בשבוע
הבא ייכנסו לתוקף התקנות החדשות לרכיבה • רכיבה על המדרכה - עבירה • בני
14-16 יוכלו לרכוב רק בשבילי אופניים • חובה לחבוש קסדה
מאת שלומי דיאז, פורסם ב: 30.09.2014 00:21 עודכן ב: 30.09.2014 18:55 ![]() אופניים חשמליים. צילום: יהושע יוסף יש
ברשותכם אופניים חשמליים ואתם רוכבים על המדרכה? החל מיום ראשון הבא
תיחשבו לעברייני תנועה. זאת בעקבות כניסתן לתוקף של התקנות החדשות,
הקובעות, בין השאר, איסור רכיבה על אופניים אלה על המדרכה.
אלא שלצד כניסתן לתוקף של התקנות - שאושרו לפני כמה חודשים בוועדת
הכלכלה של הכנסת - טענה אתמול עמותת אור ירוק כי על הרשות הלאומית לבטיחות
בדרכים של משרד התחבורה היה לצאת במסע הסברה - אך הדבר לא נעשה. מהרשות
הלאומית לבטיחות בדרכים נמסר כי קמפיין הסברה יעלה ברדיו לאחר החגים,
ובמקביל - עובדים ברשות על קמפיין הסברה מקיף יותר. גם במשרד החינוך בוחנים
אפשרות לבצע תוכנית הסברתית משלהם בבתי הספר.
עד שקמפיין ההסברה יראה אור, הכירו את התקנות, הכוללות, בין השאר,
הטלת חובה על חנויות מכירה לנהל רישום של האופניים הנמכרים לצורכי אכיפה.
עוד בתקנות: חל איסור רכיבה על האופניים החשמליים בקרב צעירים מתחת לגיל
14; בני 16-14 יורשו לרכוב בשבילי אופניים בלבד ולא בכבישים; רוכבים יחויבו
לרכוב עם קסדת מגן על ראשם; ותיאסר הרכיבה על המדרכה. זאת ועוד, ההספק
המירבי של המנוע באופניים החשמליים יהיה 250 ואט ומהירות הנסיעה בהם לא
תעלה על 25 קמ"ש. המשטרה ופקחי הרשויות יוכלו להחרים את האופניים לעוברים
על התקנות, אם כי טרם נקבע סכום הקנס לעבירה.
אין אחד שלא נתקל בהם על המדרכות, במעברי החצייה ובין המכוניות הנוסעות. רוכבים צעירים שנוסעים במהירות על אופניים חשמליים. מהשבוע יש תקנות חדשות המגבילות את המהירות, את הגיל ואת הדרך שבה ייסעו. אלא שבשטח אף אחד לא ממש מודע לאיסורים החדשים וגם בחנויות ממשיכים למכור את האופניים ללא הגבלותבלי תיאוריה או רישיון: צעירים דוהרים על אופניים חשמלייםתושבי ערי המרכז, בעיקר, מכירים כבר היטב את סכנת האופניים החשמליים. הסכנה גדלה כשבני נוער נוסעים עליהם לבילויים בלילה, לעתים שיכורים, ומתעלמים מחוקי התנועה בכביש או על המדרכה. תקנות חדשות אמורות להסדיר את הנושא, אבל בשטח אין אכיפה או ענישה. ומה משרד החינוך עושה בנידון?דפנה ליאל | חדשות 2 | פורסם 30/09/14 21:34לצפיה בכתבה ששודרה בערוץ 2 לחצו כאן. זהירות, בני נוער על אופניים חשמליים מסכנים את משתמשי הדרך - ללא תיאוריה או רישיון: שעת לילה מאוחרת באזור המרכז ואת הכבישים ממלאים בני נוער על אופניים חשמליים. אולי זה האלכוהול, העייפות או חוסר תשומת הלב - אבל אף אחד לא נשמע לחוקים. הם רוכבים באדישות נגד כיוון התנועה, חוצים את הכביש שוב ושוב לא במעבר חצייה, גם אם נוסע שם רכב ואף מדברים בסלולרי תוך כדי דיווש. ניידות המשטרה שחולפות במקום כלל אינן מתערבות. "בלילות זה פחד אימים, הם רוכבים בגינות ציבוריות, דורסים אנשים, קשישים וילדים. הם שיכורים, הם שותים והם רוכבים בכל מקום", סיפרה חגית אוריין, מנהלת קהילת הולכי רגל בתל אביב. הלילות רק מחדדים את הבעיה שתושבי המרכז בעיקר מתמודדים איתה על בסיס יומיומי. בני הנוער נעים לכל מקום, כולל לבית הספר, על כלי ממונע בלי שיש להם הידע כיצד להשתלב בתנועה. תקנות חדשות כבר יש, אכיפה? לא ממש לפני כמה ימים נכנסו לתוקף תקנות חדשות של משרד התחבורה שנועדו לעשות סדר במצב שנוצר על הכבישים והמדרכות. על פי החוק החדש, מותר לרכוב על אופניים חשמליים מגיל 14 בלבד. בנוסף, על בני 14-16 לרכוב רק בשבילים מסומנים ואילו על בני 16 לרכוב על הכביש - ולא על המדרכה. עוד על פי התקנות, המנוע החשמלי יפסיק לפעול במהירות של 25 קמ"ש ובאופניים יותקנו צופר, פנסים ומחזיר אור. ![]() תקנות חדשות תוקנו, בשטח הן לא נאכפות
צילום׃
חדשות 2
"כבר היום המשטרה יכולה לבצע אכיפה קודם כל כנגד בעלי עסק, לבדוק שאכן האופניים שהם מוכרים הם תקניים וגם כלפי ילדים שנוסעים מתחת לגיל המותר. שוטר יוכל להחרים אופניים", אמר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה. תכנית לשימוש באופניים החשמליים תופץ בבתי הספר אבל זה לא כל כך פשוט. התקנות האלה עדיין לא מלוות בצעדי ענישה, והקושי הוא כפול כשמדובר בילדים, לפעמים רק בני תשע או עשר, שאין להם תעודות מזהות או רישיון שניתן לשלול. מה גם שרוב האופניים על הכבישים כיום כלל לא עומדים בתקן החדש. "אגף התנועה מנהל מדיניות בכל מה שקשור לאכיפה. המדיניות מדברת על עבירות שמסכנות את משתמשי הדרך, גורמות לתאונות ומסכנות חיי אדם", סיפר נצ"מ ידידיה סבג, ראש מחלקת התנועה באגף התנועה. ![]() מספר האופניים עולה - וגם הסכנה להולכי הר
צילום׃
חדשות 2 התקנות החדשות מתייחסות רק לאופניים ולא לקורקינטים הממונעים, שמסכנים לא פחות. אבל גם בכל האמור לאופניים הדרך עוד ארוכה. תקנות בלי אכיפה לא שוות הרבה, מספר האופניים על הכבישים רק הולך ועולה - וכך גם הסכנה להולכי הרגל. היום התקיימה פגישה בין נציגי משרדי החינוך והתחבורה, שם ביקשו האחרונים להכניס את הנושא ללימודי החובה בתיכונים. במשרד החינוך מסרו כי אחרי החגים תופץ ותוכנס תכנית לשימוש באופניים חשמליים, כולל התקנות החדשות. עם זאת, היא לא תהיה בגדר לימודי חובה, מה שגם כך בעייתי לאור המחסור בשעות לימוד במערכת החינוך. לכתבה באתר חדשות 2התקנות החדשות לפי התקנות החדשות, הרכיבה על אופניים חשמליים תהיה מותרת מגיל 14 בלבד - ו-16 על הכביש הציבורי - והאופניים יסומנו באופן ברור כ"אופניים עם מנוע עזר". עוד הוחלט בוועדה כי בהתאם להמלצות משרד התחבורה, תקודם בהקדם הצעת חוק המחייבת חבישת קסדה ברכיבה על אופניים חשמליים בכל גיל ובכל נסיעה. לפי משרד התחבורה, תוך מספר שבועות יתפרסם קמפיין הסברה אשר ידגיש את חובת הזהירות ברכיבה על אופניים חשמליים ואת אופן השימוש בהם. התקנות החדשות עליהן החליטה ועדת הכלכלה מגבילות כבעבר את ההספק המרבי של המנוע החשמלי - שיופעל באמצעות הדוושות בלבד - ל-250 וואט, ואת מהירות הנסיעה הנעזרת במנוע ל-25 קמ"ש בלבד. המשמעות היא כי מעל למהירות זו, ימנע מהמנוע החשמלי לסייע בצבירת מהירות או רכיבה בכלל. לדברי משרד התחבורה, כל זאת בהתאם לתקינה האירופאית. התקנות העדכניות:
פרוטוקול מס' 322 מישיבת ועדת הכלכלה, 21/7/2014, בה אושרו תקנות התעבורה החדשות בקשר לאופניים חשמליים.דיון בועדת הכלכלה בכנסת: מניעת היפגעות של רוכבי אופניים, קורקינטים ואופניים חשמליים כתבות קשורות:
|
Sustainability.org.il > תחבורת אופניים >