סכנת האופניים החשמליים - אין שינוי בגיל המינימום

נשלח 2 בינו׳ 2016, 7:46 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 2 בינו׳ 2016, 7:47 ]
בדיון שנערך בוועדת הכלכלה הוחלט להאריך את הוראת השעה לרכיבה על אופיים חשמליים בחצי שנה בלבד. במשטרה מאמינים שניתן להתמודד עם הסכנות באמצעות חובת רישוי והוצאת רישיון רכיבה. וגם, כמה דו"חות נתנה השנה המשטרה לרוכבים, וכמה מתוכם בתל אביב
הלל פוסק, 29/12/2015

ועדת הכלכלה של הכנסת האריכה היום את הוראת השעה העוסקת ברכיבה על אופניים חשמליים בחצי שנה נוספת. בכך סירבה הוועדה, בראשות חבר הכנסת איתן כבל, להאריך אותה בשנתיים כפי שדרשו במשרד התחבורה. לפי כבל, בעוד כחודשיים תקיים הוועדה דיון נוסף, ובו יידרש משרד התחבורה להציג התקדמות בנושאים דוגמת חובת רישום ורישוי, מהירות נסיעה, גיל הרוכבים, צורך בקסדה, שאלת ביטוח ומתן סמכויות אכיפה לפקחים העירוניים.

 הולכי רגל מול אופניים חשמליים: 'סכנת מוות'

אנחנו הולכים להוביל מהפכה ואם בעוד חצי שנה לא נהייה במקום אחר לגמרי, לא נאריך יותר את התקנות. כל מי שיבקש הארכות נוספות ללא שינוי משמעותי של המצב יהיה שותף לפשע", אמר כבל, אשר פתח את הדיון באזכור העובדה כי מתחילת השנה נהרגו ארבעה בני אדם כתוצאה מאופניים חשמליים, ולא פחות מ-300 אחרים נפצעו בדרגות חומרה שונות. "אופנים חשמליים זה כלי שהורג. המדרכות הפכו לשדה קרב וקטל. אם מישהו יאמר שאי אפשר לעשות כלום כי אי אפשר לאכוף, אז הוא צריך לשים את המפתחות וללכת הביתה". הוסיף כבל.

במהלך הדיון אישרה ראש מחלקת תביעות באגף התנועה במשטרה, ניצב משנה שרית פיליפסון, כי עמדת המשטרה היא שיש להעלות את גיל הרכיבה המינימלי מ-14 ל-16 שנים, כי יש צורך ברישוי לאופניים חשמליים וכי על הרוכבים עליהם להוציא רישיון רכיבה, הגם שבהליך מקוצר. פיליפסון חשפה עוד כי במהלך השנה החולפת חילקה המשטרה 2,000 דו"חות לרוכבי אופניים חשמליים בעיקר בשל רכיבה על המדרכה או רכיבה שסיכנה הולכי רגל. יותר ממחצית מהדו"חות, כך אמרה, נרשמו ברחבי תל אביב. 

נציג משרד התחבורה בדיון, מנכ"ל המשרד עוזי יצחקי, הבטיח כי "בעוד חצי שנה נגיע עם תקנות מעודכנות ועם הצעה שתיתן מענה לשימוש בכל הכלים החשמליים החדשים שצצים ברחובות. נהיה מאוד חריפים ובלי שום חוכמות", אמר. לדברי יצחקי, משרד התחבורה התכוון להגיש לוועדה הסדרה כוללת עוד הרבה קודם, אך עיכובים שונים מנעו זאת. כדאי להזכיר כי במשרד התחבורה החלו לדון בנושא האופניים והקורקינטים החשמליים והסכנות שהם מייצרים לפני 11 שנים. מאז לא השתנה רבות, וכמו אז גם היום נושא האכיפה - שאינה קיימת מעשית - עדיין לא זכה לפתרון הולם.

יש להזכיר כי הסדרת השימוש באופניים חשמליים בהוראת שעה, אושרה בוועדת הכלכלה עוד בכנסת הקודמת, ולפיה הרכיבה בהם מותרת מגיל 14, ועד גיל 16 יותר לרוכבים בהם לעשת שימוש בשבילי אופניים בלבד. התקנות נקבעו כהוראת שעה עד סוף השנה הנוכחית, במטרה לבחון את השפעתן. למרות בקשת משרד התחבורה להאריך אותן בשנתיים, אישרה הוועדה הארכה בחצי שנה בלבד.

לכתבה באתר ynet

Comments