעת כלל ההורים. רכז הבטיחות בבתי הספר יהיה אחראי על הנושא בבתי הספר. בנושא פיקוח ואכיפה מציע פישר כי אגף הפיקוח יערוך, בשיתוף פעולה עם בתי הספר, ביקורות בתדירות גבוהה בכניסה לבתי הספר, תיאסר חניית אופניים חשמליים בבתי הספר היסודיים, בחטיבות הביניים החניית האופניים תאושר בכפוף להצגת אישור בר תוקף, האכיפה וההסדרה תתבצע גם במוסדות נוספים שנמצאים באחריות העירייה כגון מתנ"סים, אולמות ספורט, מגרשי אימונים ועוד. בנושא התשתיות מציע פישר: "מכיוון שמדובר בסכנת חיים ממשית, יש לקדם באופן מיידי את התכנית הקיימת להסדרת שבילים לרוכבי אופניים". ראש העירייה, משה פדלון, התנגד לקיים דיון בהצעה בטענה כי העירייה מטפלת בנושא. סגניתו ומ"מ, מאיה כץ, פירטה את הפעולות שהעירייה עושה בנדון. כץ ציינה כי קיימת ועדת תנועה עירונית, בראשות זיוה ברק, שהתכנסה לפני פתיחת שנת הלימודים ודנה בתופעת האופניים החשמליים. כץ הוסיפה: "השנה נתמקד ברכיבה בטוחה בעיקר באופניים חשמליים וניצור מערכות הסברה בתוך מערכת החינוך בהתייחס לתקנות החדשות". כץ ציינה שקיים שיתוף פעולה הדוק עם אגף החינוך בנושא ומתקיימות הדרכות של רכיבה בטוחה והתלמידים ילמדו את חוקי התעבורה. עוד ציינה כי תצא איגרת להורים בעקבות התקות החדשות וכי ברוב בתי הספר יש רכזי בטיחות בדרכים. כץ ציינה כי לבתי הספר אין סמכות חוקית לערוך רישיונות פיקוח ואכיפה. "גם אם נרצה יש דברים שאנו לא יכולים לאכוף מבחינה חוקית", ציינה כץ והוסיפה את הנדבך החשוב ביותר: "ההורים הם גורם עיקרי להנצחת מסע ההסברה". כץ ציינה כי מעתה כל תכנית פיתוח תכלול שביל אופניים מסודר וגם שהעירייה תצא בקמפיין מסודר בנושא בכל האמצעים העומדים לרשותה: בתי ספר, שילוט עירוני, והודעות לציבור ואמצעי תקשורת". sharony@local.co.il |
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >