מ-1 בספטמבר: מותר לרכוב על אופניים חשמליים בישראל

נשלח 21 ביולי 2014, 10:10 על ידי Sustainability Org   [ עודכן 19 באוק׳ 2015, 12:32 ]

לפי התקנות שאושרו בוועדת הכלכלה, ניתן יהיה לרכוב על אופניים עם מנוע עזר חשמלי שמהירותם אינה עולה על 25 קמ"ש; השימוש יוגבל לגיל 14 ומעלה ויותר רק בכבישים ובשבילים המיועדים לאופניים. כמו כן, לא תוטל חובת ביטוח על הרוכבים


מאת דניאל שמיל, 21/7/2014

אחרי סחבת של יותר משנתיים, משרד התחבורה גיבש תקנות להסדרת שימוש באופניים חשמליים, ואלה אושרו היום בידי ועדת הכלכלה. עד כה, מודים גם במשרד התחבורה, היה לא חוקי להשתמש באופניים חשמליים.

התקנות שהוסדרו הן חלקיות, ולא כוללת את הסדרת השימוש באופניים עם מצערת וקורקינטים חשמליים - שני הכלים האלה אינם חוקיים כיום.

לפי התקנות, האופניים החשמליים יוגבלו להספק של 250 ואט (0.33 כ"ס) והמהירות תוגבל ל–25 קמ"ש. במהירות גבוהה מזו ייכבה המנוע החשמלי, בהתאם לתקינה האירופית. גיל השימוש יוגבל ל–14 לפחות.

ועדת הכלכלה לא תדון בהסדרת השימוש בקורקינטים חשמליים
צילום: תומר אפלבאום

לפי התקנות, באופניים יהיו צופר או פעמון, פנסים מלפנים ומאחור ומחזיר אור. גם מצערת (ידית "גז") מותרת, אך רק לשם תחילת הנסיעה - עד למהירות 6 קמ"ש.

עוד נקבע כי האופניים יישאו מדבקה עם הכיתוב "אופניים עם מנוע עזר" שתודבק על השלדה. על המדבקה יצוינו שם הדגם, היצרן וכתבתו, ארץ יצור ושם היבואן וכתובתו, וההגבלות על הספק המנוע, המהירות והגיל. במקביל, תקודם הצעת חוק המרחיבה את חובת חבישת הקסדה בכל נסיעה על אופניים, בכל נסיעה ובכל גיל.

עם זאת, נושא האכיפה לא הוסדר. כיום, המשטרה היא שצריכה לאכוף את תקנות האופניים, ובעתיד יקבלו גם פקחי הרשויות המקומיות סמכויות בנושא. זאת בעקבות סיכום בין משרדי התחבורה, המשפטים, בטחון הפנים, משטרת ישראל ומרכז השלטון המקומי. האכיפה על יבוא, שיווק ומכירה של אופניים חשמליים תבוצע על ידי פקחים של משרדי התחבורה, הכלכלה ומכון התקנים הישראלי.

במשרד התחבורה מבטיחים כי בשבועות הקרובים יחל קמפיין הסברה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים והמשרד, המדגיש את חובת הזהירות בדרכים ואופן השימוש באופניים חשמליים לרוכבים ולמשתמשי הדרך.

שר התחבורה, ישראל כ"ץ, אמר כי "בדומה לאופניים רגילים, אופניים עם מנוע חשמלי מאפשרים גמישות בתכנון הנסיעה ומהווים פתרון יעיל וזול לבעיות חניה במרכזי הערים"

פורום יבואני האופניים בישראל, באיגוד לשכות המסחר, בירך את ועדת הכלכלה על אישור התקנות ומסר כי "אנו רואים בכך צעד מבורך שיצרף את ישראל למדינות אירופה שבהם ענף התחבורה הירוקה מפותח ומתקדם. הסדרה זו  תגביר את השימוש בכלי תחבורה אקולוגי ששומר על איכות הסביבה, והמהווה פתרון מומלץ לניוד בעיר. פורום יבואני האופניים ישמח לשתף פעולה עם כל הגורמים המעורבים לקידום הסברה והדרכה בקרב ציבור רוכבי האופניים והולכי הרגל".

עם זאת, העובדה שמקובל בתקנות חלקיות סופגת גם ביקורת. שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק מסר כי, "אישור התקנות לאחר מאבק ממושך של שלוש שנים וחצי, הוא צעד חשוב בהחזרת הסדר והבטיחות לרוכבים ולהולכי הרגל. יחד עם זאת מדובר בהחמצה גדולה של משרד התחבורה. הקורקינטים הממונעים לא פחות מסוכנים מהאופניים החשמליים וראוי היה לנצל את כינוס הוועדה להסדרה גורפת של כל כלי הרכב הדו גלגליים החשמליים. כעת, המשטרה והרשויות המקומיות צריכות להיערך לאכיפה מלאה של התקנות ובייחוד אכיפה של רכיבה עם קסדה, שהוכחה כאביזר בטיחות שמציל חיים. במקביל יש לקדם הסדרה של שבילי אופניים נוספים שיפרידו את הרוכבים מכלי הרכב ויבטיחו את בטיחות הרוכבים".

מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל-אביב ומחזיקת תיק התחבורה בעיר, רשמה בעמוד הפייסבוק שלה כי "הצעתי להתיר רכיבה על חשמליים מגיל 16 בלבד נדחתה וגם שאלות בנוגע לרישוי, ביטוח ואכיפה עדיין לא נפתרו. יחד עם זאת, ההחלטות שהתקבלו היום מהוות צעד ראשון וחשוב, גם אם לא מושלם, להסדרת תנועת הדו-גלגליים ברחובות הערים ובחודשים הקרובים צפויים דיונים נוספים לטובת הסדרת הסוגיות שנותרו פתוחות".

בדיון בוועדת הכלכלה הבטיחו נציגי משרד התחבורה כי הנסיעה בקורקינטים תוסדר עד לסוף השנה. בעניין הביטוח, נציגי אגף שוק ההון באוצר אמרו בדיון כי אפשר יהיה להסדיר את הנושא לאחר שייאספו נתונים בתחום.

ד"ר אילן תבור, אחראי חדר המיון בבי"ח דנה לילדים בפתח תקווה, שהוזמן לדיון לאחר שבדיון הקודם לא הוצגו נתונים על ידי המשטרה, אמר כי "ישנה עלייה במספר הנפגעים כתוצאה מכלים חשמליים. בכל יום ישנו פצוע אחד לפחות, עם פציעות שנעות בין קלות, כמו שברים, ופציעות קשות יותר שמצריכות חדר ניתוח. הרוכבים שמגיעים לחדר המיון הם לרוב בגילאי 9-10, שנוסעים מעל 30 קמ"ש ונכנסים למעברי חצייה, נפצעים או פוגעים בעוברי אורח ביניהם קשישים ותינוקות בעגלות".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן, אמר בסיכום הדיון כי "הובלתי בוועדה קו לפיו יש להעלות את גיל רוכבי האופניים החשמליים. בהסכמה ביני לבין משרד התחבורה נקבע כי ילדים בגילאי 14-16 יוכלו לרכוב רק בשבילי אופניים". ברוורמן הוסיף כי "הגיעו לחדר מיון מאות פצועים, רבים מהם ילדים. ועדת הכלכלה עושה סדר בתחום האופניים החשמליים, לא נקבל הפקרות ברחובות הערים". עוד אמר ברוורמן כי הוא "מברך על אישור התקנות. ועדת הכלכלה תעקוב מקרוב אחר הפיקוח והאכיפה של התקנות".

מוועדת הכלכלה של הכנסת נמסר כי "התקנות המסדירות את נושא האופניים החשמליים אושרו ביוזמתו של יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ אבישי ברוורמן  ובשיתוף עם משרד התחבורה".

לכתבה בדהמרקר

תמצית התקנות החדשות

לפי התקנות החדשות, הרכיבה על אופניים חשמליים תהיה מותרת מגיל 14 בלבד. עד גיל 16 מחוייבים הרוכבים לרכב על הכביש הציבורי (הוראה זמנית שתיבחן בעוד שנהוחצי). האופניים יסומנו באופן ברור כ"אופניים עם מנוע עזר". עוד הוחלט בוועדה כי בהתאם להמלצות משרד התחבורה, תקודם בהקדם הצעת חוק המחייבת חבישת קסדה ברכיבה על אופניים חשמליים בכל גיל ובכל נסיעה. לפי משרד התחבורה, תוך מספר שבועות יתפרסם קמפיין הסברה אשר ידגיש את חובת הזהירות ברכיבה על אופניים חשמליים ואת אופן השימוש בהם.

התקנות החדשות עליהן החליטה ועדת הכלכלה מגבילות כבעבר את ההספק המרבי של המנוע החשמלי - שיופעל באמצעות הדוושות בלבד - ל-250 וואט, ואת מהירות הנסיעה הנעזרת במנוע ל-25 קמ"ש בלבד. המשמעות היא כי מעל למהירות זו, ימנע מהמנוע החשמלי לסייע בצבירת מהירות או רכיבה בכלל. לדברי משרד התחבורה, כל זאת בהתאם לתקינה האירופאית.

התקנות העדכניות:

  • המנוע בהספק של עד 250 וואט.
  • המנוע מופעל באמצעות דוושות בלבד. מצערת (ידית "גז") מותרת אך רק לשם תחילת הנסיעה - עד למהירות 6 קמ"ש.
  • מהירות מותרת עד 25 קמ"ש. המנוע מתנתק כשהאופניים מגיעים למהירות זו.
  • גיל רכיבה מינימלי יהיה 14 שנים על שבילים, ו-16 על הכביש.
  • חובת התקנת צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזירי אור.
  • חובת סימון על השלדה כ"אופניים עם מנוע עזר".
פרוטוקול מס' 322 מישיבת ועדת הכלכלה, 21/7/2014, בה אושרו תקנות התעבורה החדשות בקשר לאופניים חשמליים.
דיון בועדת הכלכלה בכנסת: מניעת היפגעות של רוכבי אופניים, קורקינטים ואופניים חשמליים

אושרו התקנות - אופניים חשמליים שוב חוקיים
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה תקנות המסדירות רכיבה על אופניים חשמליים, שלוש שנים לאחר שתוקפן פג והרכיבה עליהם הייתה לא-חוקית. מי יאכוף את התקנות המורכבות, היכן מותר לרכוב ומי יחוייב בקסדת הגנה?

מוטב מאוחר - הרכיבה על אופניים חשמליים שוב חוקית. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (ב') שורת תקנות חדשה שהגישה משרד התחבורה, ואשר מסדירות את השימוש החוקי באופניים חשמליים. כל זאת כשלוש שנים לאחר שתוקף התקנות הקודמות פג, והרכיבה עליהם - בכל גיל - הייתה מעשית בלתי חוקית. ומה על קורקינטים חשמליים? במשרד התחבורה אומרים כי הסדרת תקנות הנוגעות לכלים אלה נמצאת בשלבי השלמה. לפי הערכות, הן יוגשו בקרוב לאישור ועדת הכלכלה.

 (צילום: פז בר)
(צילום: פז בר)

לפי התקנות החדשות, הרכיבה על אופניים חשמליים תהיה מותרת מגיל 14 בלבד - ו-16 על הכביש הציבורי - והאופניים יסומנו באופן ברור כ"אופניים עם מנוע עזר". עוד הוחלט בוועדה כי בהתאם להמלצות משרד התחבורה, תקודם בהקדם הצעת חוק המחייבת חבישת קסדה ברכיבה על אופניים חשמליים בכל גיל ובכל נסיעה. לפי משרד התחבורה, תוך מספר שבועות יתפרסם קמפיין הסברה אשר ידגיש את חובת הזהירות ברכיבה על אופניים חשמליים ואת אופן השימוש בהם. 

התקנות החדשות עליהן החליטה ועדת הכלכלה מגבילות כבעבר את ההספק המרבי של המנוע החשמלי - שיופעל באמצעות הדוושות בלבד - ל-250 וואט, ואת מהירות הנסיעה הנעזרת במנוע ל-25 קמ"ש בלבד. המשמעות היא כי מעל למהירות זו, ימנע מהמנוע החשמלי לסייע בצבירת מהירות או רכיבה בכלל. לדברי משרד התחבורה, כל זאת בהתאם לתקינה האירופאית. 

התקנות העדכניות:

  • מנוע בהספק של עד 250 וואט.
  • המנוע מופעל באמצעות דוושות בלבד. מצערת (ידית "גז") מותרת אך רק לשם תחילת הנסיעה - עד למהירות 6 קמ"ש.
  • מהירות מותרת עד 25 קמ"ש. המנוע מתנתק כשהאופניים מגיעים למהירות זו.
  • גיל רכיבה מינימלי יהיה 14 שנים על שבילים, ו-16 על הכביש
  • חובת התקנת צופר או פעמון, פנס קדמי ואחורי ומחזירי אור
  • חובת סימון על השלדה כ"אופניים עם מנוע עזר"

ויש גם בעיות

למרות אישור התקנות המבורך, אחת הבעיות היותר גדולות הנוגעות לרכיבה באופניים חשמליים נוגעת לתוואי הרכיבה - על הכביש או על המדרכה. ובבעיה זו בחרו במשרד התחבורה ובוועדת הכלכלה שלא לעסוק כעת. מכיוון שכך, הרכיבה באופניים החשמליים, בדיוק כמו באופניים רגילים, תהיה גם עתה חוקית על הכביש הציבורי בלבד, או בשבילים מסומנים. יש להזכיר כי בעבר הוטחה ביקורת עזה במדינה, על שאינה דואגת להורדת האופניים החשמליים, המהירים משמעותית מאופניים רגילים, ממדרכות העיר. 

לטענת המשטרה הם אינם מהווים סכנה כלשהי ובמהלך שנתיים נרשמו רק 2 תאונות עם הולכי רגל, אך טענה זו נשללה באופן גורף על-ידי פרופסור קובי פלג, מנהל המכון הלאומי לחקר הטראומה. לדבריו, "יש עלייה של פי 10 בנפגעים קשים שאושפזו. כ-40% (מהנפגעים) עם פגיעות ברמה בינונית ומעלה. ב(רמת פגיעה של) בינוני ומעלה אצלנו, יש היבט של סכנת חיים. קטיעה יכולה להיות מצב בינוני. יש הולכי רגל ורוכבים שנפטרו לנו במיון". 

בעיה נוספת שספק אם נמצא לה פתרון, נוגעת לנושא האכיפה. לדברי משרד התחבורה, אכיפת התקנות החדשות לרבות איסור הרכיבה על מדרכות, הספק מנוע

מרבי, אבזור בטיחות הכרחי וגיל רכיבה מינימלי, תוטל גם בעתיד על משטרת ישראל. לפי הצעת המשרד, אל כוח השיטור האוכף יצטרפו גם פקחים עירוניים של רשויות מקומיות, להם יוענקו סמכויות מיוחדות. יש לציין כי מאז החל גל האופניים החשמליים ברחובות תל אביב, עלו טענות רבות על אכיפה מזערית - אם בכלל - של חובת השימוש בהם על הכביש ולא על מדרכות להולכי רגל בלבד. זאת בעיקר עקב המהירות הגבוהה אליה מגיעים בעזרתם בקלות יתרה.

לדברי שר התחבורה, "לאופניים חשמליים חשיבות גדולה כאמצעי תחבורה חלופי לרכב הפרטי, בעיקר בשל תרומתם להפחתת הגודש בדרכים ולהקטנת זיהום האוויר. בדומה לאופניים רגילים, אופניים עם מנוע חשמלי מאפשרים גמישות בתכנון הנסיעה ומהווים פתרון יעיל וזול לבעיות חניה במרכזי הערים".

בפורום יבואני האופניים אומרים היום כי מדובר ב"צעד מבורך שיצרף את ישראל למדינות אירופה שבהן ענף התחבורה הירוקה מפותח ומתקדם. הסדרה זו תגביר את השימוש בכלי תחבורה אקולוגי ששומר על איכות הסביבה, והמהווה פתרון מומלץ לניוד בעיר".

לכתבה באתר ynet

צפיה בדיון שנערך בועדת הכלכלה בכנסת בתאריך 6/1/2014:
הדיון שודר בערוץ הכנסת (ערוץ 99). ניתן לצפות בדיון בארכיון השידורים של ועדת הכלכלה - לחצו כאן. כדי לאתר את הדיון המצולם חפשו: "רוכבי אופניים". בין הדוברים: יותם אביזוהר - מנכ"ל העמותה (החל מדקה :43:30), ערן שחורי, רכז פעילות 'רוכבים לעבודה' בעמותת 'ישראל בשביל אופניים' (החל מדקה - 1:13:50), ח"כ חנין (1:10:10) וח"כ זנדברג (דקה 50:00). דברי סיכום של ח"כ דוד צור (1:20:05).
מסמכים שהוגשו לועדת הכלכלה לקראת הדיון שנערך בתאריך 21/7/2014 בו אושרו התקנות:
Comments